Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Pga ryggproblemer la jeg om treningen min i sommer fra å løpe 2-3 ganger i uka til å trene styrketening 2-3 ganger i uka. Dette har hjulpet godt på ryggen min - problemene er helt borte, og jeg har fått en sterkere og mer stram kropp. MEN - jeg har samtidig gått opp 3 kilo fra mai til nå - fra 66 kilo til 69 kilo.... Og 69 har jeg ikke veid siden graviditetene :-( Jeg vet at muskler veier mer enn fett, men at forbrenningen øker når muskelmassen øker. Hvor mye er det naturlig å gå opp eller ned i vekt når en legger om fra kondistrening til styrketrening? Jeg synes at jeg er blitt mer blubbete rundt magen etter sommeren, selv om jeg godt kjenner at magemusklene innenfor "blubbet" er mye strammere (særlig på siden, etter twist-apparat). Så spørsmålet mitt er egentlig: Må jeg bare regne med å veie mer enn vanlig når jeg trener styrke, eller har jeg rett og slett lagt på meg fett pga lite kondistrening og for lav forbrenning? Synes ikke jeg har spist mer enn vanlig eller mer usunt enn vanlig. Har i alle fall drukket mye mindre vin etter sommeren enn det jeg gjorde før... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 ''Jeg vet at muskler veier mer enn fett'' Nei. En kilo muskler veier like mye som en kilo fett. Det tar mindre plass med muskler, men vekta er den samme. Jeg antar at du har lagt på deg litt fordi du kjører mindre forbrenningstrening. Ja, økt muskelmasse gir høyere forbrenning, men det er litt begrenset hvor mye muskler man kan bygge på 2-3 treninger i uka. Så selv om du har mer som forbrenner jevnt, så blir det ikke det samme som å "løpe det av seg". Om du har fått 3 kg fordelt greit på kroppen, så vil jeg ikke tro det gjør deg noe; fordi som du sier - du har fått strammet opp både her og der. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2589893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det kan høres ut som om du har fått både mer muskler og mer fett. Du forbrenner mindre på en styrkeøkt enn det du gjør på en løpeøkt. Kanskje du kan kombinere styrketrening med f.eks. sykling? Det er jo ikke like hardt for ryggen som løping. Prøver å motivere meg selv samtidig. Det har blitt for lite kondistrening på meg også, så jeg ser at vekta peker feil vei.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2589963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 ''Jeg vet at muskler veier mer enn fett'' Nei. En kilo muskler veier like mye som en kilo fett. Det tar mindre plass med muskler, men vekta er den samme. Jeg antar at du har lagt på deg litt fordi du kjører mindre forbrenningstrening. Ja, økt muskelmasse gir høyere forbrenning, men det er litt begrenset hvor mye muskler man kan bygge på 2-3 treninger i uka. Så selv om du har mer som forbrenner jevnt, så blir det ikke det samme som å "løpe det av seg". Om du har fått 3 kg fordelt greit på kroppen, så vil jeg ikke tro det gjør deg noe; fordi som du sier - du har fått strammet opp både her og der. :-) Jeg vet selvsagt at en kilo muskler veier like mye som en kilo fett! Mener selvsagt at egenvekten på muskler er høyere enn fett. Men du mener altså at styrketrening 2-3 ganger i uka er for lite i forhold til å "bygge muskler"? Hva mener du med det? Jeg merker jo helt klrat vanvittig bedring i prestasjon nå i forhold til i juli (da jeg begynte), og ser også på armer, mage og rygg at musklene er strammere og større. DItt poeng med at manglende kondistrening gjør at jeg har for lav forbrenning, er jo det jeg mistenker, og du har muligens rett. Jeg trener likevel hardt når jeg trener, med 10 minutter oppvarming (romaskin eller sykling) og så ca 30 min styrke, der jeg er drivvåt av svette og har ganske høy puls 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2589975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det