Gå til innhold

Tips ønskes: hvordan øke trivselen i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå mast om en evnt flytting (flere titalls mil unna) en god stund. Jeg sliter med å trives av flere årsaker, noe som drar meg ned ift depresjonen, men det er mye som veier for at vi bør bli boende her (bl.a bolig, jobb, økonomi, min datters positive utvikling).

Jeg ønsker meg derfor tips på hva jeg, for min egen del, kan gjøre for å øke trivselen her jeg nå bor.

Jeg vil sette stor pris på alle mulige positive forslag, slik at jeg kan endre kurs og i stedet fokusere på å gjøre det beste utav en slik situasjon.

Selv har jeg tenkt på at jeg kan

* Begynne å trene, bli i form. Melde meg på trimlag eller noe i den duren, for på den måten også bli kjent med andre (men vet ikke hvor jeg skal hente motivasjonen fra).

* Bli mer aktiv ift å invitere eller besøke den omgangskretsen jeg allerede har.

* Dra ut på fest, pub ell.l, treffe mennesker, slå meg løs?

* Slutte å tenke negativt om dette stedet.

* Holde større avstand til det nettverket som drar meg ned.

* Søke om større stilling i jobben (som jeg faktisk ønsker i den grad jeg klarer, og som gjør meg i bedre form)

* Begynne med en hobby (men jeg vet ikke hva)

* Roe meg ned og øke trivselen i mitt eget hjem (har alltid vært glad i hjemmet mitt, likt å bake feks, men mistet helt gløden etter at jeg møtte veggen samt samlivsbruddet)

* Ta med meg ungene ut i skog og mark (men er fryktelig engstelig for skogens konge og andre skumle dyr - noe som helt klart holder meg igjen)

* Skaffe meg båt, og begynne å fiske (men har aldri turt å ta fisken av fra kroken, og det holder meg også igjen)

Evt andre forslag tas i mot med stor takknemlighet og printes ut! :-)

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

6

• Shova

6

• Bookworm

4

• Neontetra

1

Mest aktive i denne tråden

Du har selv sagt det som må gjøres for å trives.

Jeg vil kommentere det med skogen og skogens konge... Jeg er en flittig turgåer. Jeg er i skogen både sommer og vinter. Jeg har aldri møtt på noen farlige dyr.

Mange mennesker er redd for hoggorm, elg og selve skogen. Jeg har aldri i de årene jeg har vært i skogen møtt noen farlige dyr. -Og jeg har vært der mye. Det er bare helt herlig å være der. Jeg satt mye ved stille skogsvann da jeg var psyk. Jeg vandret i timesvis i skogen på ski og på beina. det er rekreasjon det.

I Norge er vi så heldige at de fleste har tilgang til skogen. det er lettvindt å komme seg i skogen. Tross din redsel og legg i veg!

Jeg bader også i disse skogsvannene når jeg har mulighet.

Jeg driver også med yoga og meditasjon. det gir enegi, hvile og krefter. Det anbefaller jeg på det sterkeste. Det krever ingen forberedelser og kan gjøres hjemme. Du må lære det først. Det er fint for folk som sliter med psyken.

Lykke til.

Hilsen:

Du har selv sagt det som må gjøres for å trives.

Jeg vil kommentere det med skogen og skogens konge... Jeg er en flittig turgåer. Jeg er i skogen både sommer og vinter. Jeg har aldri møtt på noen farlige dyr.

Mange mennesker er redd for hoggorm, elg og selve skogen. Jeg har aldri i de årene jeg har vært i skogen møtt noen farlige dyr. -Og jeg har vært der mye. Det er bare helt herlig å være der. Jeg satt mye ved stille skogsvann da jeg var psyk. Jeg vandret i timesvis i skogen på ski og på beina. det er rekreasjon det.

I Norge er vi så heldige at de fleste har tilgang til skogen. det er lettvindt å komme seg i skogen. Tross din redsel og legg i veg!

Jeg bader også i disse skogsvannene når jeg har mulighet.

Jeg driver også med yoga og meditasjon. det gir enegi, hvile og krefter. Det anbefaller jeg på det sterkeste. Det krever ingen forberedelser og kan gjøres hjemme. Du må lære det først. Det er fint for folk som sliter med psyken.

Lykke til.

Hilsen:

Ps. Men finn på noe du virkelig liker.

Gjest lurerpådetjeg

Å begynne å trene og komme i form er et meget godt tiltak. Trening er veldig positivt for de som sliter med psykisk sykdom. Jeg selv går masse i skogen og føler meg mye bedre hvis jeg har vært ute noen timer enn hvis jeg har sittet hjemme og dratt meg.

Vet ikke hvilke muligheter som finns der du bor, men en trimgruppe er jo helt supert. Det er en positiv måte å bli kjent med nye mennesker på. Ellers er stavgang, jogging, svømming og helsestudio kanskje en mulighet?

Hiv deg rundt og kom i form, det har du alt å tjene på

Annonse

Svarene finnes i deg selv, for ingen vet hva som vil gi deg glede, bare du.

