Gjest eaz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Etter å ha lest statistikk fra statens helse tilsyn synes jeg det er utrolig merkelig hvilke typer pliktbrudd som fører til tap av autoriasjon. I 2004 etter hva jeg husker mistet 64 leger sin autorisajon. 0 mistet autorisasjon som følge av uforsvarlighet. Dette mener jeg burde være hovedargument for tap av autorisasjon. Om en lege feks har rusproblem så er vel grunnen til at han kan miste autorisajon nettopp det at han kan bedrive uforsvarlig virkosmhet. Er det i det hele tatt mulig å miste autorisasjonen som følge av uforsvarlighet og uduglighet? Det viktigste for oss pasienter er jo at behandlingen vi får er korrekt/forsvarlig! Jeg har stor respekt for legeyrket, og til tross for at studiet ikke er lenger en mange andre universitetsstudier mener jeg det er riktig at leger tjener mer enn andre ansatt i det offentlige med tilsvarende land utdanning. Til syvende og sist er helse det som betyr mest for et menneske, uten helse intet liv! Som sosialist som mener lønnsforskeller ikke bør være for store mener jeg lønnsnivåene til leger ikke er for høy, og burde kanskje vært enda høyere enn de er i dag. Dette fordi vi ikke tilater slett arbeid hva angår helse . Man kan selvfølgelig legge til at leger ofte jobber på ugustige tidspunkt- men det gjør man også i mange andre steder i arbeidslivet. Ansvaret og kravet til kvalitet er årsaken til at jeg tror de fleste ikke har noe problemer med at leger tjener mer enn andre med like lang utdannelse ansatt i det offentlige. Klarer du ikke å holde denne kvalitet bør du finne deg et annet yrke. Og jeg mener tap av autorisajon burde brukes i mye større grad. Det er ingen menneskerett at når man har embedseksamen i medisin har man rett til å bedrive dette yrket til man er 75! Sporet litt av her, men ble veldig engasjert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316097-tilsynssaker-og-reaksjon-fra-helsetilsynet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg. Feil kan begås av mange ulike årsaker, og dersom det er grunn til å tro at andre virkemidler enn tap av autorisasjon kan gjøre legen i stand til å utføre sitt yrke på en kompetent måte, så bør disse virkemidlene velges fremfor tap av autorisasjon. Rusmisbruk mener jeg derimot bør medføre tap - evt. tidsbegrenset inndragelse - av autorisasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316097-tilsynssaker-og-reaksjon-fra-helsetilsynet/#findComment-2591830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.