Gjest litt klaging Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg gikk til primærlegen min og foreslo å prøve rivotril mot marerittene slik du foreslo, men han ville ikke skrive ut rivotril. Den medisinen stod på hans personlige liste over medisiner han aldri skrev ut. Jeg har prøvd xanor, sobril, apodorm, stilnoct, imovane, vallergan, truxal, zyprexa, nozinan. Ikke stort igjen, og ingen hjelper mot traumedrømmene. Og primærlegen min har skrevet dem ut også. Jeg henviste til og med til ditt navn, som egentlig er litt flaut å gjøre i det faktiske liv, presiserte den lave dosen, men skriver de det ikke ut så skriver de det ikke ut..( Så nå er jeg veldig lei meg. Han mente jeg i tilfelle måtte gå til en psykiater som skulle skrive det ut og følge meg opp. Jeg har gått til psykiater mye, men de er ute av bildet nå og er ikke her i området mer. Det er jo ikke bare å gå til en psykiater og si at jeg vil ha rivotril og legen min vil ikke skrive det ut så jeg må få resept og oppfølging av deg. Jeg fikk et lite håp her, og ble så knekt. For jeg vet ikke hvordan jeg skal fungere lenger uten søvn. Jeg skal snart få traumebehandling på DPS, men regner med at virkningen vil vente på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315944-legen-ville-ikke-skrive-ut-rivotrilo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Din behandler på DPS må kunne ordne dette. Be om å få 0,5 mg, 50 stk for utprøving. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315944-legen-ville-ikke-skrive-ut-rivotrilo/#findComment-2589514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt klaging Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Din behandler på DPS må kunne ordne dette. Be om å få 0,5 mg, 50 stk for utprøving. Takk for svar. Kanskje alt håp ikke er ute. Man vil gjerne prøve det som prøves kan når man har slitt lenge. Jeg skal ha time der om en ukes tid for første gang. Får vente litt med å ta opp medisinspørsmål kanskje, men etterhvert. Der er vel alltid psykiatere ansatt på de ulike DPSene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315944-legen-ville-ikke-skrive-ut-rivotrilo/#findComment-2589535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt klaging har du all grunn til! Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Takk for svar. Kanskje alt håp ikke er ute. Man vil gjerne prøve det som prøves kan når man har slitt lenge. Jeg skal ha time der om en ukes tid for første gang. Får vente litt med å ta opp medisinspørsmål kanskje, men etterhvert. Der er vel alltid psykiatere ansatt på de ulike DPSene. Håpløst å høre at fastlegen ikke ville skrive ut en liten dose rivotril, men har skrevet ut nærmest samtlige benzodiazepiner. Hadde han kjent til virkningen rivotril har mot mareritt, hadde det nok stilt seg annerledes. Jeg hadde ingen problemer med å få en resept, min psykiater syntes det var en god ide. Mener det er prinsipielt feil av en lege å ha en egen liste over medisiner han ikke skriver ut. Så lenge Statens legemiddelverk ikke har avregistrert en medisin og en pasient som har redusert funksjonsnivå som følge av mareritt kan få effekt av rivotril. Da mener jeg en lege plikter å skrive ut medisinen, med mindre han har grunn til mistanke om misbruk. Det samme mener jeg gjelder for flunipam, får man ikke effekt av andre typer sovemedisin og legen ikke har noen grunn til å mistenke misbruk så skal de skrive det ut. Selvfølgelig skal de følge rettningslinjene for varighet og dosering. Men å bare mislike en medisin er ikke grunn til å nekte forskrivning hvis pasient kan bedre sykdommen sin. Jeg har for min egen del brukt flunipam i lengre tid, men den har bare fått meg i søvn, men marerittene har vekket meg hele natten. Etter jeg begynte på rivotril, har jeg ikke trengt flunipam lenger på eget initativ.. Kanskje innsovningsvanskene har uteblitt når forventningen om mareritt har gått bort! Jeg er så utrolig glad for at min psykiater ikke hører til den gjengen som ikke skal skrive ut noe som kan misbrukes. Hvis min psykiater skulle mistenke misbruk, hadde jeg med glede stilt opp når som helst for å avlegge urinprøve eller måle plasmakonsentrasjonen min ved blodprøve. Heller det enn at noen ikke skriver ut i det hele tatt mener jeg. Kanskje det kunne vært et kriterium for bruk av benzodiazepiner, blodprøver, urinprøver etc? Kanskje vannskelig å gjennomføre i praksis, men som sagt bedre