Gå til innhold

Xanor

Anbefalte innlegg

Du tenker på han fastlegen Harr eller hva han heter som har startet et korstog mot Xanor.

Skjønner ikke helt greia med å forby eller omregistrere spesielle typer benzo.

Enten kan de forby alle sammen, eller så får de slutte å bry seg om hva den vanlige narkomanen i gata blir mest stein av.

Xanor på a - resept blir vel det neste og da kommer ingen til å bruke medisinen utenfor et sykehus.

Utenom min psykiater som ikke ser ut til å bry seg spesieltom hva som er politisk korrekt til en hver tid med tanke på forskrivning.

Isteden for å omregistrere eller avregistrere alle benzoer som er "populære" kunne de ikke heller gitt forskrivningsrett kun til spesialist i psykiatri?

Da hadde man begrenset forskrivningen og det hadde vært mer kompetente leger som vurderte hvem som trenger benzo eller ikke.

Skrevet av - wordzz

Synes dette var så bra og fornuftig skrevet, at jeg vil gjengi innlegget.

Helt enig med deg wordzz.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315931-xanor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagfinn Haarr

Pussig hvorledes et slikt medikament har kunnet etablere seg så raskt i det ganske land til tross for at det er et at de "gufneste" benzoene. Dette skyldes, så langt jeg har erfart, uvitenhet hos allmennpraktiserende kolleger, kombinert med at de har et slags hierarki av hva som er moralsk korrekt å foreskrive til narkomane.

1) Det verste er opiater, for da kommer Fylkeslegen og tar deg. Dette til tross for at Fylkeslegen egentlig skal da deg i akkurat samme grad når du foreskriver B-preparater til misbrukere.

2) Deretter følger Rohypnol, for da må du bruke av dine dyrebare A-resepter

3) På tredjeplass kommer Valium, for det høres skumlere ut enn Vival og Stesolid

4) Så kommer de andre kjente på fjerdeplass.

5) Ettersom ingen fastleger hadde hørt om Xanor før ganske nylig (og det er egentlig også en utleveringsbegrensning på det), har det vært lett for pasienter med panikkangst (og i løpet av de siste tre årene har pasienter som kommer til meg med den diagnosen økt sterkt) å få dette foreskrevet.

Kan noen ta oss alle fatt med en kraftig advarsel i Tidsskriftet, eller på Eyr, som jeg sender dette innlegget til i kopi. I min praksis representerer Xanor det absolutt største benzoproblemet for tiden, og det må være mange resepter i omløp, for det er rikelig å få tak i illegalt her i Kristiansand i hvert fall. Abstinensene er meget ubehagelige og langvarige, og vanlige nedtrappingsopplegg ad modum Mouland og andre fornuftige folk er meget vanskelige å gjennomføre, fordi abstinensene for hver enkelt dosereduksjon er såpass plagsomme. For ikke å snakke om bråseponering!

Med hilsen

Dagfinn Haarr

fastlege i Kristiansand

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315931-xanor/#findComment-2589489
Del på andre sider

Dagfinn Haarr

Pussig hvorledes et slikt medikament har kunnet etablere seg så raskt i det ganske land til tross for at det er et at de "gufneste" benzoene. Dette skyldes, så langt jeg har erfart, uvitenhet hos allmennpraktiserende kolleger, kombinert med at de har et slags hierarki av hva som er moralsk korrekt å foreskrive til narkomane.

1) Det verste er opiater, for da kommer Fylkeslegen og tar deg. Dette til tross for at Fylkeslegen egentlig skal da deg i akkurat samme grad når du foreskriver B-preparater til misbrukere.

3) På tredjeplass kommer Valium, for det høres skumlere ut enn Vival og Stesolid

5) Ettersom ingen fastleger hadde hørt om Xanor før ganske nylig (og det er egentlig også en utleveringsbegrensning på det), har det vært lett for pasienter med panikkangst (og i løpet av de siste tre årene har pasienter som kommer til meg med den diagnosen økt sterkt) å få dette foreskrevet.

Kan noen ta oss alle fatt med en kraftig advarsel i Tidsskriftet, eller på Eyr, som jeg sender dette innlegget til i kopi. I min praksis representerer Xanor det absolutt største benzoproblemet for tiden, og det må være mange resepter i omløp, for det er rikelig å få tak i illegalt her i Kristiansand i hvert fall. Abstinensene er meget ubehagelige og langvarige, og vanlige nedtrappingsopplegg ad modum Mouland og andre fornuftige folk er meget vanskelige å gjennomføre, fordi abstinensene for hver enkelt dosereduksjon er såpass plagsomme. For ikke å snakke om bråseponering!

Med hilsen

Dagfinn Haarr

fastlege i Kristiansand

Jeg bor ikke i Kristiansand, men hva har du så ekstremt imot Xanor?

Personlig bruker jeg Xanor Depot.

Jeg har hatt en meget dårlig livskvalitet grunnet hyppig panikkangst - 150/160 i puls.

Prøvd div. medisiner uten virkning.

Nå bruker 6mg Xanor Depot.

Lever et normalt liv uten panikkangst.

Er du fanatisk imot Xanor ? Narkomane skal ikke få bestemme hva vi som trenger det mot panikkangst.

Har du opplevd kraftig panikkangst - neppe...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315931-xanor/#findComment-2589505
Del på andre sider

Dagfinn Haarr

Med hilsen

Dagfinn Haarr

fastlege i Kristiansand

Dagfinn Haarr.

Jeg skjønner ikke argumentet ditt. Er du benzo-fanatiker?

Du må da skjønne at benzo er det beste legemiddel mot angst, og ingen bivirkninger nesten.

Når det gjelder Alprazolam (Xanax), er det meget brukt i USA.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315931-xanor/#findComment-2589969
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...