Psykojenta Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 1. Kan det at jeg drakk 1 1/2 - 2 liter vann etter kl.24 samme dagen/dagen før(alt etter som åssen en ser det) blodprøvetaking Om det har noe å si ville jo resultatet av prøven være falsk lav og da ville jo blodverdiene vært høyere enn 1.1?(her opererer de visst "maxgrense på 1.0) 2. Hva kan grunnen(e) være at de ikke var interessert i å ta kontrollprøve, men heller bare sette ned dosen med Lithionit og si at kontrollmålingen tar jeg når jeg blir utskrevet (dette synes jeg faktisk er litt dårlig da man aldri kan være sikker på at ting blir bedre) 3. Om 2. er "bra nok" behandling OG det viser seg at det er noe galt(litt mer alvorlig enn "bare" at det kan være endring i form, væskeinntak, svingninger i hvordan nyrene jobber(for det er visst normalt(?)) Er det da posten jeg skal klage til for manglende oppfølging når avviket ble oppdaget, overlegen for psykehuset her eller kontrollkommisjonen..?? Det 3.spm er vel ikke noe du kan svare på egenlig, og du mener vel at jeg ikke skal bekymre meg for disse prøvesvarene, men jeg synes fortsatt det er merkelig at prøvene endrer seg såpass mye uten endringer ellers. Den endringen der tilsvarer den økningen av verdiene jeg hadde når jeg trappet opp de siste 41.5mg-tror tilogmed at verdiene økte bare 0.3 da.. Nå gir jeg meg mens leken er god. Jeg synes det er galt å skrive meg ut før disse tingene er litt stabilisert og at de vet mer om hva årsaken kan være, men man har jo ikke så mye man skulle sagt på sånne plasser...og det er kanskje riktig å skrive meg ut slik at jeg må finne ut av disse tingene på egenhånd... Dette er jo tross alt et somatisk tema egentlig...eller kanskje en god blanding, men en lege burde jo kunne begge deler(?). jaja... Takk for oppmerksomheten c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 1. Kan det at jeg drakk 1 1/2 - 2 liter vann etter kl.24 samme dagen/dagen før(alt etter som åssen en ser det) blodprøvetaking Om det har noe å si ville jo resultatet av prøven være falsk lav og da ville jo blodverdiene vært høyere enn 1.1?(her opererer de visst "maxgrense på 1.0) S: Korrekt (falsk lav) 2. Hva kan grunnen(e) være at de ikke var interessert i å ta kontrollprøve, men heller bare sette ned dosen med Lithionit og si at kontrollmålingen tar jeg når jeg blir utskrevet (dette synes jeg faktisk er litt dårlig da man aldri kan være sikker på at ting blir bedre) S: Jeg aner ikke hva grunnen deres for dette er. 3. Om 2. er "bra nok" behandling OG det viser seg at det er noe galt(litt mer alvorlig enn "bare" at det kan være endring i form, væskeinntak, svingninger i hvordan nyrene jobber(for det er visst normalt(?)) Er det da posten jeg skal klage til for manglende oppfølging når avviket ble oppdaget, overlegen for psykehuset her eller kontrollkommisjonen..?? Det 3.spm er vel ikke noe du kan svare på egenlig, og du mener vel at jeg ikke skal bekymre meg for disse prøvesvarene, men jeg synes fortsatt det er merkelig at prøvene endrer seg såpass mye uten endringer ellers. Den endringen der tilsvarer den økningen av verdiene jeg hadde når jeg trappet opp de siste 41.5mg-tror tilogmed at verdiene økte bare 0.3 da.. S: I første omgang kan du klage til avdelngsoverlegen på institusjonen. Om du ikke får tilfredsstillende svar, klager du til Fylkeslegen. Kontrollkommisjonen har ingenting med dette å gjøre. Jeg håper jeg ikke kan tolkes dithen "at du ikke skal bekymre deg om dette". Om du var innlagt hos oss/var en av våre pasienter, ville jeg bekymret meg en god del og ikke gitt meg før jeg visste hvorfor. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/#findComment-2586062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 1. Kan det at jeg drakk 1 1/2 - 2 liter vann etter kl.24 samme dagen/dagen før(alt etter som åssen en ser det) blodprøvetaking Om det har noe å si ville jo resultatet av prøven være falsk lav og da ville jo blodverdiene vært høyere enn 1.1?