muskath Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ok.. Jeg ønsker så klart at han trapper ned, for han er egentlig en veldig snill mann når alkohol ikke er i bildet. Men jeg kan ikke trappe ned for han.. Jeg bor i Oslo, vet du evt hvor jeg kan ringe eller dra? Hør med opplysningen, da får du telefonnr. til sosialkontoret i bydelen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det er jo ingen tvil om at dette er et alkoholproblem. Jeg har selv levd med en mann som har drukket for mye. (Men ikke i slike mengder og så ofte). Vi startet på familievernkontoret. Fikk litt hjelp der. Så tok jeg han med til fastlegen min hvor han fikk litt videre hjelp. Til slutt gikk vi til Sosialmedisinsk poliklinikk. Det endte med at jeg sa at nok er nok, og sa at nå måtte vi flytte fra hverandre. Vår datter skulle ikke oppleve dette. Vi bodde fra hverandre noen mnd. før vi flyttet sammen igjen. Det gjorde at han virkelig innså at han måtte ta et valg. Enden på historien er at han nå er nesten tørrlagt. Han har hatt et par mindre glipper, men ingenting alvorlig. Dette er en sykdom, og jeg tviler sterkt på at han klarer å kurere seg selv. Men det er mulig å gjøre noe med saken. Men han må da etter hvert innse at han har et problem, og han må også ønske å gjøre noe med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ok.. Jeg ønsker så klart at han trapper ned, for han er egentlig en veldig snill mann når alkohol ikke er i bildet. Men jeg kan ikke trappe ned for han.. Jeg bor i Oslo, vet du evt hvor jeg kan ringe eller dra? Slå opp på telefonkatalogen.no på "krisesenter" Det er iallfall et krisesenter i Follo. Og sikkert i Oslo også. Ellers kan du kontakte sosialkontoret eller boligkontoret i din bydel. Nå må det sies at mange kommuner/bydeler har svært begrenset med boliger til leie. Men det skader ikke å forhøre seg, selvsagt. Hva med å legge ut en ønskes leid annonse på Finn.no? Og svare på det som er aktuelt for deg av utleieannonser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest øleelsker Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det var 3-4 liter, det er 6-8 halvlitere. Pluss noen ekstra gjemt i bilen... Uansett, det var da ikke SÅ mange. og hvorfor skal hun flytte ut? det er jo ikke sånn at han banker dem op.. skjønner ikke dette helt jeg, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ja,dette er definitivt et alkoholproblem! En person som daglig prioriterer å bruke fritiden til drikking fremfor å være "tilstede" sammen med sitt barn og sin familie, har et forbruk langt utover hva som kan anses som normalt! At han reagerer så aggresivt når du konfronterer ham, tyder også på at du treffer et ømt punkt, og at han innerst inne vet at det han holder på med er galt. Men samtidig er han ikke istand til å endre på dette. Han ønsker derfor å få være "ifred" i sin egen lille verden hvor han ikke blir konfrontert med sitt misbruk, og dermed kan fortrenge at han har et problem. Det er typisk for misbrukere i en "tidlig fase" at de ennå ikke selv oppfatter misbruket som et problem. De fungerer jo tilsynelatende fortsatt, både på jobb og sosialt, og føler derfor at de har full kontroll på sitt alkoholforbruk! Av den grunn er de heller ikke mottagelige for hjelp. Og alle former for innblanding vil bli oppfattet som negativ kritikk, og ikke minst, som en trussel mot muligheten til å fortsette med sine drikke-vaner." For misbrukeren vil gjøre og si hva som helst i argumentasjonen for å fortsette å drikke! - Dette i seg selv er jo bevis på hvor avhengig han er, men det vil han selvsagt aldri innrømme! Han vil istedet skylde på de som "blander seg inn" og hevde at det er disse som gjør livert surt for ham! Det er nok dette du nå erfarer i forhold til din samboer. Så det er m.a.o ingenting du kan gjøre for å "hjelpe" ham, når han i egne øyne ikke har behov for hjelp! Det eneste du kan gjøre er å hjelpe deg selv - og ikke minst barnet ditt! Dessverre kan det gå svært lang tid før han selv innser problemet