Gå til innhold

valgfritt med keisersnitt?


Gjest Thea89

Anbefalte innlegg

mil1365380270

''Kan ikke forstå vitsen med å tåle smerter man kan døyve, om det kan gjøres uten bivirkninger. ''

Ja, men så er det spørsmål om hva som skal regnes som "bivirkninger", da. Hvis jeg husker riktig fra den gangen dette var aktuelt for meg, kan epidural svekke riene og dermed forlenge fødselsforløpet, det kan svekke barnets reaksjoner som nyfødt og sette ned dets årvåkenhet og sugerelfeks, og i verste fall - og heldigvis temmelig sjelden tilfeller - kan epidural føre til lammelser hos mor.

Selvsagt må den enkelte vurdere risikoen av dette opp mot sin egen smerteterskel osv, og det er ikke noe nederlag å be om eller ønske seg smertestillende.

Men jeg synes ikke det kan sammenlignes med tannlegebedøvelse, akkurat;-)

Om det får fødselen til å stoppe opp, kan det også medføre bruk av tang/vakuum, med de ulemper det kan ha for mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    13

  • morsan

    12

  • Lillemus

    10

  • Bookworm

    10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Kan ikke forstå vitsen med å tåle smerter man kan døyve, om det kan gjøres uten bivirkninger. ''

Ja, men så er det spørsmål om hva som skal regnes som "bivirkninger", da. Hvis jeg husker riktig fra den gangen dette var aktuelt for meg, kan epidural svekke riene og dermed forlenge fødselsforløpet, det kan svekke barnets reaksjoner som nyfødt og sette ned dets årvåkenhet og sugerelfeks, og i verste fall - og heldigvis temmelig sjelden tilfeller - kan epidural føre til lammelser hos mor.

Selvsagt må den enkelte vurdere risikoen av dette opp mot sin egen smerteterskel osv, og det er ikke noe nederlag å be om eller ønske seg smertestillende.

Men jeg synes ikke det kan sammenlignes med tannlegebedøvelse, akkurat;-)

''Men jeg synes ikke det kan sammenlignes med tannlegebedøvelse, akkurat;-)''

Enig! :o) Jeg hadde ikke epidural under noen av mine to fødsler (hadde muligens valgt det om det hadde blitt en tredje...), men ikke faen om tannlegen får lov til å starte boret engang uten å ha bedvød først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg synes ikke det kan sammenlignes med tannlegebedøvelse, akkurat;-)''

Enig! :o) Jeg hadde ikke epidural under noen av mine to fødsler (hadde muligens valgt det om det hadde blitt en tredje...), men ikke faen om tannlegen får lov til å starte boret engang uten å ha bedvød først!

Jeg har borret uten dedøvelse jeg, da;-) Har mer skrekk for bedøvelsessprøyta og nummen kjeft i timesvis enn for nen minutters borresmerter...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det får fødselen til å stoppe opp, kan det også medføre bruk av tang/vakuum, med de ulemper det kan ha for mor og barn.

Ja, det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det får du

Ja, men det spørs på vilket sykehus. Bor du i Oslo, bør du søke fødeplass på Rikshospitalet med en gang du er gravid, og så bare insistere. Men du må være veldig bestemt. De vil fortelle deg om alle bivirkninger ved keisersnitt hver eneste gang (omtrent som folk har gjort her), og hoppe bukk over alle "bivirkninger" og komplikasjoner som kan oppstå ved vaginal fødsel. Lurt å ta med deg barnefaren på alle kontroller, slik at han kan insistere sammen med deg. Også lurt å lese mye om både keisersnitt og fødsler (statistikk), slik at du vet hva du snakker om når du snakker med leger og jordmødre. Ellers overtaler de deg lett. Men ja, et keisersnitt er ikke så vanskelig å få innvilget som det virker her.

Kanskje du burde finne på en grunn, hvis du virkelig ikke har en, noe slikt som en venninne/mor/søster med store skader etter vaginal fødsel eller lignende (vær presis, finn en konkret fødsel du vet om og overdriv heller hvor skremt du ble av det).

Jeg tror bestemt at hvis du bare gjentar "KEISERSNITT SKAL JEG HA!", får du det.

