Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk en slik opplevelse forrige uke. Jeg har i flere år hatt en maksvekt på 59. Stort sett vært 57-58. Men nå tippet jeg over. Skal derfor ned så jeg ser 57 tallet igjen. Målet i løpet av uka er 58,5. Neste uke 58,2. Uka etter 57,9. 300 gram i uka bør være greit å få til.

Så forresten 58,5 i dag tidlig. Så nå jobber jeg videre.

Og etter et seminar med Dag Erik Pedersen så har jeg lært at jeg ikke skal si at jeg skal PRØVE å få til dette. Jeg skal faktisk gjøre det!!!!

Har testet kanel mot godtelysten som er veldig sterk på kvelden. OG DET VIRKER!!!!!

Ellers spiser jeg LITT sunnere, LITT mindre og trener LITT mer.

Så nå ser jeg fram til at min svarte bukse skal passe igjen. Gleder meg til det:-)

Takk for inspirasjon!

Det er enkelt å spise litt mindre og trene litt mer i hverdagen, når en er motivert. Problemet kommer med en gang hverdagen er noe utenom normalen.

F.eks. i går hadde vi budsjettmøte på jobb hele dagen, på et hotell, med varm lunsj. Altså spise svinefilet, grønnsaker og poteter + dessert klokka 12 - og så var det vanlig middag med de hjemme klokka 19. Det ble dobbelt opp (nesten) med middag - selv om jeg droppet sausen, og spiste litt mindre dessert enn jeg egentlig hadde lyst på.

Og torsdag kveld reiser vi på hyttetur frem til søndag kveld - og da blir det helt sikkert litt ekstra god mat, vin og godterier + steke pølser på bål osv... Men jeg tenkte å ta med løpesko og treningstøy og komme meg ut en gang eller to de dagene...

I dag spiste jeg kun en skive til frokost m kjøttpålegg og litt smør + melk - 1 tørt knekkebrød klokka 11 - 3 knekkebrød med baconost klokka 13 - en porsjon frokostblanding og surmelk klokka 16 og middag (hjortekjøtt, potet og saus) klokka 19. Og et glass vin nå.... Var ute og løp i ettermiddag :-)

Nå babler jeg litt, men pointet mitt var altså: "Hvordan klare å gå ned i vekt (mat +trening) n¨år hverdagen avviker fra normalen?

Fortsetter under...

Takk for inspirasjon!

Det er enkelt å spise litt mindre og trene litt mer i hverdagen, når en er motivert. Problemet kommer med en gang hverdagen er noe utenom normalen.

F.eks. i går hadde vi budsjettmøte på jobb hele dagen, på et hotell, med varm lunsj. Altså spise svinefilet, grønnsaker og poteter + dessert klokka 12 - og så var det vanlig middag med de hjemme klokka 19. Det ble dobbelt opp (nesten) med middag - selv om jeg droppet sausen, og spiste litt mindre dessert enn jeg egentlig hadde lyst på.

Og torsdag kveld reiser vi på hyttetur frem til søndag kveld - og da blir det helt sikkert litt ekstra god mat, vin og godterier + steke pølser på bål osv... Men jeg tenkte å ta med løpesko og treningstøy og komme meg ut en gang eller to de dagene...

I dag spiste jeg kun en skive til frokost m kjøttpålegg og litt smør + melk - 1 tørt knekkebrød klokka 11 - 3 knekkebrød med baconost klokka 13 - en porsjon frokostblanding og surmelk klokka 16 og middag (hjortekjøtt, potet og saus) klokka 19. Og et glass vin nå.... Var ute og løp i ettermiddag :-)

Nå babler jeg litt, men pointet mitt var altså: "Hvordan klare å gå ned i vekt (mat +trening) n¨år hverdagen avviker fra normalen?

Ja, det kan være vanskelig når man har "ikke normale" dager.

Jeg tillater meg 1 dag i uka med utskeielser. Så da må jeg velge hvilken dag jeg bruker til dette. Det er KUN denne dagen jeg tillater godterier, desserter eller annen kos som vin osv. Så da blir jeg tvunget til å prioritere.

Når du skal på fjellet må du altså finne andre alternativer. Man må ikke grille pølser. Jeg lager ofte grillspid med kyllingfilet. Kjempegodt. Og mange blir misunnelige på meg da. Ta også med en folieform med grønnsaker som du kan legge på grillen/bålet. (Litt harde grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli, løk osv. + litt vann + buljong)

Alkohol drikker jeg veldig lite av, så det er ikke noe offer for meg. Du må da velge vin på dagen du kan skeie ut.

En slik dag hjelper meg til å holde motivasjonen oppe. Det er visstnok også bevist at det hjelper til med å holde forbrenningen oppe. (Unngå sparebluss)

Men jeg må enten bestemme meg for dette, eller blåse helt i det. Mellomtingen fungerer ikke for meg.

Men jeg klarer faktisk å være med på ting selv om jeg holder på slik. I går var jeg ute og spiste. Droppet både forrett og dessert. Spiste god men mager mat. Ikke så bra som jeg hadde laget meg hjemme, men akseptabel. Og vi hadde det kjempekoselig uansett:-)

Gjest Gulla Wiltersen

Takk for inspirasjon!

