Gå til innhold

Hysterisk lege?

Anbefalte innlegg

Ikke pokker om jeg får sobril eller andre vanedannende medisiner. Det er surt. Andre får når de skal ut å fly, til tannlegen og ved mye angst. Jeg err livredd for å fly, og må drikke meg full for å tørre å gå ombord. Da jeg skulle ut på en lengre flytur i sommer, fikk jeg beskjed om at dette måtte jeg takle uten medisiner. Da jeg brukte sobril greide jeg å funegere i deltidsjobb og handle. Etter at sobrilen ble fjernet fra meg tør jeg ikke ta på meg jobboppdrag, ikke fly, kjøre buss, ta ferge og ofte drropper jeg butikkbesøk på grunn av angst. Nå er jeg blitt alkis. Drikker som f. for å dempe panikkangst. Det er like før jeg bestiller valium på internett... Er riskikoen bøter og tap? Var etter en tante av meg kjeftet på legen min at han trakk tilbake disse preperatene. Har prøvd alt av ikke vanedannende medisiner, men de funker desverre like dårlig som en Non-stop under hyperventilering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klokkeline

Den dårligste medisinen for meg mot panikkangst er alkohol ihvertfall. Da blir den mye verre.

Den beste treningen er gradvis utfordre angsten. Du må da kunne tåle mye smerte, men det er ikke farlig. Synes ikke leger som er forsiktige med å skrive ut sobril er hysteriske, heller kloke. Men hvis du ikke takler livet uten og må drikke alkohol så bør du snakke med legen om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586130
Del på andre sider

Det er enorm forskjell på å skrive ut sobril til en flytur eller to i året og det du mener du har behov for. Legen din høres slett ikke hysterisk ut, det virker heller som han tok til fornuft etter å ha snakket med tanten din.

Du sier du har prøvd alt av medisiner som ikke er vanedannende. Hva er "alt"? Er det medisiner som skal hjelpe der og da, som du tar når du kjenner at panikkanfallet er på vei? Eller er det også forskjellige AD, og ev. har dosen vært høy nok?

Min erfaring er at det eneste som hjelper ved hyperventilering er pusteøvelser, å puste sakte og rolig, inn gjennom nesen, ut gjennom (nesten) lukket munn. Men det er selvfølgelig noe som krever trening. Og da må du trene når du er rolig, jeg klarte i alle fall ikke å bruke teknikken under panikkanfall før jeg hadde trent mye.

Det er flere andre "øvelser" du kan gjøre for å dempe angsten. Kanskje du kan be om en henvisning til fysioterapeut for å lære/trene på det?

Hva har egentlig legen gjort, annet enn å kutte ut benzo? Har du fått tilbud om annen hjelp i stedet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586140
Del på andre sider

Den dårligste medisinen for meg mot panikkangst er alkohol ihvertfall. Da blir den mye verre.

Den beste treningen er gradvis utfordre angsten. Du må da kunne tåle mye smerte, men det er ikke farlig. Synes ikke leger som er forsiktige med å skrive ut sobril er hysteriske, heller kloke. Men hvis du ikke takler livet uten og må drikke alkohol så bør du snakke med legen om dette.

Har ingen foreslått eksponering for deg? Jeg er overrakset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586169
Del på andre sider

Annonse

Har du tidligere misbrukt medikamenter? Kanskje det er årsaken.

Hilsen

Jeg tok aldri mer sobril enn det som var forskrevet. Jeg har prøvd betablokker, truxal, atarax... Men det virker ikke. Jeg skulle ønske jeg hadde sluppet å være så redd for alt og hele tiden. Slik var det ikke før... Da jobbet 120 prosent, og var veldig aktiv og sosial.

Andre jeg kjenner har gått på sobril o.l. i årevis... Synes ikke det er bra. Men jeg skulle ønske jeg hadde noen medisiner å støtte meg til frem til formen er blitt bedre. Har et behandlingsapparat rundt meg.

