Gå til innhold

Depresjonsmestringskurs og tanker rundt det

Anbefalte innlegg

Gjest påmeldt

Det skal bli veldig rart å treffe andre mennesker som sliter med det samme som meg - og vite at de vet at jeg også sliter med depresjoner. Tror folk rundt meg ikke aner hva jeg egentlig baler med, og jeg har vært flau over å ha en psykisk lidelse. Det er et stort steg å bli med i en sånn gruppe - da er jeg plutselig en av dem som jeg har slitt sånn med å ikke være.

Noen andre som har erfaringer med å være i gruppe med andre deprimerte - var det bra eller dårlig?

Fortsetter under...

Tror det vil bli en veldig god følelse for deg å være sammen med andre i samme situasjon;)

Har aldri vært i en slik gruppe selv, men i andre lignende grupper, og jeg stortrivdes;)

Deilig å kunne prate åpent, uten å føle skam, over hva man gjennomgår. Jeg liker heller ikke å snakke om mine plager til familie eller venner, men med disse kunne jeg prate om _alt_ jeg slet med, og de forstod. Det var en herlig følelse;)

Så lykke til;)

Gjest Sisstiiii

For meg var det en utrolig god opplevelse.Tror jeg hadde en del fordommer rundt mennesker med psykiske lidelser.hvor absurd enn det høres ut.Og jeg ville ikke identifisere meg i den kategorien.Selv om jeg jo har psykiske lidelser. Når jeg kom dit var det helt normale mennesker.Det var mennesker jeg så på som ressursterke og ble imponert over som strevde med alt fra sosial angst og lavt selvbilde selv om de i mine øyne ikke hadde noen grunn til det .Det gjorde at jeg ikke syntes det var så flaut lenger å streve med psykiske lidelser.Nå går jeg i en kognitiv gruppe jeg opplever veldig konstruktiv.Så er det også noe med at rådene fra en som virkelig har strevd med depresjon kan veie tyngre enn en som aldri har følt det på kroppen.Nå skrev jeg ikke primært et svar om dette med depresjonsmestringskurs da men fikk bare lyst å skrive noen ord.

Gjest mandolina

Jeg har ikke vært på depresjonsmestringskurs, men jeg har deltatt i likemannsarbeide i den landsforening som min lidelse hører inn under.

Og det er meget godt å se at andre sliter på samme måte som en selv, det gir en større innsikt i egen sykdom, og det å vite at andre har akkurat samme problemer som deg selv gjør at du blir tryggere på din egen sykdom.

Sykdommen min er egentlig en tilstand, som de fleste blir bra av igjen, men noen få blir kronisk syke, og jeg er dessverre en av dem, derfor har det vært vanskelig å få familie og venner til å forstå hvor dårlig jeg egentlig er, (legene har aldre tvilt på at jeg er meget dårlig, for sykdommen kan ses på røntgenbilder), men legmenn har. Og det har fått meg selv til å tvile på om jeg egentlig er så dårlig som jeg føler meg, men å møte andre i samme situasjon, har gitt meg bekreftelse på at, jo, du har lov til å føle deg syk og smertene dine er reelle.

Håper du får glede av kurset, hilsen

Jeg har vært med i en slik gruppe og har bare gode erfaringer med det. Hvem holder kurset? Jeg hadde mye utbytte av å gå på kurset. For meg er det godt å vite at det finnes praktiske råd som man kan følge for å få det bedre. Særlig likte jeg selvregistrering som går ut på at man skal registrere hva som gjør en godt og hva som ikke er bra for en. Trening har mye å si for meg når det gjelder velvære og psykisk helse, også det å ikke gå for mye opp i vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...