enn at det blir umulig å få forskrevet disse medisinene. Jeg er absolutt ingen benzoforkjemper som mener det er den beste løsningen på alt, men når andre behandlingsmåter ikke fører fram, mener jeg de har sin plass også i langtidsperspektiv. At de har en plass som krise-akutt medisin mener jeg står over all tvil. Jeg har selv tidligere bråseponert benzodiazepiner og vet hvilke konsekvenser det har så for all del ikke tro jeg er ukritisk ovenfor bruk. Et eksempel på at benzodiazepiner kan brukes i langtidsperspektiv er jo nettopp hovedindikajsonen på rivotril; epilepsi. Er det slik at psykiatriske pasienter står dårligere stilt enn typisk somastiske pasienter som epileptikere? Om det finnes psykiater på din DPS, det burde selvsagt gjøre det, men jeg er ikke 100% sikker på om det er et krav. DPSer i dag er jo gjennomsyret og styrt av kliniske psykologer og sykepleiere med etterutdanning i psykiatri. Håper du får bukt med ptsd marerittene og resept på rivotril! Hos meg har det jo ført til redusert benzoforbruk til tross for at erstatningen er en bitte liten dose rivotril ved leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315944-legen-ville-ikke-skrive-ut-rivotrilo/#findComment-2589558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Håpløst å høre at fastlegen ikke ville skrive ut en liten dose rivotril, men har skrevet ut nærmest samtlige benzodiazepiner. Hadde han kjent til virkningen rivotril har mot mareritt, hadde det nok stilt seg annerledes. Jeg hadde ingen problemer med å få en resept, min psykiater syntes det var en god ide. Mener det er prinsipielt feil av en lege å ha en egen liste over medisiner han ikke skriver ut. Så lenge Statens legemiddelverk ikke har avregistrert en medisin og en pasient som har redusert funksjonsnivå som følge av mareritt kan få effekt av rivotril. Da mener jeg en lege plikter å skrive ut medisinen, med mindre han har grunn til mistanke om misbruk. Det samme mener jeg gjelder for flunipam, får man ikke effekt av andre typer sovemedisin og legen ikke har noen grunn til å mistenke misbruk så skal de skrive det ut. Selvfølgelig skal de følge rettningslinjene for varighet og dosering. Men å bare mislike en medisin er ikke grunn til å nekte forskrivning hvis pasient kan bedre sykdommen sin. Jeg har for min egen del brukt flunipam i lengre tid, men den har bare fått meg i søvn, men marerittene har vekket meg hele natten. Etter jeg begynte på rivotril, har jeg ikke trengt flunipam lenger på eget initativ.. Kanskje innsovningsvanskene har uteblitt når forventningen om mareritt har gått bort! Jeg er så utrolig glad for at min psykiater ikke hører til den gjengen som ikke skal skrive ut noe som kan misbrukes. Hvis min psykiater skulle mistenke misbruk, hadde jeg med glede stilt opp når som helst for å avlegge urinprøve eller måle plasmakonsentrasjonen min ved blodprøve. Heller det enn at noen ikke skriver ut i det hele tatt mener jeg. Kanskje det kunne vært et kriterium for bruk av benzodiazepiner, blodprøver, urinprøver etc? Kanskje vannskelig å gjennomføre i praksis, men som sagt bedre enn at det blir umulig å få forskrevet disse medisinene. Jeg er absolutt ingen benzoforkjemper som mener det er den beste løsningen på alt, men når andre behandlingsmåter ikke fører fram, mener jeg de har sin plass også i langtidsperspektiv. At de har en plass som krise-akutt medisin mener jeg står over all tvil. Jeg har selv tidligere bråseponert benzodiazepiner og vet hvilke konsekvenser det har så for all del ikke tro jeg er ukritisk ovenfor bruk. Et eksempel på at benzodiazepiner kan brukes i langtidsperspektiv er jo nettopp hovedindikajsonen på rivotril; epilepsi. Er det slik at psykiatriske pasienter står dårligere stilt enn typisk somastiske pasienter som epileptikere? Om det finnes psykiater på din DPS, det burde selvsagt gjøre det, men jeg er ikke 100% sikker på om det er et krav. DPSer i dag er jo gjennomsyret og styrt av kliniske psykologer og sykepleiere med etterutdanning i psykiatri. Håper du får bukt med ptsd marerittene og resept på rivotril! Hos meg har det jo ført til redusert benzoforbruk til tross for at erstatningen er en bitte liten dose rivotril ved leggetid. Bere et PS. Alle DPS må ha psykiater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315944-legen-ville-ikke-skrive-ut-rivotrilo/#findComment-2589561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.