Gå til innhold

Alkoholikerbegrepet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis alkoholikerbegrepet er utdater. hvilket begrep bruker man da??

Videoannonse
Annonse
Gjest Alkohol er et stort problem for mange dessverre
Skrevet

Jeg bruker alkoholiker likevel jeg. Da vet de fleste hva jeg mener, og jeg er ikke så opptatt av å være moderne alltid.

Ellers vil man gjerne si "person med alkoholproblem" eller noe sånt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå bruker en to begreper:

1. Skadelig bruk

og det mer alvorlige

2. Avhengighetssyndrom

Dette brukes også ved misbruk av andre stoffer enn alkohol.

Skrevet

Alkoholikerbegrepet vil være i språket i mange tiår fremover. Akkuratt som psykopatbegrepet. Psykopati fikk jo nye navn for årevissiden men brukes fortsatt. Idag vil man vel kalle en psykopat enten sadistisk personlighetsforstyrrelse eller en asosial personlighetsforstyrrelse.

Begreper i psykiatrien har fått folkelige meninger som ikke er det samme som det opprinnelige. Feks ordet asosial brukes av legfolk om enstøinger, mens det i virkeligheten skal beskrive at en person lever utenfor samfunnets normer, med kriminalitet o.l.

Schizofreni, går jo også halve befolkningen rundt å tror er å leve med flere personligheter i samme kropp. Og idiot, vel det blir vi jo alle kalt en gang i blandt.

Skrevet

1. Skadelig bruk

og det mer alvorlige

2. Avhengighetssyndrom

Er det for at det skal synliggjøres at det er psykdom det da?

Skrevet

1. Skadelig bruk

og det mer alvorlige

2. Avhengighetssyndrom

Denne "en" som bruker disse begrepene - det er i sammenheng med diagnoser og slikt, kanskje? I dagligtale snakker en jo om en alkoholiker fremdeles, og har en ganske grei oppfatning i befolkningen om hva det er for noe?

Skrevet

Denne "en" som bruker disse begrepene - det er i sammenheng med diagnoser og slikt, kanskje? I dagligtale snakker en jo om en alkoholiker fremdeles, og har en ganske grei oppfatning i befolkningen om hva det er for noe?

Er enig med deg der. Innen AA og NA brukes også alkoholiker-begrepet. Der sier man verken alkoholmisbruker eller rusmisbruker, men rusavhengig eller alkoholiker.

Skrevet

1. Skadelig bruk

og det mer alvorlige

2. Avhengighetssyndrom

Går ikke disse 2 sammen da?

Det er jo skadelig å være avhengig av alkohol?

Skrevet

Går ikke disse 2 sammen da?

Det er jo skadelig å være avhengig av alkohol?

Alle som har avhengighetssyndrom har også skadelig bruk.

Ikke alle som har skadelig bruk har avhengighetssyndrom.

Skrevet

Er det for at det skal synliggjøres at det er psykdom det da?

Nei, det tror jeg ikke.

Jeg tror det skyldes at det ikke finnes noen anerkjente kriterier for hva som er en alkoholiker.

Hvis noen kan komme opp med definisjoner og referanser, er det fint.

Skrevet

Alle som har avhengighetssyndrom har også skadelig bruk.

Ikke alle som har skadelig bruk har avhengighetssyndrom.

Aha! *lyspære*

Ja - den skjønner jeg. Man kan ha skadelig bruk av alkohol selvom man ikke drikker daglig. Bra formulering.

Ellers er en alkoholiker en som drikker så mye alkohol at h*n har problemer med å avstå fra alkohol og opplever at alkohol har en styrende effekt på livet sitt som er vanskelig/umulig å motsette seg. I mitt språk ihvertfall :-)

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Jeg tror det skyldes at det ikke finnes noen anerkjente kriterier for hva som er en alkoholiker.

Hvis noen kan komme opp med definisjoner og referanser, er det fint.

"ALKOHOLMISBRUK er et sammensatt problem; det omfatter risikofylt bruk, skadelig bruk og avhengighet. Risikofylt bruk defineres av WHO som «et drikkemønster som medfører risiko for skader» av fysisk, psykisk eller sosial art. Det innebærer å drikke mer enn helsemyndighetene anbefaler eller loven tillater. Skadelig bruk, som er synonymt med alkoholmisbruk, innebærer at man drikker så mye at det fører til fysisk eller mental skade, men at man ennå ikke har utviklet avhengighet. Avhengighet er blitt beskrevet som «tap av evnen til å avstå fra å drikke». En person som er avhengig av alkohol, må ha alkohol. Han fortsetter å drikke til tross for de problemene det medfører, og får abstinenssymptomer hvis han ikke får alkohol."

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...