Gå til innhold

Lillesøsteren til Valium?

Anbefalte innlegg

Du skrev en gang at Sobril var lillesøsteren til Valium og la fram en tabell i styrkeforoldene til de forskjellige benzopreparatene.Kan du repetere det? Fastlegen min mener det motsatte, menfarmasøyten på apoteket skjønte det med en gang da jeg nevnte det. Er det forsvarlig å bruke 15 mg Sobril dagelig ved bipolar lidelse I,hyppig panikkangst og organisk hjerneskade(9%) medesinsk innvaliditet etter bilulykke. Fastlegen mener at det er et høyt forbruk,noe jeg mener er forsvarelig. Synspunkter på det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/315977-lilles%C3%B8steren-til-valium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest efexorus

Valium (Diazepam) bytes ned i leveren til desmethyldiazepam- som igjen brytes ned til oxazepam(sobril) og til slutt temazepam. Så slik sett kan vi si sobril er lillesøsteren til valium.

Hvis vi går ut i fra valium(diazepam) 5 mg er styrkeforholdet slik

Alprazolam(XANOR) 0,5 mg

Clonazepam(Rivotril) 0,25 mg

Diazepam(Valium,Vival,Stesolid) 5 mg

Flunitrazepam(Flunipam) 0,5 mg

Nitrazepam(Apodorm/mogadon) 2,5 mg * (5?)

Oxazepam (sobril/alopam) 15 mg (12,5 i følge nhd)

Zopiklon(Imovane, Zopiclone) 7,5 mg

Zolpidem(Stilnoct,zolpidem) 10,0 mg

Alkohol 2 glass vin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...