Gå til innhold

Kjære Nhd- vær så snill å svar?

Anbefalte innlegg

Gjest shaky og redd

Eg har utroleg mye angst og sliter masse med det. For noen år sidan var eg gjennom ei svært vanskelig periode etter traume og overgrep. Eg brukte av og til for mykje imovane, men som regel haldt eg meg til dosen på 7,5 mg per dag. Så veit ikkje om det kan regnas som misbruk. Eg kutta ut både sobril og imovane tvert for over eit halvt år sidan. Som sagt gjekk eg ikkje på nokon høye dosar, det var unntaksvis eg gjorde det.

Tingen er den at eg har så grusom angst at eg snart går utover mitt gode skinn..eg har det heilt f**. Eg får bare atarax men det funkar dessverre ikkje. Ikkje vil legen gi meg sobril eller noko anna beroligande og det resulterar i at eg ligge i time etter time på badegulvet og skjelver.

Kva skal eg gjere. Har prøvd AD, AP utan effekt (fleire typar) og einaste som har fungert er altså sobril og imovane til kvelden. Sliter veldig med søvn no, grusomme mareritter som minner om traumet eg var gjennom.. Får vallergan, men det hjelper dessverre ikkje på desse drømmane..

NHD, kva skal eg gjere? Kan eg bytte fastlege hvis eg ikkje får desse medisinane utskrevet? Vil det psykologen har skrevet i journalen om at eg noen gongar tok for mykje imovane følgje meg helt til min død? Eg veit med meg sjølv at eg aldri vil gjere det igjen, men behandler trur meg ikkje. Må si eg blir skeptisk over denne overdrevne motsatnden mot b-prep.

Eg håper inderleg du vil svare, eg sit berre og skjelver..:((

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal prøve en annen lege og Sobril (evt Rivotril 0,5 mg mot mararitt) på kort sikt.

Samtidig bør du få tilbud om psykoterapi igjen om du ikke har denne psykologen i dag.

Gjest shaky og redd

Jeg synes du skal prøve en annen lege og Sobril (evt Rivotril 0,5 mg mot mararitt) på kort sikt.

Samtidig bør du få tilbud om psykoterapi igjen om du ikke har denne psykologen i dag.

Tusen takk for svar, Nhd :) Eg har same behandler som før, men eg er redd ho vil si til den nye legen at eg ikkje skal ha b-preparater.. Ho er veldig mot sånt, trur eg. Kan ho det?

Huff, dette er litt problematisk. På en side mener jeg det er utrolig viktig å være åpen om feilbruk for å si det på en fin måte av b-preparater, men ulemepen er jo at man risikerer å aldri få tilgang til disse medisinene igjen.

Har selv prøvd atarax og jeg forstår virkelig ikke potesialet til denne medisinen. Vallergan eller Tolvon er mye mer sedativt.Atarax kunne etter min menig vært avregistrert da det ikke gir noe lindring av de symptomene felleskatalogen hevder den skal gjøre. Og pga av mange fastlegers mangelende kunnskap/erfaring om psykofarmaka hadde en avregistrering ført til at denne medisinen ikke hadde blitt foreskrevet.

Jeg har selv vært opptatt av ærlighet ovenfor min psykikater og han har lagt vekt på om slike feilbruk har skjedd ofte eller om det har vært snakk om enkelt tilfeller hvor livet ikke har vært greit og man ikke har handlet helt reasjonelt. Man må skille mellom det å være medikament misbruker og å ha misbrukt medisinen i enkelt tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...