Gå til innhold

NHD:Hvilke generika er ikke gode?

Anbefalte innlegg

Du og mange andre leger er fortvilet over kopipreparatene som oversvømmer de norske apotekene. Men som "forbruker" hvordan skal vi vite hvilke psykofarmaka kopier som vi bør styre unna? Når SLV aksepterer en biotilgjengelighet på 80-125% er det klart at man ønsker å vite hvilke medisiner man ikke bør akseptere et bytte på. Jeg vil tro at orginal preparat er en god regel uansett, men er det noen psykofarmaka som har usedvanlig dårlige kopier? Jeg vet fra egen erfaring at Efexor generika/kopier ikke er bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316024-nhdhvilke-generika-er-ikke-gode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan jeg ikke svare på fordi kopiprodusentene har fått lov til å holde sine data hemmelige. Mens det kreves enorm og offentlig dokumentasjon av orginalprodusentene, får som sagt kopiprodusentene lov å holde sine data hemmelige. Vi er bare nødt til å stole på at de ligger innen 80-125%. Problemet forsterkes av at for mange stoffer foreligger det mer enn et kopipreparat. Alle skal være målt mot orginalen. Det kan bety at du en gang får en 80%-er mens du neste gang kan få en 125%-er, noe som gir en helt annen serumkonsentrasjon. Apoteket selger alltid den medisinen de har best avtale om leveranse på dvs den de tjener mest på.

Dette er kun basert på erfaringen fra noen får pasienter: Jeg har nå hatt tilbakefall og dårlig respons hos 4-5 pasienter som har skiftet fra Seroquel til kopien quetiapin.

Dessverre for pasientene: Generikagalskapen fortsetter :-(

Gjest Grågrønn

Dette kan jeg ikke svare på fordi kopiprodusentene har fått lov til å holde sine data hemmelige. Mens det kreves enorm og offentlig dokumentasjon av orginalprodusentene, får som sagt kopiprodusentene lov å holde sine data hemmelige. Vi er bare nødt til å stole på at de ligger innen 80-125%. Problemet forsterkes av at for mange stoffer foreligger det mer enn et kopipreparat. Alle skal være målt mot orginalen. Det kan bety at du en gang får en 80%-er mens du neste gang kan få en 125%-er, noe som gir en helt annen serumkonsentrasjon. Apoteket selger alltid den medisinen de har best avtale om leveranse på dvs den de tjener mest på.

Dette er kun basert på erfaringen fra noen får pasienter: Jeg har nå hatt tilbakefall og dårlig respons hos 4-5 pasienter som har skiftet fra Seroquel til kopien quetiapin.

Hm, jeg går på quetiapin copyfarm tror jeg. Det er innholdet som varierer, styrken?

Dvs at jeg bør holde meg til samme apotek, hver gang? Nå går jeg på 25 mg, det er jo minste dose, men vil det si at den kan være større/mindre avhengig av hvilket merke jeg bruker? Er det derfor de er blitt dårlige?

Håper du kan svare :-)

Hm, jeg går på quetiapin copyfarm tror jeg. Det er innholdet som varierer, styrken?

Dvs at jeg bør holde meg til samme apotek, hver gang? Nå går jeg på 25 mg, det er jo minste dose, men vil det si at den kan være større/mindre avhengig av hvilket merke jeg bruker? Er det derfor de er blitt dårlige?

For deg som bruker 25 mg har dette overhode ingen betydning.

Gjest Grågrønn

Gjest Grågrønn

For deg som bruker 25 mg har dette overhode ingen betydning.

Jeg bare lurer generelt, fordi jeg er jo på en veldig liten dose nå, og hva hvis.

Jeg vet ikke fremover liksom, hva som skjer, om jeg skal opp eller ned.

Er det slik at doseinnholdet er det som varierer, og at det er derfor man blir dårlig, fordi man får for liten dose hvis man bytter mellom psykofarmaka som er generika? Eller er det andre ting som gjør at man blir dårlig på det?

Unngår man dette hvis jeg feks bruker samme apotek hele tiden? Jeg har liksom gått på ulike generika til nå jeg.

Takk for svar forresten :-)

Annonse

Jeg bare lurer generelt, fordi jeg er jo på en veldig liten dose nå, og hva hvis.

Jeg vet ikke fremover liksom, hva som skjer, om jeg skal opp eller ned.

Er det slik at doseinnholdet er det som varierer, og at det er derfor man blir dårlig, fordi man får for liten dose hvis man bytter mellom psykofarmaka som er generika? Eller er det andre ting som gjør at man blir dårlig på det?

Unngår man dette hvis jeg feks bruker samme apotek hele tiden? Jeg har liksom gått på ulike generika til nå jeg.

Takk for svar forresten :-)

Dose skal være den samme. Det som varierer er det som heter "biotilgjengelighet". Kort sagt: Om du tar en viss dose, hvor mye blir tat opp og kommer over i blodet.

Du burde unngå problemer om du holder deg til den samme fabrikanten av generika hele tiden.