og godtar hjelp. Og når det evt. skjer, er det antagelig fordi misbruket har overtatt såpass at situasjonen hans har forverret seg betraktelig. Spørsmålet er om du vil være tilstede mens dette skjer? Ikke unnskyld ham med at han er "en snill person ellers" eller at han hverken blir aggressiv eller "dritings" når han drikker. Det kan være uutholdelig å leve med en alkoholliker allikevel! Du blir svært ensom, og må leve med stadig misnøye og usikkerhet. Og ikke minst må du tenke på hva slags rollemodell han vil være for barnet, som vokser opp med å se far sitte å drikke øl etter øl hver kveld, uten å engasjere seg i familielivet. Siden du bor i Oslo, burde det ikke være så vanskelig å finne en leilighet å leie. Evt kan du dra til et krisesenter for akutt-hjelp. Der kan du nok bo til du finner en leilighet eller får hjelp via kommunen. Ønsker deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Uansett, det var da ikke SÅ mange. og hvorfor skal hun flytte ut? det er jo ikke sånn at han banker dem op.. skjønner ikke dette helt jeg, Så du mener at det er greit å leve med en alkoholiker sålenge han ikke banker dem opp??? Da tror jeg du må tenke deg om 2 ganger! En person som daglig prioriterer drikking fremfor å være "tilstede" med familien, er da i høyeste grad et problem. Og hvordan tror du det er å forholde seg til en person som daglig er beruset? Og ikke minst - hva slags rollemodell er han for et barn som må vokser opp med å se sin far sovne på sofaen kveld etter kveld etter å ha drukket øl hele kvelden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Ok.. Beklager at jeg spør så mye, men jeg er så usikker.. Er det evt sosial kontoret jeg skal kontakte? Jeg bor i Oslo. Heldigvis har jeg ingen erfaring med denne type problematikk, men jeg har likevel lyst til å komme med et råd, som sikkert er mye lettere sagt enn gjort. Sosialkontoret kan godt hende er rette stedet å begynne, og om ikke, kan sikkert de vise deg videre. Når du så har fått til en ordning, og et annet sted du kan flytte inn - DA kan du pånytt stille hardt mot hardt. Har du ikke noe sted å flytte når du setter et ultimatum, har ikke trusselen så veldig stor verdi. Ønsker deg all mulig lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2588577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det går selvsagt ikka an i lengden å leve med et alkoholproblem han nekter å gjøre noe med. Jeg forstår det slik at dette er et stort problem, men ikke totalt krise, ennå? Hva med at du bruker litt tid på å finne et akseptabelt bosted til deg og barnet? Hvis det er mulig for deg å flytt litt utenfor Oslo, finner du kanskje noe billigere og bedre. Har du mulighet til å flytte nærmere din familie, viss det kan gjøre det enklere for deg. Trenger du ny jobb / barnehageplass om du flytter? Om krisen ikke er helt akutt, er det kanskje bedre å prøve å finne en mer varig løsning med en gang enn å skulle måtte gjennom en haug med midlertidige kriseløsninger. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2590314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det er flere på jobben hans som vet han drikker en smule mye. Det er forferdelig å være på fest m han. Da er det liksom "fri flyt" og "fjortis" i hue.. Jeg har spurt om han vil trappe ned, for min og barnet vårt sin skyld, men da får jeg bare beskjed at jeg kan drite i å styre livet hans. Og kanskje det er best at jeg flytter.. Det er det jeg får beskjed om. Når vi snakker om alt annet enn alkohol, er han så ok å snakke med. Så jeg vet ikke jeg.. Han vil ikke snakke med noen om dette. Og ingen av de som vet om dette sier noe til han. Jeg er rådvill.. Da har han jo allerede svart deg. Så lenge han nekter å innse at han har et problem kan han heller ikke bli bedre. Og da bør du nok flytte. Både for din egen del, og for barnets. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315838-er-dette-et-alkohol-problem/page/2/#findComment-2590444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.