Jeg spiser nesten sånn hele tiden jeg :-)

Kjøtt egg eller fisk til alle måltider og ikke noe brød.

Hvis du neste gang du feks er på hotell forsyner deg rikelig av grønnsaker og kjøtt og skipper poteten og sausen og velger litt ost fremfor søt dessert så blir du behagelig mett istedenfor overmett, holder deg mett lenger og det blir ikke så altfor mange kalorier. Rent kjøtt er ikke så kaloririkt.

Skal det være godteri, kake eller dessert så væpner du deg på forhånd med noe du synes er skikkelig godt som du kan spise isteden og lar sukkeret stå urørt.

Ihvertfall er det min erfaring at det er lettere å gå forbi hele kakefatet enn å spise bare litt.

Gjest ViViola

Takk for inspirasjon!

''"Hvordan klare å gå ned i vekt (mat +trening) n¨år hverdagen avviker fra normalen?''

Her begynner jeg å få litt trening, altså, så jeg tillater meg å legge ut om mitt "gode liv". :-)

Man skal ikke spise veldig _lite_ når man skal ned i vekt. Det er viktig å gi kroppen energi og man må få forbrenningen OPP. Det som er viktig, er å spise _nok_ og _magert_.

Som Gulla sier, velg bort saus og dessert, ta noe annet om du spiser ute. Ta mindre poteter og mer kjøtt. Ta mer grønnsaker, du skal jo bli mett også!

Hytteturer trenger ikke å bli fettbomber, det er masse alternativer om man orker. Dessuten - man kan grille magrere pølser også, om pølser er det man vil ha.

Snu på matpakningene i butikken, les innholdet og sjekk hvor mye kalorier det egentlig er du får i deg. Velg magre varianter, det bugner av dem på markedet nå. Og det smaker like godt.

Lørdagsgodteri her i huset har ofte blitt grønnsaker og dipp nå i høst. Da lager vi dipp av lettrømmekolle, som er særdeles mye magrere enn rømme av alle slag. Det er også mulig å ta med bort.

:-)

Jeg spiser nesten sånn hele tiden jeg :-)

Kjøtt egg eller fisk til alle måltider og ikke noe brød.

Hvis du neste gang du feks er på hotell forsyner deg rikelig av grønnsaker og kjøtt og skipper poteten og sausen og velger litt ost fremfor søt dessert så blir du behagelig mett istedenfor overmett, holder deg mett lenger og det blir ikke så altfor mange kalorier. Rent kjøtt er ikke så kaloririkt.

Skal det være godteri, kake eller dessert så væpner du deg på forhånd med noe du synes er skikkelig godt som du kan spise isteden og lar sukkeret stå urørt.

Ihvertfall er det min erfaring at det er lettere å gå forbi hele kakefatet enn å spise bare litt.

Kaker er jeg ikke så himla glad i - men sånne pudding-desserter som ofte er på hotell, er jo bare himmelsk!!!!

*karamellpudding

*sitronfromasj

*sjokolademousse

Så når jeg en sjelden gang spiser på hotell, er viljestyrken svak når det gjelder desserter!

Gjest Gulla Wiltersen

Kaker er jeg ikke så himla glad i - men sånne pudding-desserter som ofte er på hotell, er jo bare himmelsk!!!!

*karamellpudding

*sitronfromasj

*sjokolademousse

Så når jeg en sjelden gang spiser på hotell, er viljestyrken svak når det gjelder desserter!

Det skjønner jeg godt er veldig glad i sjokolademousse jeg også. Heldigvis går den an å lage dem lavkarbo når man er hjemme :-)

Er det en sjelden gang så kan du jo kose deg med desserten, så kan du heller begynne å stå over hvis det blir for ofte :-)

Annonse

''"Hvordan klare å gå ned i vekt (mat +trening) n¨år hverdagen avviker fra normalen?''

Her begynner jeg å få litt trening, altså, så jeg tillater meg å legge ut om mitt "gode liv". :-)

Man skal ikke spise veldig _lite_ når man skal ned i vekt. Det er viktig å gi kroppen energi og man må få forbrenningen OPP. Det som er viktig, er å spise _nok_ og _magert_.

Som Gulla sier, velg bort saus og dessert, ta noe annet om du spiser ute. Ta mindre poteter og mer kjøtt. Ta mer grønnsaker, du skal jo bli mett også!

Hytteturer trenger ikke å bli fettbomber, det er masse alternativer om man orker. Dessuten - man kan grille magrere pølser også, om pølser er det man vil ha.

Snu på matpakningene i butikken, les innholdet og sjekk hvor mye kalorier det egentlig er du får i deg. Velg magre varianter, det bugner av dem på markedet nå. Og det smaker like godt.

Lørdagsgodteri her i huset har ofte blitt grønnsaker og dipp nå i høst. Da lager vi dipp av lettrømmekolle, som er særdeles mye magrere enn rømme av alle slag. Det er også mulig å ta med bort.

:-)

Mange gode råd her:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...