kan høres ut som om du har fått både mer muskler og mer fett. Du forbrenner mindre på en styrkeøkt enn det du gjør på en løpeøkt. Kanskje du kan kombinere styrketrening med f.eks. sykling? Det er jo ikke like hardt for ryggen som løping. Prøver å motivere meg selv samtidig. Det har blitt for lite kondistrening på meg også, så jeg ser at vekta peker feil vei.... Jeg liker veldig godt å løpe, men har ikke løpt på mange uker nå, både pga ryggen men mest fordi jeg har hatt det vanvittig travelt siste måneden + har hatt bronkitt. Men sykling på treningssykkel var jo moro da, da jeg gjorde det mandag og tirsdag, så jeg bær kanskje legge inn en skikelig sykkeløkt pr uke i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zofuz Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er nok ikke bare muskler dessverre :-( Tre kilo muskler er ganske mye muskler - vi har ikke mer enn ti-femten kilo de fleste av oss, så med mindre du har bygget deg fra null i form til noe stort så er det nok sneket seg med en nisse på lasset... Styrketrening brenner som mange andre har sagt ikke like mye kalorier, så kanskje kan du justere ned litt på maten mens du ikke får trent kondisjon? Tre kilo fordelt over mange uker er ikke så mange kalorier per dag å kutte ned på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg liker veldig godt å løpe, men har ikke løpt på mange uker nå, både pga ryggen men mest fordi jeg har hatt det vanvittig travelt siste måneden + har hatt bronkitt. Men sykling på treningssykkel var jo moro da, da jeg gjorde det mandag og tirsdag, så jeg bær kanskje legge inn en skikelig sykkeløkt pr uke i tillegg. Om du trener på et senter så tilbyr de sikkert spinning. Det fungerer bra:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg vet selvsagt at en kilo muskler veier like mye som en kilo fett! Mener selvsagt at egenvekten på muskler er høyere enn fett. Men du mener altså at styrketrening 2-3 ganger i uka er for lite i forhold til å "bygge muskler"? Hva mener du med det? Jeg merker jo helt klrat vanvittig bedring i prestasjon nå i forhold til i juli (da jeg begynte), og ser også på armer, mage og rygg at musklene er strammere og større. DItt poeng med at manglende kondistrening gjør at jeg har for lav forbrenning, er jo det jeg mistenker, og du har muligens rett. Jeg trener likevel hardt når jeg trener, med 10 minutter oppvarming (romaskin eller sykling) og så ca 30 min styrke, der jeg er drivvåt av svette og har ganske høy puls 10 min oppvarming og 30 mil styrke er ikke all verden. Men har du ikke trent styrke tidligere, så vil denne treningen 2-3 ganger i uka gi merkbare resulteter ganske fort. Både med tanke på at du blir sterkere og med at du får mer markerte muskler. Men i forhold til forbrenning, så ligger det nok litt lavere enn løpeturene du hadde tidligere. Da jeg bad om et opplegg på helsestudioet for å få bedre kondis, fikk jeg et veldig bra program i forhold til kondistrening og styrketrening. Og det gjorde underverker på med forbrenningen også. Opplegget gikk ut på 10-15 min oppvarming på sykkel, tredemølle, steppmaksin eller hva de her eller du føler for. Så hadde jeg to styrkeøvelser. For eksempel nedtrekk og romaksin. Her kjørte jeg tre sett på hver øvelse. 