Gå til innhold

Ketogen kost og kroppens ph-verdi...

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

I forbindelse med at jeg startet opp med nye medisiner i 2004 fikk jeg time hos ernæringsfysiolog.

Vi diskuterte forskjellige kosthold bla Lindberg og Atkins.

Ernæringsfysiologen sa at Lindberg sitt kosthold var et veldig bra kosthold, men at Atkins var farlig for kroppen forid kroppen gikk over i ketose.

Det at det var farlig begrunnet hun med at under ketose så synker ph verdien i kroppen, og at et høyere syrenivå i kroppen tærer på skjelettet og indre organer.

Har dere hørt om det dere som spiser ketogent?

Lurer litt på om det er slik for dere at målet helliger middelet. At så lenge det er vektnedgang så er det ikke så nøye hvilke påkjenninger en utsetter kroppen for.

Snakket også en del med fastlegen om dette, og hun sa at det er ikke tvil om at ketogene dietter er effektive, men at det er en kjempebelastning for kroppen og at man bør tenke seg godt om før en velger å sette i gang med det.

Hilsen tidligere lavkarboer som har blitt til middels lavkarbo, og tipper at jeg ligger på 100 karber om dagen.

Vekta går det mye bedre med nå enn tidligere, selv om det svinger...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315660-ketogen-kost-og-kroppens-ph-verdi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keto-spiser for tiden

Det med ph har jeg ikke hørt om. Det må jeg sjekke ut.

Men ellers så er det en del mineraler man tar ved siden av for å forhindre tap av skjelett.

Og nei - målet helliger på ingen måte middelet. Hele greia handler slettes ikke om å se pen ut til slutt for min del, men om å ha en sunn kropp som ikke sliter med hverken overvekt eller sykdommer eller andre vanskeligheter. Poenget er å ta godt vare på helsa, det står i fremste rekke.

Det er også slik at jeg mener at ketogen diett er siste utvei. De aller, aller fleste trenger kun å spise ala Fedon, og det er der jeg legger meg når jeg en vakker dag er ferdig selv også.

Gjest sjøstjerna

Et blandet kosthold er helt sikkert det sunneste. :-) Er unatulig å skulle unngå all fett- eller unngå all karbohydrater osv. Best med en fin balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater.

Men om noen _en periode_ spiser ketogent, eller nutrilett eller liknende for å få motivasjon så hvorfor ikke? Dette forutsetter selvsagt at de også lærer seg det fundamentale omkring kosthold og ernæring til å kunne holde vekta etterpå.

For mange så er målet vektreduskjon av helsemessige årsaker.

Gjest Keto-spiser for tiden

Da har jeg sjekket med spesialisten min om dette med pH verdi og fare for skjelettet under ketogen kost.

Det var ikke noen sammenheng der og ikke noen fare for skjelettet sa hun. Men - man tar jo noen mineraler som kosttilskudd nettopp for å ta vare på skjelettet mens man spiser slik. Gjør man det kan man leve slik hele livet om man ønsker. Er mange folkeslag som aldri har levd på annet vis. Felles for disse er for eksempel at de ikke har sykdommer som kreft og hjerte/kar sykdommer. Med en gang de iintroduseres til anlig vestlig kosthold får de de samme sykdommene som oss også.

Så det er kanskje en utvikling siden 2004 i hva man visste da og hva man vet nå? Denne metoden er jo ganske ny i den skalaen den brukes nå, og dermed er det først nå i nyere tid forskningen har fattet større interesse for den.

Men fremdeles er det selvsagt ikke slik at slanking er så viktig at det skal gå ut over helsa. Ihvertfall ikke for meg.

Derimot sto jeg på spranget til diabetes før jeg la om maten, og hadde sannsynligvis et avkortet liv igjen å leve med store plager, ettersom jeg lå godt popp på skalaen på fedme trinn tre og stadig økte... Nå er jeg sunn og frisk og det er det viktigste for meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...