Gå til innhold

NHD - mener du virkelig dette?

Anbefalte innlegg

Du har nylig skrevet følgende på forum for overgrep:

''Har du opplevd noe alvorlig, hadde du husket det''

Stemmer dette? Mener du virkelig at hvis en ikke har konkrete minner så har det ikke hendt?

Jeg har vært med i en alvolig ulykke. Denne ble dokumentert både gjennom private bilder så vel som i pressen.

Denne ulykken har preget mitt liv og min familie på en vond måte. Jeg har bare vage fragmenter i bevisstheten. Jeg er også veldig redd for å snakke om denne med familien. Det er som et vondt sår.

Jeg husker altså minimalt, men ulykken er jo høyst reel.

Hvordan skal jeg forstå dette utifra det du hevder om minner og traumatiske hendelser?

Jeg kan legge til at jeg har opplevd andre ting i min oppvekst som kan karateriseres som traumer der andre mennesker husker det jeg har glemt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316130-nhd-mener-du-virkelig-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel en forskjell i at du erindrer at det har skjedd noe og at de rundt deg forteller dette, og at en psykolog el. forteller deg at du sannsynligvis har opplevd noe uten at du har visst/hørt dette på forhånd? Det er en slik "planting" av minner de skal være meget forsiktige med. Det kan sette igang grubling og spekulasjoner hos en fra før av psyk. pasient.

Det er vel en forskjell i at du erindrer at det har skjedd noe og at de rundt deg forteller dette, og at en psykolog el. forteller deg at du sannsynligvis har opplevd noe uten at du har visst/hørt dette på forhånd? Det er en slik "planting" av minner de skal være meget forsiktige med. Det kan sette igang grubling og spekulasjoner hos en fra før av psyk. pasient.

Selvsagt er det en forskjell på det, det er vel ingen uenige om.

Gjest Hylende piperenser

Det at du husker det fragmentert og bare brokker, er vel nettopp et signal på at det var virkelig, i følge forskning på ekte/falske minner. Svært sjelden husker man farlige situasjoner i sammenheng, så jeg tror ikke du trenger å tvile.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...