Gå til innhold

valgfritt med keisersnitt?


Gjest Thea89

Anbefalte innlegg

er det valgfritt om feks jeg (har ingen plager, og ikke krav på det),

ikke vil føde naturlig, men ta keisersnitt? er det så enkelt at jeg

bare kan si at det vil jeg ha..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    13

  • morsan

    12

  • Lillemus

    10

  • Bookworm

    10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest legen bestemmer

I utgangspunktet er alle slike operasjoner like, mht at det er det er legene på sykehuset som bestemmer om og hvilken behandling man skal få, selvsagt i kommunikasjon med pasienten.

Hvis jeg har vondt i kneet, er det legen som avgjør om de skal operere for meniskskade eller gi fysikalsk behandling.. Men de hører jo som regel på pasientens meninger også.

Og slik er det når det gjelder forløsning også, i utgangspunktet tas keisersnitt på medisinsk grunnlag, når legene mener det er den beste måten å forløse barnet på.

Men har mor store motforestillinger mot keisersnitt, får hun kanskje lov å prøve å føde, selv om legene har vurdert at det greieste er keisersnitt.

Og omvendt (som kanskje er det vanligste), at mor ikke øsnker fødsel, selv om legene mener det beste i dette tilfellet er å føde vanlig. Da kan man gjennom samtale med legene på sykehuset, kanskje påvirke avgjørelsen slik at det blir keisersnitt.

Men det foretas ikke private keisersnitt i norge så vidt jeg vet, og i offentlige sykehus er det legene som bestemmer til slutt. Man ønsker, både av medisinske og økonomiske grunner at så mange som mulig, føder vaginalt. Så mange utsettes nok for et visst press til å føde vanlig, til tross for sterkt ønske om keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Keisersnitt er mer riskiabelt for både mor og baby, så man ønsker helst at den gravide skal føde vaginalt. Om du har meget spesielle grunner for å ønske keisersnitt, tror jeg du bør ta det opp i god tid før fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Keisersnitt er mer riskiabelt for både mor og baby, så man ønsker helst at den gravide skal føde vaginalt. Om du har meget spesielle grunner for å ønske keisersnitt, tror jeg du bør ta det opp i god tid før fødselen.

men hva om man er helt ødelagt av tanken på å føde?

heller abort enn fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva om man er helt ødelagt av tanken på å føde?

heller abort enn fødsel!

Da trenger man å få tett oppfølging av jordmor/fødeavd. e.l. i løpet av svangerskapet. Jeg har født vaginalt tre ganger (en i seteleie også) og jeg ville aldri foretrukket keisersnitt framfor vanlig fødsel. Det var like flott hver gang. Dette er smerte med mening og med de smertestillende midlene man har til rådighet idag, så trenger ikke dette å bli ille. I motsatt fall ville jo ikke folk fått mer enn en unge hver ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva om man er helt ødelagt av tanken på å føde?

heller abort enn fødsel!

Da tar man opp dette med jordmor (gjerne alt før man blir gravid, men det er kanskje for sent for deg?) så tidlig som mulig. Mange jordmødre har stor erfaring med fødselsskrekk og kan hjelpe deg videre.

Selv var jeg skrekkslagen ved tanken på om jeg skulle ende med keisersnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger man å få tett oppfølging av jordmor/fødeavd. e.l. i løpet av svangerskapet. Jeg har født vaginalt tre ganger (en i seteleie også) og jeg ville aldri foretrukket keisersnitt framfor vanlig fødsel. Det var like flott hver gang. Dette er smerte med mening og med de smertestillende midlene man har til rådighet idag, så trenger ikke dette å bli ille. I motsatt fall ville jo ikke folk fått mer enn en unge hver ;-)

men de kan da ikke tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil..??

jeg skal ikke føde uansett hva folk sier til meg av "fine" opplevelser

de har når de føder. jeg forbinner absolutt ingenting fint med

en fødsel.

de kan da ikke nekte keisersnitt, jeg har jo rett til å velge

det jeg selv vil..? hvorfor i all verden skal de bestemme det for meg?

jeg er villig til å ta den sjansen på at jeg får komplikasjoner, og

da er det vell ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de kan da ikke tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil..??

jeg skal ikke føde uansett hva folk sier til meg av "fine" opplevelser

de har når de føder. jeg forbinner absolutt ingenting fint med

en fødsel.

de kan da ikke nekte keisersnitt, jeg har jo rett til å velge

det jeg selv vil..? hvorfor i all verden skal de bestemme det for meg?

jeg er villig til å ta den sjansen på at jeg får komplikasjoner, og

da er det vell ikke noe problem?