(her opererer de visst "maxgrense på 1.0) S: Korrekt (falsk lav) 2. Hva kan grunnen(e) være at de ikke var interessert i å ta kontrollprøve, men heller bare sette ned dosen med Lithionit og si at kontrollmålingen tar jeg når jeg blir utskrevet (dette synes jeg faktisk er litt dårlig da man aldri kan være sikker på at ting blir bedre) S: Jeg aner ikke hva grunnen deres for dette er. 3. Om 2. er "bra nok" behandling OG det viser seg at det er noe galt(litt mer alvorlig enn "bare" at det kan være endring i form, væskeinntak, svingninger i hvordan nyrene jobber(for det er visst normalt(?)) Er det da posten jeg skal klage til for manglende oppfølging når avviket ble oppdaget, overlegen for psykehuset her eller kontrollkommisjonen..?? Det 3.spm er vel ikke noe du kan svare på egenlig, og du mener vel at jeg ikke skal bekymre meg for disse prøvesvarene, men jeg synes fortsatt det er merkelig at prøvene endrer seg såpass mye uten endringer ellers. Den endringen der tilsvarer den økningen av verdiene jeg hadde når jeg trappet opp de siste 41.5mg-tror tilogmed at verdiene økte bare 0.3 da.. S: I første omgang kan du klage til avdelngsoverlegen på institusjonen. Om du ikke får tilfredsstillende svar, klager du til Fylkeslegen. Kontrollkommisjonen har ingenting med dette å gjøre. Jeg håper jeg ikke kan tolkes dithen "at du ikke skal bekymre deg om dette". Om du var innlagt hos oss/var en av våre pasienter, ville jeg bekymret meg en god del og ikke gitt meg før jeg visste hvorfor. Lykke til :-) Jeg skal se om jeg tør klage til overlegen her... Kan man gjøre det skriftlig(da jeg har problemer med å forklare mine(våre) meninger og tolkninger av denne behandlingen om en kan kalle det det...? Jeg skal prøve å forklare til avdelingslederen her først da hun visst er ganske grei å prate med...og ofte hjelper pasienter med videre klaging...(hørtes ganske negativt ut da ) OG...MANGE TUSEN TAKK FOR SVAR!!! c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/#findComment-2586339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg skal se om jeg tør klage til overlegen her... Kan man gjøre det skriftlig(da jeg har problemer med å forklare mine(våre) meninger og tolkninger av denne behandlingen om en kan kalle det det...? Jeg skal prøve å forklare til avdelingslederen her først da hun visst er ganske grei å prate med...og ofte hjelper pasienter med videre klaging...(hørtes ganske negativt ut da ) OG...MANGE TUSEN TAKK FOR SVAR!!! c",) Hei, Du kan godt formulere et brev hvor du påpeker at du ønsker at det skal ses nærmere på hvorfor din litiumverdi uten grunn hadde steget så mye. Du kan egentlig skrive omtrent det samme som du skrev her inne om dette. Hvis jeg var deg, så hadde jeg kun klaget over dette med måten de har forholdt seg til den høye litiumverdien på. Hadde ikke samtidig tatt opp at du er uenig i utskrivelsen, - da kan de fort tro at du bruker det med litiumen som et påskudd til å få bli lenger. Som jeg fortalte deg, så mener jeg at det er viktig å følge opp slike uventede verdier. Det kan godt hende at det bare var feil prøvesvar - noe vi så en god del av. Men siden det også kan ha sammenheng med andre ting, så har du svært rasjonelle argumenter for at man bør se nøyere på hva som kan være årsak til den høye verdie. Gjør det enkelt, klag på manglende lydhørhet i forhold til ditt forslag om å ta en kontroll prøve, samt be om nøyere vurdering av hva som kan være årsak til endringene. