Gå til innhold

Fått feil diagnose

Anbefalte innlegg

Jeg har endt opp med en diagnose, schizofreni, som er veldig feil og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få slettet den. Vil et godt bevis på at det er feil diagnose være å vise behandlingsappratet at jeg klarer meg bra uten medisiner. Jeg har ikke hatt en skikkelig psykose.Hvor lenge bør jeg være uten medisiner for å kunne bevise at jeg er feildiagnostiskert. Jeg ønsker at det skal skrives en journal/epikrise der det spesifiseres at jeg IKKE har schizofreni. Jeg har altfor lenge sagt ja og ha til behandlingsapparatet. Det er på tide at jeg setter foten ned og forteller hvordan alt egentlig er, at jeg nettopp ikke har hatt alvorlige symptomer.

Hvordan går man fram for å endre/slette en diagnose? Kan man få fjernet journaler? Er det jeg som "eier" diagnosen og som kan si at det er feil. Har man noen rettigheter når det gjelder å ha fått feil opplysninger heftet ved navnet sitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315699-f%C3%A5tt-feil-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bruker`n

Du kan aldri få slettet noe som er innskrevet i en journal. Det har jeg prøvd flere ganger, men hver gang jeg blir innlagt blir jeg spurt om det samme gamle tøvet. Har sagt ifra mange ganger og de lover å gjøre noe med det, men tror egentlig at de ikke vil, eller kan. Det går jo an å spørre fylkeslegen kanskje?

Skulle gjerne fått revurdert den bipolare diagnosen min. Tror det er noe fysisk som er galt her.

Du kan aldri få slettet noe som er innskrevet i en journal. Det har jeg prøvd flere ganger, men hver gang jeg blir innlagt blir jeg spurt om det samme gamle tøvet. Har sagt ifra mange ganger og de lover å gjøre noe med det, men tror egentlig at de ikke vil, eller kan. Det går jo an å spørre fylkeslegen kanskje?

Skulle gjerne fått revurdert den bipolare diagnosen min. Tror det er noe fysisk som er galt her.

Blir du innlagt uten å være syk? Det skjønner jeg må være vanskelig.

Jeg kommer ikke til å ha noe med psykiatrien å gjøre mer. Jeg vil bare ha slettet diagnosen en gang for alle.

Jeg har aldri vært skikkelig syk. Mine symptomer er sterkt overvurdert.Jeg føler at diagnosen er pådyttet meg på uriktig grunnlag. Det må da være like viktig å få korrigert en diagnose som å få tildelt en diagnose. Føler du at diagnosen kan bli brukt mot deg? Det gjør jeg. Jeg er redd for at det får noen uheldige følger. f.eks i forhold til livsforsikring. Nettopp det at jeg er redd for dette, kan kanskje tilskrives paranoide trekk. Det har ikke noe med paranoiditet å gjøre. Det er svært uheldig å ha en så alvorlig diagnose når en faktisk vet at den er feil. Hvordan går jeg frem for å få kommunisert dette på best mulig måte? jeg håper jeg får et svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har rett til å be om en second opinion av en annen psykiater fra et annet sted.

Om denne psykiateren er helt enig med deg, ber du om å få korrigert journalen. Om du ikke får aksept for dette, kan du klage til Fylkeslegen.

Hvis du greier deg uten medisiner og ellers fungerer bra, er det ingen grunn til at du skal ha den diagnosen. Det kan hende du har blitt fanget opp av tips-prosjektet (tidlig intervensjon ved psykose). De er opptatt av å gi tidlig behandling dersom det er mistanke om utvikling av schizofreni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...