Har du født tidligere? Eller er dette noe du har fått for deg etter å ha sett en fødsel på tv eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de kan da ikke tvinge folk til å gjøre noe de ikke vil..??

jeg skal ikke føde uansett hva folk sier til meg av "fine" opplevelser

de har når de føder. jeg forbinner absolutt ingenting fint med

en fødsel.

de kan da ikke nekte keisersnitt, jeg har jo rett til å velge

det jeg selv vil..? hvorfor i all verden skal de bestemme det for meg?

jeg er villig til å ta den sjansen på at jeg får komplikasjoner, og

da er det vell ikke noe problem?

Keisersnitt koster mer.

Keisersnitt er også i utgangspunktet en medisinsk løsning, altså ikke en selvsagt utvei for fødselsangst.

Det blir som å si at jeg "bestemmer meg for brystreduksjon" på offentlig sykehus. Det er ikke ditt valg. Men du får snakke med lege/jordmor og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar man opp dette med jordmor (gjerne alt før man blir gravid, men det er kanskje for sent for deg?) så tidlig som mulig. Mange jordmødre har stor erfaring med fødselsskrekk og kan hjelpe deg videre.

Selv var jeg skrekkslagen ved tanken på om jeg skulle ende med keisersnitt...

nei, jeg er ikke gravid, men ønsker å bli det i nær fremtid.

men det ser ikke ut som jeg blir det i det heletatt om jeg

ikke får ta keisersnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keisersnitt koster mer.

Keisersnitt er også i utgangspunktet en medisinsk løsning, altså ikke en selvsagt utvei for fødselsangst.

Det blir som å si at jeg "bestemmer meg for brystreduksjon" på offentlig sykehus. Det er ikke ditt valg. Men du får snakke med lege/jordmor og se hva som skjer.

offentlig sykehus? så man kan bestemme selv på private?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg er ikke gravid, men ønsker å bli det i nær fremtid.

men det ser ikke ut som jeg blir det i det heletatt om jeg

ikke får ta keisersnitt..

Du er ennå ung, om 89 er ditt fødselsår. Kanskje du vil vinne en god del på å vente litt med graviditet og barn?

Det kommer mye hardere tider enn selve fødselen når du velger å få et barn. Jeg har selv dyptsittende fødselsangst (med rimelig "god" grunn), men om jeg ble gravid igjen ville jeg valgt intensiv terapi for å bli klar for en ny vaginal fødsel. Jeg vil det beste for min egen kropp og barnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg er ikke gravid, men ønsker å bli det i nær fremtid.

men det ser ikke ut som jeg blir det i det heletatt om jeg

ikke får ta keisersnitt..

Hvis nicket ditt speiler alderen din er du 19 år. Jeg tror du kan ha godt av å vente noen år før du blir gravid og litt mer moden med tanke på hva en fødsel (og et keisersnitt) egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offentlig sykehus? så man kan bestemme selv på private?

Da betaler du jo selv.

Det finnes nok ikke private sykehus som utfører keisersnitt på gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offentlig sykehus? så man kan bestemme selv på private?

Selvfølgelig. Du kan gå på en privat klinikk som utfører plastisk kirurgi og be om en brystreduskon / forstørrelse og betale for det i dyre dommer.

I Norge finnes dog ikke private keisersnittalternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født tidligere? Eller er dette noe du har fått for deg etter å ha sett en fødsel på tv eller noe?

har ikke barn, nei.

ut i fra hva folk har sagt, filmer, ol.

dessuten har jeg veldig lav smertetereskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...