Gå til innhold

sliten av mareritt:O(

Anbefalte innlegg

Gjest litt klaging

Jeg er så sliten og utmattet. Har PTSD, veldig kronisk ...og i perioder er hver natt et sant helvete på jord. Ja det er jo spesielt morgenene med mange oppvåkninger og fullt kjør. Så sitter en der da for ente gang og prøver å riste av seg det hele, men det er ikke lett:(

Det sitter så sterkt i hele systemet. Det er en ganske ensom greie..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kvittmarerittmedrivotril.no

Dette er en god grunn til å prøve en liten dose Rivotril om kvelden.

Kan ikke si meg mer enig med NHD.

Jeg har slitt som f. med mareritt hver eneste natt. Kaldsvetting og en konstant kamp om liv og død mens jeg drømmer. Oppvåkninger et utall ganger om natta. Hverken imovane,apodorm,sobril eller valium virket. Men nå tar jeg kun en liten dose rivotril 1mg og sover søtt som et barn.Trenger ikke noe annet. Ingen hang-over, bare føler meg utvilt.

Skjønner ikke hva det er med rivotril, men det er utrolig effektivt i forhold til mareritt. Det eneste problemet er at jeg tror ikke så mange leger kjenner til virkningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588418
Del på andre sider

Gjest litt klaging

Kan ikke si meg mer enig med NHD.

Jeg har slitt som f. med mareritt hver eneste natt. Kaldsvetting og en konstant kamp om liv og død mens jeg drømmer. Oppvåkninger et utall ganger om natta. Hverken imovane,apodorm,sobril eller valium virket. Men nå tar jeg kun en liten dose rivotril 1mg og sover søtt som et barn.Trenger ikke noe annet. Ingen hang-over, bare føler meg utvilt.

Skjønner ikke hva det er med rivotril, men det er utrolig effektivt i forhold til mareritt. Det eneste problemet er at jeg tror ikke så mange leger kjenner til virkningen.

Kan jeg spørre om du har gått på det lenge? Er det noe som må brukes en kort stund pga avhengighetsfare? Jeg har gått mye på sobril og annet før, prøvd det aller meste av sovemidler. Akkurat nå er det kun stilnoct jeg rører av medisiner, men tror jeg er på vei til å bli immun av dem. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for jeg sliter med innsovningen også. Det er vel bare flunipam jeg ikke har prøvd...Men ingenting tar marerittene og det helvetet der. Hadde vært fantastisk med noe.

Som du vet er det ikke som vanlige mareritt heller. Det må bare opppleves. Traumedrømmer. Jeg er så sliten innimellom at jeg har ikke ord. Venter på traumebehandling, men det får nå vise seg om det vil virke noe.

Tusen takk for at du svarte meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588484
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du har gått på det lenge? Er det noe som må brukes en kort stund pga avhengighetsfare? Jeg har gått mye på sobril og annet før, prøvd det aller meste av sovemidler. Akkurat nå er det kun stilnoct jeg rører av medisiner, men tror jeg er på vei til å bli immun av dem. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, for jeg sliter med innsovningen også. Det er vel bare flunipam jeg ikke har prøvd...Men ingenting tar marerittene og det helvetet der. Hadde vært fantastisk med noe.

Som du vet er det ikke som vanlige mareritt heller. Det må bare opppleves. Traumedrømmer. Jeg er så sliten innimellom at jeg har ikke ord. Venter på traumebehandling, men det får nå vise seg om det vil virke noe.

- kan det være i at det trenger ikke å fortsette slik for alltid. Etter år med traumerelaterte søvnvansker, sover jeg nå stort sett sammenhengende i sju timer hver natt. Terapi har vært det avgjørende for meg, så nå trenger jeg nesten ikke medisiner for og sove lenger - selv om det kan være gode å ha en reserve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588498
Del på andre sider

Gjest litt klaging

- kan det være i at det trenger ikke å fortsette slik for alltid. Etter år med traumerelaterte søvnvansker, sover jeg nå stort sett sammenhengende i sju timer hver natt. Terapi har vært det avgjørende for meg, så nå trenger jeg nesten ikke medisiner for og sove lenger - selv om det kan være gode å ha en reserve.

Kan jeg spørre deg hva slags type terapi du har fått for traumene dine? Hva er det som har virket for deg?

Takk for oppmuntrende ord. Jeg håper det skal bli bedre. De to siste årene har vært spesielt belastende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588501
Del på andre sider

Annonse

Rivotril kan man bli avhengig av ja. Det er ett benzo preparat. Men brukt med fornuft så går det fint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588569
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg hva slags type terapi du har fått for traumene dine? Hva er det som har virket for deg?

Takk for oppmuntrende ord. Jeg håper det skal bli bedre. De to siste årene har vært spesielt belastende.

Jeg har både vært i behandling hos psykiater og psykomotorisk fysioterapeut. Vi har også såvidt brukt litt EMDR. Ellers bruker jeg Cymbalta 60 mg.

Jeg sliter enda, men mer på dagtid, da traumene på en måte har flyttet seg mer frem i bevisstheten - men det ser også ut til å være en forbigående tilstand.

Håper du også finner noe som kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588661
Del på andre sider

Gjest kvittmarerittmedrivotril

Mot mareritt relatert til ptsd kan rivotril brukes langvarig. Jeg har brukt det et par uker. Etter hva jeg har blitt fortalt og lest, er det lite toleranse når det brukes i denne sammenhengen og sjelden misbruk. De aller fleste har god effekt av 0,5 mg, men hos noen kan det være nødvendig med0,75-1,0 mg. Dette er veldig små doser sammelignet med dem som bruker rivotril mot ansgt på dagtid. Der kan doseringen være 2mg to ganger daglig. Jeg fikk gradvis effekt i løpet av en uke og sover nå som jeg gjorde før. Man må prøve seg fram med dose og vente på "steady state". Men de aller fleste får effekt fra første natt. Og som sagt jeg har også brukt alt som finnes av sovemedisiner i høye og lave doser uten noe effekt på mareritt. Men en liten dose rivotril gjorde saken alene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588769
Del på andre sider

Gjest Vil heller ikke ha marerittene mine mer.

Nei, ikke mot PTSD generelt. Mot mararitt. Enliten dose før sengetid.

Hmmm... Jeg sliter også med ptsd, men har kun mareritt i perioder hvis det er aktivitet som bringer opp igjen det jeg har opplevd. Da kan marerittene til gjengjeld pågå i ukesvis før det roer seg igjen. Våkner mer utslitt enn jeg var kvelden før, og kan våkne om natta helt på trynet også. Det er ikke vonde drømmer slik en kan drømme ellers, men ubeskrivelig intense drømmer hvor jeg ikke forstår at det har vært en drøm før lenge etter at jeg har våknet.

Kan dette være et alternativ for meg?

Jeg bruker 20 mg sarotex i dag ellers sover jeg for dårlig - ble tipset av deg om å bytte til tolvon for å unngå marerittene, men legen frarådet det siden jeg har hatt betydelige problemer med overvekt tidligere i livet. Dermed ble jeg gående på sarotexen og har tatt marerittene som de kommer :-(

Kan man bruke rivotril i perioder bare - og skal det da være erstatning for sarotex?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315848-sliten-av-mareritto/#findComment-2588898
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...