10 repetisjoner. Enten gikk jeg i skytseltrafikk mellom nedtrekksapparatet og roapparatet, eller så hadde jeg maks 30 sek pause mellom settene. Så bar det tilbake til det jeg brukte til oppvarming og seks min her. Tempo, motstand såpass at det merkes. Så om jeg brukte tredemølla, så var det seks min løping. To nye styrkeøvelser. Nye apparater, men samme prinsipp som tidligere. Seks nye min kondis, to nye styrke apparater, fem min kondis, to nye med styrke, fire min kondis og så de to soste apparatene med styrke. Avsluttet enten med å gå eller sykle hjem, eller 10-15 min nedkjøring på kondisapparatet du velger. Kondisen økte og det samme gjorde forbrenningen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 10 min oppvarming og 30 mil styrke er ikke all verden. Men har du ikke trent styrke tidligere, så vil denne treningen 2-3 ganger i uka gi merkbare resulteter ganske fort. Både med tanke på at du blir sterkere og med at du får mer markerte muskler. Men i forhold til forbrenning, så ligger det nok litt lavere enn løpeturene du hadde tidligere. Da jeg bad om et opplegg på helsestudioet for å få bedre kondis, fikk jeg et veldig bra program i forhold til kondistrening og styrketrening. Og det gjorde underverker på med forbrenningen også. Opplegget gikk ut på 10-15 min oppvarming på sykkel, tredemølle, steppmaksin eller hva de her eller du føler for. Så hadde jeg to styrkeøvelser. For eksempel nedtrekk og romaksin. Her kjørte jeg tre sett på hver øvelse. 10 repetisjoner. Enten gikk jeg i skytseltrafikk mellom nedtrekksapparatet og roapparatet, eller så hadde jeg maks 30 sek pause mellom settene. Så bar det tilbake til det jeg brukte til oppvarming og seks min her. Tempo, motstand såpass at det merkes. Så om jeg brukte tredemølla, så var det seks min løping. To nye styrkeøvelser. Nye apparater, men samme prinsipp som tidligere. Seks nye min kondis, to nye styrke apparater, fem min kondis, to nye med styrke, fire min kondis og så de to soste apparatene med styrke. Avsluttet enten med å gå eller sykle hjem, eller 10-15 min nedkjøring på kondisapparatet du velger. Kondisen økte og det samme gjorde forbrenningen... Dette var et spennende opplegg - å variere mer mellom kondis og styrke! Tror jammen jeg skal prøve det. Jeg pleier å ta 3 X 15 repetisjoner på styrkeapparatene, synes det gir god effekt på styrken. Jeg kunne da ta ferdig ett eller to apparater (har bare 0,5-1 minutt pause mellom hver serie), og så ta en kondisdel, og så videre (begynner selvsagt med oppvarming). Takk for tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Dette var et spennende opplegg - å variere mer mellom kondis og styrke! Tror jammen jeg skal prøve det. Jeg pleier å ta 3 X 15 repetisjoner på styrkeapparatene, synes det gir god effekt på styrken. Jeg kunne da ta ferdig ett eller to apparater (har bare 0,5-1 minutt pause mellom hver serie), og så ta en kondisdel, og så videre (begynner selvsagt med oppvarming). Takk for tips! Det funket hvertfall veldig bra for meg. :-) Noen kg forsvant og kroppen ble strammere. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det funket hvertfall veldig bra for meg. :-) Noen kg forsvant og kroppen ble strammere. :-) Hvor lang tid brukte du totalt på én slik økt? Jeg har vanskeligheter med å få tid til mer enn 40- 45 minutter (går enten i lunsjpausen eller på slutten av dagen, før jeg tar bussen hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvor lang tid brukte du totalt på én slik økt? Jeg har vanskeligheter med å få tid til mer enn 40- 45 minutter (går enten i lunsjpausen eller på slutten av dagen, før jeg tar bussen hjem. Kutter jeg ut de 15 min med nedkjøring, så klarer jeg meg med ca 40 min... opp mot 50. Mellom to av kondisøktene har jeg et maveprogram som kanskje tar litt lenger tid enn nødvendig. Har jeg lite tid, kjører jeg bare tre sett i crunchmaskinen og så kjører jeg maveprogrammet før jeg skal legge meg hjemme. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg vet selvsagt at en kilo muskler veier like mye som en kilo fett! Mener selvsagt at egenvekten på muskler er høyere enn fett. Men du mener altså at styrketrening 2-3 ganger i uka er for lite i forhold til å "bygge muskler"? Hva mener du med det? Jeg merker jo helt klrat vanvittig bedring i prestasjon nå i forhold til i juli (da jeg begynte), og ser også på armer, mage og rygg at musklene er strammere og større. DItt poeng med at manglende kondistrening gjør at jeg har for lav forbrenning, er jo det jeg mistenker, og du har muligens rett. Jeg trener likevel hardt når jeg trener, med 10 minutter oppvarming (romaskin eller sykling) og så ca 30 min styrke, der jeg er drivvåt av svette og har ganske høy puls Altså, det er bare en sånn "sannhet" at "fett veier mer enn muskler", og det kan jo få endel til å tro at det faktisk er slik. Mente ikke å være frekk eller noe, prøver bare å "avlive" den myten. Hva styrketrening angår, så mener jeg ikke at du ikke gjør en god jobb med kroppen din! Og man vil absolutt se forbedringer gjennom styrkeøvelser 2-3 ganger i uka - men stoooore muskler får man ikke. Ikke at det nødvendigvis er noe kjempepoeng, da. Anbefaler trening med pulsklokke som teller forbrente kalorier - da vil du se hvor hardt du jobber og om du greier å opprettholde forbrenningen med styrketrening kontra jogging. Beklager hvis jeg sa noe sårende i første innlegget... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Altså, det er bare en sånn "sannhet" at "fett veier mer enn muskler", og det kan jo få endel til å tro at det faktisk er slik. Mente ikke å være frekk eller noe, prøver bare å "avlive" den myten. Hva styrketrening angår, så mener jeg ikke at du ikke gjør en god jobb med kroppen din! Og man vil absolutt se forbedringer gjennom styrkeøvelser 2-3 ganger i uka - men stoooore muskler får man ikke. Ikke at det nødvendigvis er noe kjempepoeng, da. Anbefaler trening med pulsklokke som teller forbrente kalorier - da vil du se hvor hardt du jobber og om du greier å opprettholde forbrenningen med styrketrening kontra jogging. Beklager hvis jeg sa noe sårende i første innlegget... Neida, du var ikke sårende i det hele tatt :-) Takk for tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er nok ikke bare muskler dessverre :-( Tre kilo muskler er ganske mye muskler - vi har ikke mer enn ti-femten kilo de fleste av oss, så med mindre du har bygget deg fra null i form til noe stort så er det nok sneket seg med en nisse på lasset... Styrketrening brenner som mange andre har sagt ikke like mye kalorier, så kanskje kan du justere ned litt på maten mens du ikke får trent kondisjon? Tre kilo fordelt over mange uker er ikke så mange kalorier per dag å kutte ned på. Har vi bare 10-15 kilo med muskler? Det hørtes rart ut.... Uansett - jeg må nok kutte litt ned på kaloriinntaket ja, og se om jeg kan gå tilbake til utgangvekta mi (som jeg egentlig ville redusere noe - hadde mål på 63 kilo....) Samtidig vil jeg prøve bustebeisas opplegg med mer veksling mellom styrke og kondistrening, for å holde pulsen oppe gjennom hele økta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2590831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Kutter jeg ut de 15 min med nedkjøring, så klarer jeg meg med ca 40 min... opp mot 50. Mellom to av kondisøktene har jeg et maveprogram som kanskje tar litt lenger tid enn nødvendig. Har jeg lite tid, kjører jeg bare tre sett i crunchmaskinen og så kjører jeg maveprogrammet før jeg skal legge meg hjemme. :-) I dag gjorde jeg følgende: *5 min oppvarming i romaskin (1000 meter) *3x15 på twistapparat (40) *3x15 innside lår (30) *3x15 utside lår (30) *10 minutter på sykkel *3x15 nedtrekk (50) *3x15 bakover med ryggen (40) *3X15 forover med magen (30) *3X15 dips (40) *3x15 hofteløft i slynger *slynger forover (mage+arm) - husker ikke antall *planken 3x15 sek *sykling 5 minutter Hvordan høres dette opplegget ut? (Tallene i parentes er motstanden, mener det er kilo) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2591681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 