Gå til innhold

nyutdannet psykolog-betydning?

Anbefalte innlegg

hei,

jeg holder på i en utredningsfase hos psykolog, problematikken min er:

sosial angst, eupf, depresjon og perioder medmkortere psykoser. Slitt alvorlig i ca 10 år ++.

Psykologen jeg har kommet inn hos er nyansat ved avdelingen, og var ferdig utdannet for 1-2 år siden. Kan dette være et problem i forhold til behandlingen? Jeg tenker spesielt på om psykologen ikke skal ha erfaring/kunnskap nok til å være min primær behandler.

Foreløpig virker h*n veldig hyggelig og flink, men av og til litt usikker og blir derfor veldig grundig nå i utredningsfasen. har bl.a. kalt inn en spesialst i forhold til psykose utredning.

hva er det viktig å se etter for å se om dette kan bli en konstruktiv behandling? Neste time skal vi legge en plan for videre behandling. Er det da lov å spørre om hun har hatt erfaring med lignende tilfeller tidligere, eller om hun føler at dette kan hun hjelpe meg med?

eller blir det sett på som anklagende og forsurer en behandlingssituasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316213-nyutdannet-psykolog-betydning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært langt mer skeptisk til en som anså seg selv som så erfaren at h*n ikke lengre trengte å spørre andre fagfolk til råds.

Fordelen med en nokså fersk er at h*n som regel er ganske grundig og ganske villig til å innrømme at h*n har tatt feil og rette på dem.

Om du ikke har noe å klage på så langt, synes jeg ikke du skal uttrykke missnøye kun på grunnlag av antall års erfaring.

mvh

Det er sikkert fordeler og ulemper. Men fordelen er forhåpentligvis at vedkommende er veldig ny og engasjert og ivrig på oppgaven, mens jeg kan forestille meg at de psykologene som har vært lengre i gamet må jobbe mer med seg selv for å være motivert.

Jeg synes det er voksent og relevant fra din side å ta opp psykologens korte erfaringsbakgrunn og spørre hva vedkommende selv tenker i forhold til det. Hvis vedkommende ikke er trygg nok til å takle en slik type spørsmål uten å gå i baklås, så er vedkommende uansett neppe egnet som terapeut for deg.

I tillegg til erfaring, så er også personlig egnethet og interesse vesentlig, så med god veiledning kan ferske behandlere gjøre en ok jobb :-)

Jeg ville vært langt mer skeptisk til en som anså seg selv som så erfaren at h*n ikke lengre trengte å spørre andre fagfolk til råds.

Fordelen med en nokså fersk er at h*n som regel er ganske grundig og ganske villig til å innrømme at h*n har tatt feil og rette på dem.

Om du ikke har noe å klage på så langt, synes jeg ikke du skal uttrykke missnøye kun på grunnlag av antall års erfaring.

mvh

Helt enig med deg, pielill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...