Bor du i Bergen bør du søke deg til Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg har borret uten dedøvelse jeg, da;-) Har mer skrekk for bedøvelsessprøyta og nummen kjeft i timesvis enn for nen minutters borresmerter...;-)

Jeg borrer alltid uten bedøvelse. Verste som fins, når bedøvelsen går ut. Bedre med litt smerte i et par minutter. Ikke er det så vondt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg borrer alltid uten bedøvelse. Verste som fins, når bedøvelsen går ut. Bedre med litt smerte i et par minutter. Ikke er det så vondt heller.

Det verste når bedøvelsen går ut er om man i mellomtida har bitt seg selv på innsiden av munnen uten å kjenne det....*grøss*

Jeg har nylig fått fjernet to visdmstenner kirurgisk - med ca én måneds mellomrom - så jeg har bedøvelsen frsikt i minne;-)

Men når det gjelder slikt er det jo ikke noe alternativ å klare seg uten bedøvelse, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg har aldri noensinne tenkt at jeg skulle forsøke å klare meg uten epidural. Kan ikke forstå vitsen med å tåle smerter man kan døyve, om det kan gjøres uten bivirkninger.''

Var redd det skulle innvirke på barnet. :o)

Skjønner det, og som morsan påpeker kan epidural også forlenge fødselen, med de farer det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det, og som morsan påpeker kan epidural også forlenge fødselen, med de farer det medfører.

Det beste er nok at vi går over til å bli naturkvinner som jobber på åkeren, med vedsanking, vannbæring etc helt fram til fødselen er godt i gang, og at vi så føder barna våre oppe i et tre;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan bare få tre barn ved keisernitt,''

Det er ikke helt sant. Blir man gravid en 4. gang, så får man IKKE føde vaginalt, til det er risikoen altfor stor. Og man blir ikke tvangsabortert. Men man anbefales ikke mer enn 3 snitt, eller rettere sagt - 3 graviditeter. Det er graviditeten som er skumlere for hver gang, i og med at livmora får arr og dermed blir "skjørere" og faren for revning øker for hvert barn.

Ja, beklager at jeg formulerte meg så kjeitete! Det anbefales ikke å bli gravid igjen etter tre keisersnitt. Har hørt om dem som blir anbefalt å ta abort ved en fjerde graviditet, ikke gjort det å måtte forholde seg i ro fra ca uke 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det beste er nok at vi går over til å bli naturkvinner som jobber på åkeren, med vedsanking, vannbæring etc helt fram til fødselen er godt i gang, og at vi så føder barna våre oppe i et tre;-)

Da blir det synd på barna, de kommer til å dette ned fra trærne, som modne epler.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det synd på barna, de kommer til å dette ned fra trærne, som modne epler.

Hilsen

Man får holde et godt grep rundt navlestrengen!! :-)

Husker forresten en avishistorie fra nen år tilbake, om en flom i Mosambique (evt et annet afrikansk land). En ung høygravid dame klarte å klatre opp i et tre, og der satt hun og fødte barnet sitt, gitt, mens vannet sto halvannen meter opp på trestammen.

Snakk om prøvelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, beklager at jeg formulerte meg så kjeitete! Det anbefales ikke å bli gravid igjen etter tre keisersnitt. Har hørt om dem som blir anbefalt å ta abort ved en fjerde graviditet, ikke gjort det å måtte forholde seg i ro fra ca uke 20.

''Har hørt om dem som blir anbefalt å ta abort ved en fjerde graviditet, ikke gjort det å måtte forholde seg i ro fra ca uke 20.''

Det er nok litt individuelt - jeg kjenner ei som har 6 keisersnitt, og hun har overhode ikke vært i ro ved noen av sine graviditeter.

Legene er nok ikke helt enige heller, den ene jeg snakket med mente at jeg måtte vente 3 år mellom hver graviditet, mens en annen sa "kjør på". Ingen sa noe på at jeg vurderte sterkt en 4. graviditet, de bare sa at jeg burde vente litt lenger med den enn med de 3 første.

Tipper det ikke finnes noen veldig god statistikk på dette, så det blir legenes (jordmødrenes) egne erfaringer som teller når de gir råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe.. mange venninner av meg har barn, også søsteren mi,så

jeg vet nok en del om hvordan det er. har jo passet de en del.

