Gå til innhold

Trakassering/ mobbing på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en mellomleder i en bedrift med rundt 20 ansatte; 3 personer på heltid, inkl. sjef og mellomleder, resten er deltid med 30, 25, 20 el. 10 t pr. uke. Som mellomleder er jeg ansvarlig for butikkdriften ved sjefs fravær og skal fungere som *hans høyre hånd*. Vi skal kunne diskutere butikken og dens daglige oppgaver og gjøremål sammen, men i stedet opplever jeg at han heller diskuterer og *nærmest lar seg styre* av sine to mannlige kollegaer som også er gode kompiser med ham. Gjøremål som jeg i flere år har hatt *ansvar for* blir plutselig overtatt av dem, uten at dette har vært diskutert med meg. Jeg er veldig pliktoppfyllende, ærekjær og står på hele tiden. Plutselig blir jeg *degradert* til andre ting og føler meg nærmest forfulgt gjennom dagene.Sjefen er veldig opptatt av å være SJEF, noe jeg fullt ut aksepterer, men nå er det blitt slik at alle beskjeder om gjøremål skal komme fra ham og ikke meg. Spesielt de to kompisene avviser mine spørsmål om de kan utføre div. gjøremål. Dette går ut over både humør og helse. Har pratet med sjefen, men synes ikke det har blitt noe bedre. Har et godt forhold til alle på jobb, men nå føler jeg meg så trakkassert at jeg er blitt tom. Jeg er *overalt* i butikken og er ikke uvillig til noen gjøremål, lærer opp andre, men mener at det skal være litt forskjell på en mellomleder og en deltid. Er jeg helt *ute på jordet* eller ? Ser meg om etter annet arbeid nå, men det er jo ikke så greit når man er kommet noe opp i alder.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym her og nå
Skrevet

Tror dette er ganske typisk. Vanskelig når sjefen begynner å forfordele venner på jobben, og ganske så uprofesjonelt også. Vet ikke om jeg har noen gode råd egentlig, enten må du ta det opp eller smile og være fornøyd og kanskje unngå de mest mulig de to kompisene. Du kan prøve en gang til med sjefen. Er du organisert? Det kan jeg sterkt anbefale, da har du støtte i ryggen, og de kan f.eks være med i et møte. Du kan også ta det opp hvis dette er en kjede med de over sjefen din igjen.

Ellers må det være ordaket "If you cant beat them, join them" eller noe sånt.

Gjest Anonym her og nå
Skrevet

Tror dette er ganske typisk. Vanskelig når sjefen begynner å forfordele venner på jobben, og ganske så uprofesjonelt også. Vet ikke om jeg har noen gode råd egentlig, enten må du ta det opp eller smile og være fornøyd og kanskje unngå de mest mulig de to kompisene. Du kan prøve en gang til med sjefen. Er du organisert? Det kan jeg sterkt anbefale, da har du støtte i ryggen, og de kan f.eks være med i et møte. Du kan også ta det opp hvis dette er en kjede med de over sjefen din igjen.

Ellers må det være ordaket "If you cant beat them, join them" eller noe sånt.

Be om et møte med sjefen din, og få skrifliggjort dine arbeidsoppgaver- Du kan også be om å få skriftliggjort andres arbeidsoppgaver i og med at du er nestleder.

Gjest anonym akkurat i denne tråden
Skrevet

Enig med "anonym her og nå".

Uprofesjonelt det med sjef og omgangsvenner. Og når stillingen bare besettes av... omgangsvenner.

Du kan forsøke ta det opp en gang til- gjerne om noen uker. Da har sjefen kanskje roet seg.

Deretter så kan du enten forsøke "joine"- eller så er det bare å se seg om annen jobb.

Skrevet

Det der er egenlig ganske typisk. Fryktlig utrivelig.

Hjelper det å tenke at han ville dullet for kompisene uansett hvem du var? Da blir det kanskje mindre personlig.

Om du ikke er fagorganisert, anbefaler jeg deg å bli organisert med en gang. Du bør også føre log over disse tingene.

Eier han butikken eller har han noen over seg? Om han har noen over seg, hvilket forhold har både du og ham til dem?

Prøv å spa fram den selvtilliten du burde hatt i forhold til hvor dyktig du vet du er på jobben. Det vil hjelpe deg når du nå jakter på ny jobb.

Håper du finner en ny jobb snart.

mvh

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg er nok organisert, og det er også flere sjefer over min igjen, men jeg ser jo helst at jeg slipper både veien om organisasjonen og det som er, så derfor har jeg tatt opp saken med min sjef i første omgang. Tillitsvalgt i butikken vet også om situasjonen. Det var tungt å komme på jobb i dag etter noen dagers fri. Merket på stemningen at situasjonen min nok sikkert har vært diskutert de tre guttene imellom. Den ene nærmest overså meg, men *tødde* litt opp utover dagen. Sjefen spurte om det gikk bedre, mens ingen av de to andre spurte. Vet ikke om det var bevisst - spurte ikke eller sa ingenting, men det var ingen hyggelig dag på jobben. Får se hvordan dette utvikler seg, men det begynner snart å bli nok nå. Det er for øvrig blitt tatt opp to ganger dette med sjefen min at jeg blir *oversett* til tider og han kjører *skuta* alene. Føler det nærmest som om at han på en måte vil bli kvitt meg, mens han samtidig trenger meg, så man blir jo utrygg av det hele.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...