I dag gjorde jeg følgende: *5 min oppvarming i romaskin (1000 meter) *3x15 på twistapparat (40) *3x15 innside lår (30) *3x15 utside lår (30) *10 minutter på sykkel *3x15 nedtrekk (50) *3x15 bakover med ryggen (40) *3X15 forover med magen (30) *3X15 dips (40) *3x15 hofteløft i slynger *slynger forover (mage+arm) - husker ikke antall *planken 3x15 sek *sykling 5 minutter Hvordan høres dette opplegget ut? (Tallene i parentes er motstanden, mener det er kilo) Det første jeg la merke til, var wow.... det var rask roing det. :-) Ellers ville jeg nok delt opp de 10 min du hadde på sykkel i hvertfall 2 x 5 min. Når man har såpass mange styrke øvelser, så tar de ganske lang tid, og selv om du jobber hardt og er svett, får ikke kroppen så mye ut av det i forhold til kondisen. Deler av kroppen rekker på en måte å hvile seg. Det er fysioterapaut som har satt opp programmet for deg? Med tanke på ryggen? For en annen forskjell i forhold til opplegget mitt, er at jeg kjører øvelser som går mer på større deler av en muskelgruppe. Og som går på de store muskelgruppene. Men det er liten vits i å forandre for mye for deg, om fysiterapauten sier du skal ha de øvelsene. Skriver ned mitt opplegg, så kan du jo sammenligne litt. Belastningen lar jeg vær å legge med, for det kommer jo litt an på antall trinser hvor tungt det føles. For eksempel pleier jeg ha 35 kg på nedtrekken her jeg trener, da jeg trente på en nedtrekk i Ålesund, måtte jeg ha 80 kg. Men beskjed jeg fikk fra min instruktør, var ca 10 til 12 repetisjoner. Tidligere trente jeg mer som deg med tanke på repetisjoner og hadde som regel et min mellom settene. Oppvarming 10 - 15 min. Bruker bare 10 min om jeg har gått eller syklet til treningen. 3 x 10 nedtrekk. 3 x 10 roøvelse. Enten ro øvelse i apparat, eller med manualer. 6 min kondis. Bruker jeg tredemølle, er det joggetempo, med noen grader stigning. 3 x 10 benkpress med manualer 3 x 10 skråbenkpress med manualer. 6 min kondis. Bruker jeg tredemølle nå også, er tempoet det samme, men bitte litt færre grader stigning. Så trener jeg mage og rygghev. Instruktøren har skrevet opp: 3 x 15 i crunch maskin. 3 x 15 rygghev. Jeg bruker den "benken" man ligger over. Kan bruke apparat med belastning også. I tillegg hiver jeg gjerne inn mine egne mageøvelser om jeg har tid. Da kjører jeg en serie 12 - 15 forskjellige former for sit ups, hvor jeg kjører rundt 15 repetisjoner på hver øvelse. Prøver å kjøre dette i et, hvertfall minst mulig pause. Har jeg ikke tid, kjører jeg disse øvelsene hjemme om kvelden. Det gjør jeg gjerne på dager hvor jeg ikke er på studioet også Så følger 5 min med kondis. Nå er det skuldrenes sin tur. 3 x 10 opptrekk til hals høyde. 3 x 10 hvor jeg bruker manualer. Armer opp forann meg til skulderhøyde. 4 min kondis. Bena helt til slutt. 3 x 10 knebøy med løs stang på skuldrene. Kjører tungt og dypt. 3 x 10 lår curl. Øvelse for bakside av lår og rompe. Pleier ofte legge inn 3 x 10 hvor jeg kjører fremside av lår også... Kanskje fordi jeg har markerte muskler der, og synes det er deilig når det brenner skikkelig der. Nå er jeg som regel såpass sliten og på en måte lei av tredemølla, eller sykkelen, eller stepmaskinen, så da pleier jeg å gå hjem, i stedet for å ha nedkjøring på studioet... Skal jo bare roe musklene igjen. Gå ut eventuell melkesyre, så det kan like godt gjøres på landeveien. :-) Som du ser, er det en del forskjeller i opplegget vårt. Men jeg ville nok ikke gått over på mitt før jeg hadde snakket med fysioterapauten. Likevel vil nokikke noen små kondisøkter mellom styrkeøvelsene gjøre skade. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/315976-styrketrening-og-vektoppgang/#findComment-2591852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.