Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Tankene kverner videre her og jeg henger meg litt opp i det du skrev i går om at du ikke liker 50/50% fordeling. Sakkyndig sa nemlig også det til min bror tidlig i prosessesen. Nå skal jeg ikke la det skli ut så jeg må be om sletting etterpå. I dette tilfellet synes jeg begge er sprøe og like gode foreldre og barnet kunne ha riskikert å bli påvirket med merkelige ideer fra begge sider. Mor har foresten gjort sine alt.int til yrke. Et enkelt søk på google og man finner mye rart og hun kaller seg det ene og det andre uten å ha utdannelse. Og ikke skjønner jeg hvor hun henter pengene for hun har visst ikke tjent nesten noenting på denne "grundervirksomheten" Jeg vil ikke si her hva det går ut på, men har lest nok i fra deg til å vite at også du synes sånt er tull og vas. Hun har ingen jobb ved siden av dette. Nok om det. I slike tilfeller synes jeg det er litt rart at man ikke ser videre utover det mor og far kan tilby barnet. Jeg vet at det er kun mor og far det handler om og at resten av familien ikke skal bety noe i slike saker. Det er det jeg ikke helt kan forstå når det gjelder et barns beste. Jeg mener hele nettverket er viktig for å gi barnet trygghet, omsorg og en tilværelse som ikke er for ensporet. Vi andre i familien hadde så mye å som kunne ha balansert mors og fars interesser. Det er mulig at jeg har veldlig høye tanker om det jeg og resten av vår familie hadde å tilby dette barnet og som hun nå har mistet? Jeg tenkte alltid på henne når vi skulle gjøre noe. Jeg var nesten like engasjert i henne som i egne barn. Hun måtte være med. Vi lever aktivt sommer som vinter. Mine foreldre var også veldig flinke. Spesielt min mor. De er jo en annen generasjon og en alenefar var uvant og derfor ble dette barnebarnet virkelig prioritert. Vårt andre søsken og svigerinne var vi også mye sammen med. Det er et barn på samme alder der også. Så det var flere barn på samme alder og det litt vedmodig nå når vi er sammen. Blir jo sittende og tenke på at det er en som mangler og jeg sørger over hvordan det var. Hvordan barnet hadde det og hva hun har mistet. Jeg har sett henne som glad og harmonisk. Stabilitet er også viktig. På den andre siden er det er det mer turbulens i storfamilien. Besteforeldre som er skilt. Som er bitre på hverandre. De er også mindre engasjert i barnet og det er mer uenigheter og deretter gjenforeninger. Hos oss er det stabilt over hele fjøla og dette hadde vært godt for barnet og vokse opp med. Hvorfor blir det ikke undersøkt litt mer i barnefordelingssaker? Hvorfor kunne ikke sakkyndig ha tatt et møte med oss alle sammen i det minste når vi ba om det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange triste saker Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror man tar hensyn til familie også, i normale saker. Men når din bror har fått samvær under tilsyn, må vel det bety at man anser at han kan være farlig for barnet. Da hjelper det ikke hvor mye positivt familien hans kan tilføre, for barnets sikkerhet kommer foran det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror man tar hensyn til familie også, i normale saker. Men når din bror har fått samvær under tilsyn, må vel det bety at man anser at han kan være farlig for barnet. Da hjelper det ikke hvor mye positivt familien hans kan tilføre, for barnets sikkerhet kommer foran det. Jeg tolker dommen som et slags press for å få han til å mykne. Man må lese hel dommen for å forstå det i grunn. Han var bitter over det anklagene startet med og det er forståelig for alle, men pga av det ble han staere enn sta og sto beinhardt på denne 50/50 greia. Jeg synes det er nitrist for jeg er sikker på at det kunne ha endt annerledes om han ikke var så sta. Når man leser hel dommen så forstår jeg ihvertfall jeg det slik at de ønsker at han skal ha mer omfattende samvær men at de vil presse han til å gi opp 50/50% fordelingen og de satte den slik for at han skulle få seg en lærepenge. Dommen åpner opp for mer samvær etterhvert, men han vil jo ikke komme i gang med samvær under tilsyn, så dermed står vi på stedet hvil.