Gå til innhold

helsetilskudd - betakaroteen->leverskade?

Anbefalte innlegg

Gjest rolando

Min sambo har "spist" betakaroten hver dag i tre år. Daglig dose har varit 100 mg ren betakaroten! Dette tilsvarer ca. 1kg gulrøtter hver dag i tre år! Tre måneder siden var hun hos legen og etter ultralyd og røntgen ble det konstatert forstørret lever og en forandring i dess konsistens. I ene nyren ble det oppdaget en syste. Nå er det to mån. siden hun sluttet med dette tilskudd og hun har ikke lenger ubehag. Er det sannsynlig at så stor dose betakaroteen kan gi leverskader? Jeg trur ikke det dreier seg om A-vitaminforgiftning, ettersom kroppen vel selv kun "omdanner" betakaroteen til den A-vitamin som er nødvendig men, hva med "overskuddet" av betakaroteen. Hvor tar det veien? Jeg har fått bekreftet riktig tablettkonsentrasjon ved laboratorie-analyse (HPLC-metode), og etter hva jeg skjønner er 100 mg dagsdose ren betakaroteen ca. 10 ganger for høy ift anbefalte inntak! Takksam for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315807-helsetilskudd-betakaroteen-leverskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Hei Rolando

Takk for et interessant spørsmål! Din samboer har fått forstørret lever i etterkant av at hun har tatt kosttilskudd med betakaroten i flere år. Om det har noen sammenheng er vanskelig å si. Vitamin A er som kjent levertoksisk, men man finner vanligvis ikke unormalt forhøyede vitamin A-nivåer til tross for høyt betakaroteninntak. Grunnen er at en mindre andel av betakaroten omdannes til vitamin A ettersom inntaket øker. Når betakaroteninntaket er høyt, vil overskuddet lagres i fettvev og i lever. Betakaroten i underhudsfettet er årsaken til at mange blir gulaktige i huden når de spiser mye betakaroten. Dette er ikke farlig. Jeg har ikke sett studier som har dokumentert at betakaroten kan ha negative effekter på leverfunksjon.

Å ta kosttilskudd med betakaroten er likevel ikke noe jeg ville anbefale, verken for din samboer eller for andre. Selv om matvarer som er rike på betakaroten er helsefremmende, kan kosttilskudd ha stikk motsatt effekt. ATBC-studien, som kom for noen år siden, viste nettopp at betakarotentilskudd økte risikoen for lungekreft hos røykere. Dette til tross for at høyt inntak av betakarotenrike matvarer beskytter.

Anbefalt daglig inntak av vitamin A er for voksne kvinner 700 RE (RE = ”retinol ekvivalenter”, altså stoffer som har samme aktivitet som 1 µg retinol). 2 µg betakaroten, tatt som kosttilskudd, tilsvarer 1 RE. Dette betyr at kosttilskuddet din samboer har brukt har tilført henne 50 000 RE daglig, hvilket er 70 ganger mer enn det som er anbefalt for henne.

For å oppsummere: Ingen anbefales å ta tilskudd av betakaroten i dag, spesielt ikke røykere. Helsebringende og naturlige kilder til betakaroten i maten er imidlertid sunt å spise mye av. Dette inkluderer fargerike grønnsaker, som gulrøtter, søtpotet og grønne bladgrønnsaker.

Med beste hilsen

Vibeke Østberg Landaas

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...