Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er kommet tilbake til doktoronline etter noen år "off", og det er veldig interessant å se, hvordan diskusjonen omkring vekt og slanking sirkulerer omkring de samme emner om og om igjen.

Det er akkurat som om vekttap er noe vi jenter lever og ånder for. Jeg forstår godt at det er kvinner som er 10 kg og oppetter over sin idealvekt, som er utilfredse med manglende fremskritt og at det trengs råd og oppmuntring fra andre i sånn en situasjon.

Men jeg syns det er litt trist å lese om jenter som er deppa over å gå 300 gr opp fra en dag til en annen, og som kjører seg selv ned og mister motivasjon pga dette, som jo er en bagatell. Er det nå vann, eller er det fett... Har vi jenter virkelig den tro, at vi blir lykkeligere hvis vi ikke hadde de ekstra 300 grammene på kroppen?

Det er utrolig hvor meget mange av dere her inne vet om kullhydrater, hurtige og langsomme, stoffskifte, ja, dere er jo som leksikon om slanking, men hvorfor er det så dere ikke lykkes? Er det ikke sånn litt sosialt og hobbyaktig for mange av dere, dette med å gå ned i vekt?

Jeg er bare nysgjerrig på om dere spør dere selv dette spørsmålet innimellom, (og nå snakker jeg til dem av dere som har disse klassiske fem kilo eller mindre som de ikke kan få vekk, og som gjør at dere både mister selvtillit og nattesøvn av det).

Ps, ikke misforstå, jeg er ikke her for å være trollete på noen måte. Jeg har selv i årevis slitt med spiseforstyrrelser og lavt selvværd, helt til den dag hvor jeg innså, at dette er livet bare for kort til.

Når jeg holdt opp med å tenke så mye på kroppen min og hvordan jeg tok meg ut til enhver tid, hadde jeg så mye mere overskudd til å være glad og tilfreds, og fokusere på andre og å gjøre dem glade istedet. Og jammen ble jeg ikke mere interessant for mannfolka også gitt.

Jaja, det var nå et lite hjertesukk fra meg, jeg skulle bare ønske meg at vi jenter hadde mere tro på oss selv og var mere glad for den vi nå engang er. Og igjen, dette er ikke ment som kritikk. Lykke til til alle dere flotte kvinnfolk der ute.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315654-slanking-og-selvf%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Selvfølelse

Det du skriver er et viktig poeng. Selvfølelsen kommer ikke med en kilo mer eller mindre, så man må ikke la vekten stå i veien for god selvfølelse uansett om man veier noe mer eller mindre enn det man ønsker seg.

Alle mennesker har noe vakkert som er verdt å være stolt av mener jeg. Og det endrer seg ikke med en kilo opp eller ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...