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stemmen vet du- Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei igjen :-) Jeg har sendt deg et langt svar før jeg så dette innlegget. Jeg ville bare nevne at nettverket vurderes ihvertfall av barnevernet som en viktig faktor. Hvis de ikke har tatt noe eget møte med dere om det så betyr ikke det mer enn at de har stolt på fars beskrivelse av nettverket sitt. Også at jeg håper dere kan få være ressurspersoner for dette barnet igjen da - som du vet så kjenner jeg dette best fra andre siden dog under helt andre betingelser. Men jeg vet at jeg skulle ønske _stort_ at barn kunne få beholde hele slekten sin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er moren til barnet kongelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mange triste saker Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tolker dommen som et slags press for å få han til å mykne. Man må lese hel dommen for å forstå det i grunn. Han var bitter over det anklagene startet med og det er forståelig for alle, men pga av det ble han staere enn sta og sto beinhardt på denne 50/50 greia. Jeg synes det er nitrist for jeg er sikker på at det kunne ha endt annerledes om han ikke var så sta. Når man leser hel dommen så forstår jeg ihvertfall jeg det slik at de ønsker at han skal ha mer omfattende samvær men at de vil presse han til å gi opp 50/50% fordelingen og de satte den slik for at han skulle få seg en lærepenge. Dommen åpner opp for mer samvær etterhvert, men han vil jo ikke komme i gang med samvær under tilsyn, så dermed står vi på stedet hvil.. Dermed bekrefter han bare domspremissene slik jeg oppfatter dem fra det du beskriver. Selv om jeg fortsatt er i tvil om man pålegger tilsyn bare for å gi noen en lærepenge. Forøvrig kan jeg slutte meg til alt det fornuftige som er skrevet av "den andre siden", spesielt det lange svaret kl. 9.15. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tolker dommen som et slags press for å få han til å mykne. Man må lese hel dommen for å forstå det i grunn. Han var bitter over det anklagene startet med og det er forståelig for alle, men pga av det ble han staere enn sta og sto beinhardt på denne 50/50 greia. Jeg synes det er nitrist for jeg er sikker på at det kunne ha endt annerledes om han ikke var så sta. Når man leser hel dommen så forstår jeg ihvertfall jeg det slik at de ønsker at han skal ha mer omfattende samvær men at de vil presse han til å gi opp 50/50% fordelingen og de satte den slik for at han skulle få seg en lærepenge. Dommen åpner opp for mer samvær etterhvert, men han vil jo ikke komme i gang med samvær under tilsyn, så dermed står vi på stedet hvil.. Jeg tenker at din bror har vist seg fra sin dårligste side under denne rettssaken. Hans stahet og manglende vurderingsevne kom tydelig fram allerede i det at han ikke ville bruke advokat. I kombinasjon med en psykisk lidelse, gir det grunnlag for å bli usikker på hans realitetsorientering og dermed også omsorgsevne. Det du kan gjøre for å bedre situasjonen, er å legge sterkt press på din bror om å komme i gang med samvær under tilsyn. Hva om du og ungene dine også blir med på neste samvær? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er moren til barnet kongelig? Hæ? ;o) Noe ganger må man virkelig bruke hjernecellene for å forstå hva som ligger bak svaret ditt:-) Nei, hun er ikke kongelig, men det skulle ikke forbause meg om hun var en elev hos Martha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tenker at din bror har vist seg fra sin dårligste side under denne rettssaken. Hans stahet og manglende vurderingsevne kom tydelig fram allerede i det at han ikke ville bruke advokat. I kombinasjon med en psykisk lidelse, gir det grunnlag for å bli usikker på hans realitetsorientering og dermed også omsorgsevne. Det du kan gjøre for å bedre situasjonen, er å legge sterkt press på din bror om å komme i gang med samvær under tilsyn. Hva om du og ungene dine også blir med på neste samvær? Ja, du har helt rett. Det siste er plent umulig. Han greier ikke å komme over triksene som ble brukt i startfasen. Det jeg må gjøre nå og som jeg må få med resten av familien på er at vi må gå frem uavhengig av min brors synspunkter. Jeg forsøker, men det ser ut til at det er langt frem til å nå gjennom hos mor. Det er så trist når hun ikke gang vil la datteren få komme i brylupp eller konfirmasjon. Jeg har visst også en del bitterhet jeg må svelge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ja, du har helt rett. Det siste er plent umulig. Han greier ikke å komme over triksene som ble brukt i startfasen. Det jeg må gjøre nå og som jeg må få med resten av familien på er at vi må gå frem uavhengig av min brors synspunkter. Jeg forsøker, men det ser ut til at det er langt frem til å nå gjennom hos mor. Det er så trist når hun ikke gang vil la datteren få komme i brylupp eller konfirmasjon. Jeg har visst også en del bitterhet jeg må svelge. I fra en helt annen sammenheng, så kjenner jeg til at andre i familien har overtatt samværet når den som er tilkjent samvær under tilsyn ikke ønsker å benytte seg av det. Antar at det forutsetter at mor samtykker, men det kan være en start for å få ting i gang igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er moren til barnet kongelig? Beklager jeg skjønner nå at det ikke var noe som lå bak svaret ditt:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stemmen vet du- Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ja, du har helt rett. Det siste er plent umulig. Han greier ikke å komme over triksene som ble brukt i startfasen. Det jeg må gjøre nå og som jeg må få med resten av familien på er at vi må gå frem uavhengig av min brors synspunkter. Jeg forsøker, men det ser ut til at det er langt frem til å nå gjennom hos mor. Det er så trist når hun ikke gang vil la datteren få komme i brylupp eller konfirmasjon. Jeg har visst også en del bitterhet jeg må svelge. Den siste linjen der er akkurat den selvinnsikten som gjør at jeg har tro på at du får det til. Når bare én først kommer opp av skyttergraven så er det første skrittet til å avslutte krigen tatt. Men jeg vet ikke om jeg er enig med frosken i hvor du bør legge kreftene dine ned. Ikke fordi det ikke ville vært utrolig bra om du fikk til å endre på broren din og klarte å gi jenta en far, det ville vært fantastisk, men fordi jeg ikke vet om det overhodet er mulig. Kanskje er det best om noen andre får revet barrikadene for å følge opp militærsjargongen, så kan han heller komme ruslende over slagmarken etter at den er ryddet. Den kan høres ut som om det ikke er sannsynlig at han vil bli den som bryter tausheten og endrer seg først her - jeg tror det er du som er satt opp med den genet i familien din? Så kanskje blir det lettere for far om mindre frustrerende og jobbkrevende for deg om du får kontakten først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stemmen vet du- Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 I fra en helt annen sammenheng, så kjenner jeg til at andre i familien har overtatt samværet når den som er tilkjent samvær under tilsyn ikke ønsker å benytte seg av det. Antar at det forutsetter at mor samtykker, men det kan være en start for å få ting i gang igjen. Kjempeidé! Jeg ville ihvertfall ikke hatt noen problemer med å gi en sånn løsning et ærlig forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist sak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Den siste linjen der er akkurat den selvinnsikten som gjør at jeg har tro på at du får det til. Når bare én først kommer opp av skyttergraven så er det første skrittet til å avslutte krigen tatt. Men jeg vet ikke om jeg er enig med frosken i hvor du bør legge kreftene dine ned. Ikke fordi det ikke ville vært utrolig bra om du fikk til å endre på broren din og klarte å gi jenta en far, det ville vært fantastisk, men fordi jeg ikke vet om det overhodet er mulig. Kanskje er det best om noen andre får revet barrikadene for å følge opp militærsjargongen, så kan han heller komme ruslende over slagmarken etter at den er ryddet. Den kan høres ut som om det ikke er sannsynlig at han vil bli den som bryter tausheten og endrer seg først her - jeg tror det er du som er satt opp med den genet i familien din? Så kanskje blir det lettere for far om mindre frustrerende og jobbkrevende for deg om du får kontakten først. "Kanskje er det best om noen andre får revet barrikadene for å følge opp militærsjargongen, så kan han heller komme ruslende over slagmarken etter at den er ryddet" Ja, det er det jeg har tenkt og jeg tror det er eneste muligheten nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2589992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stemmen vet du- Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 "Kanskje er det best om noen andre får revet barrikadene for å følge opp militærsjargongen, så kan han heller komme ruslende over slagmarken etter at den er ryddet" Ja, det er det jeg har tenkt og jeg tror det er eneste muligheten nå. Kanskje du kan ta kontakt med mora og be om et møte og si at du ønsker å overta samværsmuligheten siden far ikke bruker den - og at du i den forbindelse vil gjøre klart på forhånd at du ikke kommer til å forsøke å forklare barnet noen side i noen sak eller ta opp vanskelige tema med henne som kan sette i tvil forholdet/tilliten til mor? Be henne gjerne om innspill siden hun jo kjenner ungen best akkurat nå (jeg går ut fra at det er lenge siden du har sett henne nå?), og legg vekt på at du vil se fremover og forsøke å gi ungen litt familie. Jeg hadde blitt veldig glad hvis du fikk det til :-) Og hvis ikke så står altså tantejobben ledig her fremdeles - jeg skulle gjerne hatt en løsningsorientert tante til mine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315975-nhd/#findComment-2590002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.