Å passe et barn er ingenting sammenlignet med å skulle ha ansvaret for et resten av livet. Jeg har en venninne som ikke har sovet mer enn tre timer i strekk på et halvt år. Og tre timer er lenge for henne. Som oftest sover babyen hennes ikke mer enn en time av gangen. De førte fire månedene skrek han gjerne ni ti timer i døgnet. Er du klar for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes massevis av smertestillende midler man kan få under en fødsel.''

Jada, og jeg ble lovet epidural om jeg ønsket! Men da jeg fødte var anestesiegene hele tiden opptatt med mer presserende (sic!) pasienter.

Nå viste det seg jo at mine fødsler ikke ble så langvarige og ille som det føltes underveis (egentlig enkle fødsler), så grovt sett var det jo ikke behov for epidural. Men kan love deg at behovet føltes høyst reelt underveis.

(men selvfølgelig visste jeg - heldigvis - at jeg ville få epidural om det _virkelig_ var behov for det!)

Det samme skjedde med meg, men jeg fikk den til slutt, av en veldig unnskyldende anestesilege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har hørt om dem som blir anbefalt å ta abort ved en fjerde graviditet, ikke gjort det å måtte forholde seg i ro fra ca uke 20.''

Det er nok litt individuelt - jeg kjenner ei som har 6 keisersnitt, og hun har overhode ikke vært i ro ved noen av sine graviditeter.

Legene er nok ikke helt enige heller, den ene jeg snakket med mente at jeg måtte vente 3 år mellom hver graviditet, mens en annen sa "kjør på". Ingen sa noe på at jeg vurderte sterkt en 4. graviditet, de bare sa at jeg burde vente litt lenger med den enn med de 3 første.

Tipper det ikke finnes noen veldig god statistikk på dette, så det blir legenes (jordmødrenes) egne erfaringer som teller når de gir råd.

Jeg har fåt beskjed om at tre er maks. Men jeg tilhører vel ett litt strengt sykehus da. Det er utrolig bra altså, så jeg er allikevel glad jeg tilhører det sykehuset. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg har fåt beskjed om at tre er maks. Men jeg tilhører vel ett litt strengt sykehus da. Det er utrolig bra altså, så jeg er allikevel glad jeg tilhører det sykehuset. :-)

Da venninna mi etter to keisersnitt, ble på vei med tredjemann, sa legen at det var overhyppighet med keisersnitt når det ble tre, (hun kunne ikke føde på normal vis).

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fåt beskjed om at tre er maks. Men jeg tilhører vel ett litt strengt sykehus da. Det er utrolig bra altså, så jeg er allikevel glad jeg tilhører det sykehuset. :-)

Men maks tre - jeg skjønner at man anbefaler maks tre keisersnitt, men man kan da ikke tvinge noen til å ta abort hvis man skulle bli gravid den fjerde gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har hørt om dem som blir anbefalt å ta abort ved en fjerde graviditet, ikke gjort det å måtte forholde seg i ro fra ca uke 20.''

Det er nok litt individuelt - jeg kjenner ei som har 6 keisersnitt, og hun har overhode ikke vært i ro ved noen av sine graviditeter.

Legene er nok ikke helt enige heller, den ene jeg snakket med mente at jeg måtte vente 3 år mellom hver graviditet, mens en annen sa "kjør på". Ingen sa noe på at jeg vurderte sterkt en 4. graviditet, de bare sa at jeg burde vente litt lenger med den enn med de 3 første.

Tipper det ikke finnes noen veldig god statistikk på dette, så det blir legenes (jordmødrenes) egne erfaringer som teller når de gir råd.

Jeg kan ingenting om temaet, men det rinner meg i hu å ha lest ukebladartikler om "Fødte 7 barn ved keisersnitt, selv om legen sa stopp etter to - nektet å følge legens forb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Men maks tre - jeg skjønner at man anbefaler maks tre keisersnitt, men man kan da ikke tvinge noen til å ta abort hvis man skulle bli gravid den fjerde gangen?

Jeg tror de får anbefaling om sterilisering.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...