Men jeg spør bare? Når er det forsvarlig eller lov å skrive ut sobril? Jeg er ikke redd for å dø eller slutte å puste når jeg får angst. Men det er veldig ydmykendes å stå i kassen på reman, skjelve som et ospeløs og hive etter pusten, og alle stirrer..

Jeg fikk også angstanfall på fly en gang. Lå i setet å hylte at jeg ikke ville dø, med en skokk flyvertinner og skremte passasjerer rundt meg. Da hadde jeg tatt seksdobbel dose av truxal, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586263
Del på andre sider

Hvilke alternativer har du fått til beroligende?

Er du tilbudt terapi som går på mestring og eksponering?

Hva mener du selv er langsiktige løsninger på problemene?

Om du nå missbruker alkohol for å dempe angsten, kan det jo tenkes at legen mener du hadde et uforsvarlig høyt forbruk av beroligende og derfor stengte igjen krana.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586684
Del på andre sider

Alkohol forverrer både angst og depresjon.

Her blir en tydligvis dømt nordenfra og ned fordi en har et problem med alkohol. Som folk flest blir jeg sett ned på og dømt fordi jeg drikker.

Har dere med spiseforstyrrelser, selvskadere tenkt over at det kan være sammen grunnen til at en velger dårlige strategier for å overleve?

Det er også slik om en drikker øl, knasker piller eller setter heroin i armen... grunnen er ofte den samme.

Selvfølgelig vet jeg at det er skadelig og dyrt og drikke, og at det løser ingenting io lengda. Jeg venter på behandlingsplass og vil gjerne slutte. Men dere trenger ikke rakke ned på alkoholikere, uten at dere vet hvilke enorme krefter som driver en til polet eller ølhyllene.

I kveld har jeg ikke drukket, og dagen har vært svært tung. Det føles ut som jeg har en jernklo rundt hjertet. Jeg hater meg selv og kroppen min. Jeg har tenkt på å avslutte det hele og er veldig fortvilet over livssituasjonen min. Jeg blir overveldet av vonde følelser, savn og tap. Orker ikke være sosial og har ikke pratet med noen det siste døgnet. Jeg føler meg som en tett trykkoker, en tikkende bombe...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2586840
Del på andre sider

Her blir en tydligvis dømt nordenfra og ned fordi en har et problem med alkohol. Som folk flest blir jeg sett ned på og dømt fordi jeg drikker.

Har dere med spiseforstyrrelser, selvskadere tenkt over at det kan være sammen grunnen til at en velger dårlige strategier for å overleve?

Det er også slik om en drikker øl, knasker piller eller setter heroin i armen... grunnen er ofte den samme.

Selvfølgelig vet jeg at det er skadelig og dyrt og drikke, og at det løser ingenting io lengda. Jeg venter på behandlingsplass og vil gjerne slutte. Men dere trenger ikke rakke ned på alkoholikere, uten at dere vet hvilke enorme krefter som driver en til polet eller ølhyllene.

I kveld har jeg ikke drukket, og dagen har vært svært tung. Det føles ut som jeg har en jernklo rundt hjertet. Jeg hater meg selv og kroppen min. Jeg har tenkt på å avslutte det hele og er veldig fortvilet over livssituasjonen min. Jeg blir overveldet av vonde følelser, savn og tap. Orker ikke være sosial og har ikke pratet med noen det siste døgnet. Jeg føler meg som en tett trykkoker, en tikkende bombe...

Jeg tror jeg forstår hvordan du har det. Jeg dømmer deg ikke, min erfaring er at alkohol forverrer både angst og depresjon på sikt. Jeg vil råde deg til å ta tak i misbruket ditt og få hjelp til å slutte med alkohol.

Du vil garantert føle deg bedre etterpå. Det er mange før deg som har klart å slutte. Alkohol er svært toksisk for kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315651-hysterisk-lege/#findComment-2587473
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...