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/#findComment-2586555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei, Du kan godt formulere et brev hvor du påpeker at du ønsker at det skal ses nærmere på hvorfor din litiumverdi uten grunn hadde steget så mye. Du kan egentlig skrive omtrent det samme som du skrev her inne om dette. Hvis jeg var deg, så hadde jeg kun klaget over dette med måten de har forholdt seg til den høye litiumverdien på. Hadde ikke samtidig tatt opp at du er uenig i utskrivelsen, - da kan de fort tro at du bruker det med litiumen som et påskudd til å få bli lenger. Som jeg fortalte deg, så mener jeg at det er viktig å følge opp slike uventede verdier. Det kan godt hende at det bare var feil prøvesvar - noe vi så en god del av. Men siden det også kan ha sammenheng med andre ting, så har du svært rasjonelle argumenter for at man bør se nøyere på hva som kan være årsak til den høye verdie. Gjør det enkelt, klag på manglende lydhørhet i forhold til ditt forslag om å ta en kontroll prøve, samt be om nøyere vurdering av hva som kan være årsak til endringene. Lykke til :-) Ja, jeg er enig med det når det kommer til det med utskrivelsen. Det var igrunn aldri min intensjon å "bruke" det i det hele tatt.. jeg brukte det her for å få frem poengene(spørsmålene) på en ordentlig måte... Jeg er forsåvidt ikke interessert i å fortsette her uansett, men skulle selvfølgelig ønske at 1. at de tok Litiumspeil allerede da jeg kom inn slik at det ble tid til å undersøke ting nærmere. 2. at de i det hele tatt brydde seg om at prøveresultatet KUNNE være feil(slik at de ikke måtte endre dosen min "unødvendig") eller motsatt - at prøvene er "riktige"(i tillegg kanskje falsk lavt) og at de i det minste tok prøver her og jeg fikk resultatet når det foreligger.... Spurte akkurat en vikar her(sykepleier)...Ikke visste hun referanseområdet på Lithionit kunne gå opp til 1.2, ikke visste hun at man sammen med Lithionit kunne ha Lamictal oppi 400mg. jaja...bagateller det da... Skal ta Lithionitspeil i morgen 5 dager etter medisinreduksjon (så den trenger jo ikke bli riktig den heller) og jeg ba om å få tatt blodprøver i forbindelse med at det kan være noe med nyrene (er ikke det kreatinin som blir målt da?) Husker ikke- det ble meg fortalt da men... Tusen takk for tilbakemelding i alle fall !!!! Du er unik på disse forumene c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/#findComment-2587707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ja, jeg er enig med det når det kommer til det med utskrivelsen. Det var igrunn aldri min intensjon å "bruke" det i det hele tatt.. jeg brukte det her for å få frem poengene(spørsmålene) på en ordentlig måte... Jeg er forsåvidt ikke interessert i å fortsette her uansett, men skulle selvfølgelig ønske at 1. at de tok Litiumspeil allerede da jeg kom inn slik at det ble tid til å undersøke ting nærmere. 2. at de i det hele tatt brydde seg om at prøveresultatet KUNNE være feil(slik at de ikke måtte endre dosen min "unødvendig") eller motsatt - at prøvene er "riktige"(i tillegg kanskje falsk lavt) og at de i det minste tok prøver her og jeg fikk resultatet når det foreligger.... Spurte akkurat en vikar her(sykepleier)...Ikke visste hun referanseområdet på Lithionit kunne gå opp til 1.2, ikke visste hun at man sammen med Lithionit kunne ha Lamictal oppi 400mg. jaja...bagateller det da... Skal ta Lithionitspeil i morgen 5 dager etter medisinreduksjon (så den trenger jo ikke bli riktig den heller) og jeg ba om å få tatt blodprøver i forbindelse med at det kan være noe med nyrene (er ikke det kreatinin som blir målt da?) Husker ikke- det ble meg fortalt da men... Tusen takk for tilbakemelding i alle fall !!!! Du er unik på disse forumene c",) Takk for hyggelig tilbakemelding:-) At de måler kreatinin er i allefall noe, det er en form for "overfladisk screening" av nyrefunksjon såvdit jeg har forstått. Kanskje du kan be fastlegen din om å følge opp nøye en periode. Det mangler ofte kompetanse i forhold til disse medikamentene og deres virkninger. Hvis du ikke følger med selv og sørger for å være rimelig oppdatert, så kan det fort oppstå tull. Skjønner godt at du blir irritert over at innleggelsen ikke brukes mer effektivt. Jeg lo forresten godt av ditt egenkomponerte uttrykk "å bli utlagt" her om dagen....*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315643-lithionitspeilforts/#findComment-2587739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.