Gjest Grågrønn

Dose skal være den samme. Det som varierer er det som heter "biotilgjengelighet". Kort sagt: Om du tar en viss dose, hvor mye blir tat opp og kommer over i blodet.

Du burde unngå problemer om du holder deg til den samme fabrikanten av generika hele tiden.

Ok. Det er fryktelig dumt at det er lagt opp slik! Så står de bak disken og forsikrer om at det er akkurat det samme, og det skjønner jeg jo, for de vet jo ikke annet.....

Hva var det du mente vi kunne gjøre med det igjen? Hvor måtte vi gå?

Takk for svar. Holder meg til et apotek i fremtiden.

Ha en fin kveld.

Ok. Det er fryktelig dumt at det er lagt opp slik! Så står de bak disken og forsikrer om at det er akkurat det samme, og det skjønner jeg jo, for de vet jo ikke annet.....

Hva var det du mente vi kunne gjøre med det igjen? Hvor måtte vi gå?

Takk for svar. Holder meg til et apotek i fremtiden.

Ha en fin kveld.

Du alene kan be legen skrive "Ikke generika" på resepten.

Pasienter i fellesskap kan via pasientorganisasjonene motarbeide ordningen.

Gjest Agenthubbard

Du alene kan be legen skrive "Ikke generika" på resepten.

Pasienter i fellesskap kan via pasientorganisasjonene motarbeide ordningen.

Finnes det generika for cipralex?.

Gått på cipramil med dårlig virkning før.Cipralex er "min" medisin.Så nå er jeg bare engstelig for at jeg kan bli tvunget til å begynne på en annen. Hvordan vil den enkelte fastlegen reagere på om en ikke vil ha generika? Den enkelte lege vil vel også gjerne spare penger.Vi har en svært generøs blåreseptordning.Og det bør være et felles ansvar og forsøke å holde kostnadene nede.Ellers er ikke systemet bærekraftig over lengre tid.Det er et gode at alle kan få nødvendige medisiner i Norge.Hvis jeg må velge er min lojalitet er til disse fremfor til legemiddelindustrien. Nå sier jeg ikke at de som ikke opplever virkning av generika eller plagsomme bivirkninger bør få velge orginalpreparatet.Men hva med alle de andre billigere versjonene.Så er det nå ikke bare SSRI. Men blodtrykksmedisiner etc etc.Generika er nå et nødvendig onde som presser kostnadene ned.Men som også har gjort at feks Cipralex en bedre versjon av ciprapil kom på markedet. Konkuranse er bra

Gjest Grågrønn

Gått på cipramil med dårlig virkning før.Cipralex er "min" medisin.Så nå er jeg bare engstelig for at jeg kan bli tvunget til å begynne på en annen. Hvordan vil den enkelte fastlegen reagere på om en ikke vil ha generika? Den enkelte lege vil vel også gjerne spare penger.Vi har en svært generøs blåreseptordning.Og det bør være et felles ansvar og forsøke å holde kostnadene nede.Ellers er ikke systemet bærekraftig over lengre tid.Det er et gode at alle kan få nødvendige medisiner i Norge.Hvis jeg må velge er min lojalitet er til disse fremfor til legemiddelindustrien. Nå sier jeg ikke at de som ikke opplever virkning av generika eller plagsomme bivirkninger bør få velge orginalpreparatet.Men hva med alle de andre billigere versjonene.Så er det nå ikke bare SSRI. Men blodtrykksmedisiner etc etc.Generika er nå et nødvendig onde som presser kostnadene ned.Men som også har gjort at feks Cipralex en bedre versjon av ciprapil kom på markedet. Konkuranse er bra

Ja, men innholdet og virkningen bør være like godt dokumentert som med originaler, ellers skjer jo slike ting. Og psykose er ikke til å leke med.

Cipralex er kanskje en forbedret "versjon" av cipramil, men det er ikke samme medisinen. Og har ikke det samme virkestoffet.

Og det er apotekene som tjener penger på generika, ikke staten.

Annonse

Cipralex er kanskje en forbedret "versjon" av cipramil, men det er ikke samme medisinen. Og har ikke det samme virkestoffet.

Og det er apotekene som tjener penger på generika, ikke staten.

I stedet for Cipralex, fikk jeg Paroxetin, og den fungerte greit for meg;)

Nå føler jeg at jeg fikk bekreftet grunnen til at jeg _nektet_ å bytte fra Seroquel til Quetiapin.

Jeg hadde overhodet ingen annen grunn til å nekte enn at jeg er skeptisk etter mye prøving og feiling av medisiner, og jeg mente hardnakket at selv om de aldri så mye forteller meg at de har samme virkestoff, så har de ikke samme hjelpestoffer.

Jeg er glad jeg sto på mitt. Hadde det vært et generisk bytte av hodepinetabletter så hadde jeg vært med på den, men ikke av medikamenter som skal hjelpe psykisk.

Så da gjorde jeg det rette ved å nekte. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...