Orio Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hva er forskjellen? Konkrete eksempler hadde vært kjekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316306-kognitivmetakognitiv-terapi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Kognitiv terapi tar sikte på å endre tankeinnhold. Metakognitiv terapi går på å endre selve måten å tenke på. Skal komme med et lengre innlegg om dette med eksempler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316306-kognitivmetakognitiv-terapi/#findComment-2593708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg prøver en forklaring. Den er klart forenklet, men burde få frem forskjellen. Flyskrekk: Kognitiv terapi. Prøve å få tak i tankeinnholdet. Få pasienten til å søke kunnskap. Hva er risiko for ulykke per transportkilometer? Hva er den samme med bil, tog, buss osv? Hvorfor er du mer redd på fly enn i bil på vei til flyplassen når det siste faktisk er langt farligere? Finne ut at en statistisk må ta en flytur hver deg i 115 år for å få være med på en ulykke. Altså endre tankeinnhold. Metakognitiv terapi: Hvorfor bekymerer du deg ombord på fly? Vil dette redusere risiko for ulykke? Hvis ja, hva er mekanismen? Hvordan kan din bekymring holde flyet i lufta? Gjelder det bare det flyet du er ombord i? Hvis det også gjelder fly barna dine flyr med uten at du er med, hva er igjen mekanismen? Hvis dine tanker (bekymringer) kan holde fly i lufta, bør alle fly ha ditt mobilnummer i cockpit slik at flygerne kan ringe deg i en nødsituasjon? Hvis det ikke er slik at du kan påvirke dette, hvorfor skal du da tenke på det? Kanksje du kan gå over til kun å bekymre deg for det dU faktisk _kan_påvirke. Sosial fobi: Kognitiv: Du føler at andre misliker deg eller synes du er dum. Hva taler for det? Hva taler imot? Kan du finne ut mer om det? Hvordan sjekker du ut dette? Hvis du mener at du ser dum/nervøs ut, hvordan kan vi finne ut det? Kan vi ta deg opp på video, så ser vi den sammen og du viser meg hvordan du ser nervørs/dum ut? osv. osv. Metakognitiv: Du kommer hjem etter et møte/selskap. Du blir liggende å tenke på hva Per mener om deg. Han sa jo... eller han så på meg slik eller så. Dummet jeg meg ut? osv osv. Hvordan kan du finne ut av dette? Kan du ringe kan å spørre hv han egentlig synes om deg? Om han forteller deg dette, hvordan kan du vite at han snakker sant? "Tankene hans (eller andres) får du aldri". Denne "driveåundrespåhvaandresynesommeg"-aktiviteten er dømt til å mislykkes. Du vil aldri finne det ut likevel. Hvorfor skal du da bruke tid på det? Vi vet litt om dette fra forskning: Ca 80% av de du treffer liker deg. Slik er det nesten med alle. Av de 20% andre er det minst halvparetn som verken liker deg eller misliker deg. De som misliker deg gjør det fordi du ligner på noen de misliker, " de liker ikke sånne som deg", eller minst sannsynlig - de liker deg ikke pga noe du har gjort. Slik vil det være for deg også dersom du har stort sett noermal adferd dvs ikke stadig er voldelig eller skjeller ut andre uten grunn. Hele tanken i sosial forbi om at en kan finne ut hva andre synes, er helt bortkastet: 80% liker deg. Resten kan du knapt påvirke. Kanksje du kan/vil bruke det ene livet du har på andre aktiviteter enn å analysere hav andre mener om deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316306-kognitivmetakognitiv-terapi/#findComment-2595364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 Jeg prøver en forklaring. Den er klart forenklet, men burde få frem forskjellen. Flyskrekk: Kognitiv terapi. Prøve å få tak i tankeinnholdet. Få pasienten til å søke kunnskap. Hva er risiko for ulykke per transportkilometer? Hva er den samme med bil, tog, buss osv? Hvorfor er du mer redd på fly enn i bil på vei til flyplassen når det siste faktisk er langt farligere? Finne ut at en statistisk må ta en flytur hver deg i 115 år for å få være med på en ulykke. Altså endre tankeinnhold. Metakognitiv terapi: Hvorfor bekymerer du deg ombord på fly? Vil dette redusere risiko for ulykke? Hvis ja, hva er mekanismen? Hvordan kan din bekymring holde flyet i lufta? Gjelder det bare det flyet du er ombord i? Hvis det også gjelder fly barna dine flyr med uten at du er med, hva er igjen mekanismen? Hvis dine tanker (bekymringer) kan holde fly i lufta, bør alle fly ha ditt mobilnummer i cockpit slik at flygerne kan ringe deg i en nødsituasjon? Hvis det ikke er slik at du kan påvirke dette, hvorfor skal du da tenke på det? Kanksje du kan gå over til kun å bekymre deg for det dU faktisk _kan_påvirke. Sosial fobi: Kognitiv: Du føler at andre misliker deg eller synes du er dum. Hva taler for det? Hva taler imot? Kan du finne ut mer om det? Hvordan sjekker du ut dette? Hvis du mener at du ser dum/nervøs ut, hvordan kan vi finne ut det? Kan vi ta deg opp på video, så ser vi den sammen og du viser meg hvordan du ser nervørs/dum ut? osv. osv. Metakognitiv: Du kommer hjem etter et møte/selskap. Du blir liggende å tenke på hva Per mener om deg. Han sa jo... eller han så på meg slik eller så. Dummet jeg meg ut? osv osv. Hvordan kan du finne ut av dette? Kan du ringe kan å spørre hv han egentlig synes om deg? Om han forteller deg dette, hvordan kan du vite at han snakker sant? "Tankene hans (eller andres) får du aldri". Denne "driveåundrespåhvaandresynesommeg"-aktiviteten er dømt til å mislykkes. Du vil aldri finne det ut likevel. Hvorfor skal du da bruke tid på det? Vi vet litt om dette fra forskning: Ca 80% av de du treffer liker deg. Slik er det nesten med alle. Av de 20% andre er det minst halvparetn som verken liker deg eller misliker deg. De som misliker deg gjør det fordi du ligner på noen de misliker, " de liker ikke sånne som deg", eller minst sannsynlig - de liker deg ikke pga noe du har gjort. Slik vil det være for deg også dersom du har stort sett noermal adferd dvs ikke stadig er voldelig eller skjeller ut andre uten grunn. Hele tanken i sosial forbi om at en kan finne ut hva andre synes, er helt bortkastet: 80% liker deg. Resten kan du knapt påvirke. Kanksje du kan/vil bruke det ene livet du har på andre aktiviteter enn å analysere hav andre mener om deg? Så metakognitiv terapi er enda bedre enn kognitiv terapi? Er det mange som driver med det? Kan jeg si det sånn at kognitiv terapi kan være greit på mer konkrete fobier som flyskrekk, mens metakognitiv terapi er bedre ved mer "sammensatte" problemer, som f.eks hvis man har flere fobier/angstproblemer? Metakognitiv terapi er vel lettere å overføre til andre områder det problemet som blir behandlet enn vanlig kognitiv terapi? Forresten, tusen takk for et godt svar. Forenklet, ja vel, men forståelig. Det er det ikke alle fagfolk som klarer. ;- ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316306-kognitivmetakognitiv-terapi/#findComment-2596667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.