Gå til innhold

Å sitte overfor noen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stratgisk plassering. Prøver å sette meg sånn at jeg ikke sitter rett overfor en annen, heller litt til siden, så det ikke er naturlig med øyekontakt. Ellers er f.eks et strikketøy greit å ty til, da trenger jeg ikke se rett på den jeg snakker med, og har en "grunn" til å se bort hvis det blir for vanskelig (sjekker mønster el.).

Hei,

Jeg har ikke sosial angst med sliter allikevel meg dette. Når jeg sitter ansikt til ansikt med andre hender det at jeg føler at den andre ser hva jeg tenker og "invaderer" meg på den måten.

Trickset til Orio bruker jeg også; et strikketøy eller en annen aktivitet som gjør det naturlig å slippe øyenkontakt. Hvis det av praktiske grunner ikke lar seg gjennomføre så ser jeg på pannen deres i steden for å se dem rett i øynene.

Jeg bruker AP for å redusere opplevelsen av å bli invadert av andre, eller at de kan se hva jeg tenker.

Jeg har ofte lurt på om det jeg har er en avart av sosial angst og altså ikke en psykoselidelse. Jeg er ikke sjenert og har heller ingen problemer med å være sosial. Det er bare dette med ansikt til ansikt kommunikasjon som er så trøblete.

Håper du finner en god strategi som funker for deg :o)

Gjest Vibeke77

Jeg syns det er uhøflig å se en annen vei når noen prater med en, for da føler en at personen ikke er interessert i å prate med en. Vedkommende kan ikke vite at du er sjenert eller har sosialfobi og problemer med å se andre i øynene.

Men samtidig så har jeg litt dette problemet selv, men er blitt bedre med årene. Trikset er nok som andre har nevnt å se på pannen i stedet for øynene.

Da føler en seg ikke så invadert.

Men jeg tror det kommer med øvelse, øv deg på å se i øynene, tenk at du er noen annen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...