Gå til innhold

Hvordan virker medikamenter mot depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest verd et forsøk?

Jeg har hatt depresjon i mange år, av og på. Har stort sett vegret meg for å bruke medisiner.

Nå har jeg imidlertid begynt å lurer på om det kan være verd et forsøk.

Jeg synes at evnen til å gjennomføre en enkel ting som f.eks. å rydde kjøkkenet helt ferdig, støvsuge hele gulvet på en gang osv, blir dårligere med tiden. Jeg var den effektive berta før, nå flyter det rundt meg og jeg har ikke tiltak til å få orden. Når jeg begynner å rydde blir det bare kaos likevel, jeg makter ikke å få orden på ting.

Alt rotet føler jeg gjør meg enda mer deprimert og ukonsentrert.

På jobben fungerer jeg sånn noenlunde, men ikke optimalt merker jeg. Kapasiteten er ikke som før.

Spørsmålene mine er da:

1) Skyldes dette depresjonen?

2) Vil medisiner kunne hjelpe på dette sånn at jeg blir mer samlet om det jeg skal gjøre igjen?

Fortsetter under...

Det høres ut som depresjonen virker inn på livet ditt,ja. Gå til leg en og få medisin. Det behøver ikke være noe så sterkt at du blir helt utflatet. Selv har jeg god hjelp av antidepressiva, såkalte "lykkepiller" i ganske lav dose.Det er nok til at jeg fungerer normalt i dagliglivet. Har bare enkelte nedturer under stressperioder.

Depresjon gjør at du ikke klarer å samle deg om oppgaver, dvs. ikke greier å rydde ferdig kjøkkenet når du har begynt el.

Antidepressiva hjelper mot depresjon, og f.eks manglende evne til å fokusere på en oppgave som følge av depresjonen. Så medisiner vil nok hjelpe deg.

Kan jeg spørre deg om noe?

Hvorfor har du ikke villet bruke medisiner?

Har du fått noen annen virksom behandling mot depresjonen din?

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Dette skyldes nok en depresjon.

2. Når medisinen virker, vil du bli slik du var før depresjonen. Forutsetningen er selvasagt at det ikke stadig er viktige ting i livet ditt som vedlikeholder depresjonen. Ca 2 av 3 blir ba på den første medisinen de prøver. 1 av 3 må prøve flere typer.

Gjest verd et forsøk?

Depresjon gjør at du ikke klarer å samle deg om oppgaver, dvs. ikke greier å rydde ferdig kjøkkenet når du har begynt el.

Antidepressiva hjelper mot depresjon, og f.eks manglende evne til å fokusere på en oppgave som følge av depresjonen. Så medisiner vil nok hjelpe deg.

Kan jeg spørre deg om noe?

Hvorfor har du ikke villet bruke medisiner?

Har du fått noen annen virksom behandling mot depresjonen din?

Jeg har ikke ønsket å bruke medisiner fordi det påvirker min evne til å få orgasme... samt at jeg er redd for å legge på meg og hater de første to ukene med bivirkninger.

Jeg har forsøkt i noen runder men valgt å avslutte pga seksuelle bivirkninger. Nefadar var bra for meg men de er avregistrert.

Nå føler jeg at jeg er ved et punkt hvor livskvaliteten generelt er viktigere enn min evne til å føle seksuell glede.

Jeg har ellers vært flink til å drive med fysisk aktivitet og har gått hos psykolog i lang tid så jeg har holdt hodet over vannet men kjenner at jeg begynner å bli sliten av å svømme alene uten flytevest.

Svaret fra NHD ga meg ny optimisme, jeg ønsker å bli som jeg var før og skal snakke med psykologen om medikamenter.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ikke ønsket å bruke medisiner fordi det påvirker min evne til å få orgasme... samt at jeg er redd for å legge på meg og hater de første to ukene med bivirkninger.

Jeg har forsøkt i noen runder men valgt å avslutte pga seksuelle bivirkninger. Nefadar var bra for meg men de er avregistrert.

Nå føler jeg at jeg er ved et punkt hvor livskvaliteten generelt er viktigere enn min evne til å føle seksuell glede.

Jeg har ellers vært flink til å drive med fysisk aktivitet og har gått hos psykolog i lang tid så jeg har holdt hodet over vannet men kjenner at jeg begynner å bli sliten av å svømme alene uten flytevest.

Svaret fra NHD ga meg ny optimisme, jeg ønsker å bli som jeg var før og skal snakke med psykologen om medikamenter.

Tolvon/Remeron gir ikke seksuelle bivirkninger, men ofte vektøkning.

Aurorix og Wellbutrin gir verken seksuelle bivirkninger eller vektøkning.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...