Motivasjonen må komme fra deg selv, av den samme grunnen.

Lykke til! :-)

Det vet jeg :-)

Jeg håpet bare på tips og innspill på aktiviteter som jeg ikke "ser" selv, kansje noe nytt som jeg kan tenke meg å prøve.

Jeg vet at det ikke finnes fasitsvar, og ikke alt som passer andre trenger å passe meg :-)

Jeg håpet bare på tips og innspill på aktiviteter som jeg ikke "ser" selv, kansje noe nytt som jeg kan tenke meg å prøve.

Jeg vet at det ikke finnes fasitsvar, og ikke alt som passer andre trenger å passe meg :-)

Jeg:

leser bøker (en evig oppdagelsesferd), kan knyttes til lesesirket for diskusjon

studerer historie

synger i kor

Dessuten har jeg levd et såpass innskrenket liv pga andre årsaker, at jeg ikke er så kjent med verden der ute og hva jeg faktisk kan gjøre for å trives. Jeg er i en fase der jeg må starte livet helt på nytt - og da er slike tips svært nyttige :-)

Dessuten har jeg levd et såpass innskrenket liv pga andre årsaker, at jeg ikke er så kjent med verden der ute og hva jeg faktisk kan gjøre for å trives. Jeg er i en fase der jeg må starte livet helt på nytt - og da er slike tips svært nyttige :-)

U go girl;))

Gjest Finne seg sjæl

Kanskje du kan begynne med ridning sammen barna dine? Da får dere noe morsomt å gjøre sammen, og hest er jo terapi for barn :-)

Annonse

Kanskje du kan begynne med ridning sammen barna dine? Da får dere noe morsomt å gjøre sammen, og hest er jo terapi for barn :-)

Enig, men er ikke ridning ganske dyrt? Aner ikke, for jeg har aldri sittet på en hest i hele mitt liv;)

At det er god terapi, tror jeg så absolutt;)

Tips til hobbyer:

Stillesittende hobbyer: scrapping, hekling, strikk, legge store puslespill (for hele familien), sy klær/kostymer. lesering/bokklubb, lære språk, fotokurs

Fysisk aktive hobbyer: Orientering (for hele familien), gå turer med turistforeningen (søndagsturer o.l.), bli med i kor, lære å danse, jobbe frivillig (kirken, 4H, dyrebeskyttelsen, besøksvenn osv)

Noe som jeg ikke klarer meg uten er en daglig dose "pelsterapi". :) Min trivsel økes helt klart ved å ha hund. Har du mulighet/tid/anledning til å ta til deg en katt/hamster/marsvin/rotte fra den lokale dyrebeskyttelsen? Et kjæledyr binder gjerne familien sammen og lærer barn empati og ansvar og i "lønn" får eierene lavere blodtrykk og en god lun pels å kose med. :)

Gjest Finne seg sjæl

Enig, men er ikke ridning ganske dyrt? Aner ikke, for jeg har aldri sittet på en hest i hele mitt liv;)

At det er god terapi, tror jeg så absolutt;)

Hun spør om tips, og jeg tror hun vet om mye, selv om livet har vært innskrenket. Så jeg ville bare foreslå noe som hun kanskje ikke hadde tenkt på.

Og at det er bra, for barn og voksen, det tror jeg. Kan få dekket terapiridning, kanskje det går an via bup eller noe sånn. Vet ikke. Jeg bare kom med forslag jeg, så få hun se hva hun kan tenke seg og om det kan løses.

Hun spør om tips, og jeg tror hun vet om mye, selv om livet har vært innskrenket. Så jeg ville bare foreslå noe som hun kanskje ikke hadde tenkt på.

Og at det er bra, for barn og voksen, det tror jeg. Kan få dekket terapiridning, kanskje det går an via bup eller noe sånn. Vet ikke. Jeg bare kom med forslag jeg, så få hun se hva hun kan tenke seg og om det kan løses.

Tror du man kan få dekket det? For at det er ypperlig terapi og noe hun og barna kunne trenge, er helt sikkert.

Finnes mange gode støtteordninger, problemet er at man ikke vet om dem;)

Gjest Trivselssøker jeg også

Ta vare på deg selv. Bruke lotion, ta på mascara og lebestift hver dag og ikke gå i joggebukse annet enn ved trening synes jeg virker fint på meg ihvertfall. Hjelper veldig på humøret å ikke se helt vrak ut når jeg ser i speilet.

Og frisk luft på huden hver dag - og dagslys. Det hjelper på energien og trivselen.

Gjest Finne seg sjæl

Tror du man kan få dekket det? For at det er ypperlig terapi og noe hun og barna kunne trenge, er helt sikkert.

Finnes mange gode støtteordninger, problemet er at man ikke vet om dem;)

Jeg vet ikke, det er jo noen som får dekket rideterapi, eller kanskje barnevernet eller noe sånn. Er jo mulig å forsøke :-)

*tusle ut*

God kveld!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...