Gå til innhold

Å tenke positivt fremfor negativt

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å tenke negativt, noe sikkert flere her også har en tendens til. Jeg har bestemt meg for at jeg like gjerne kan tenke positivt siden det har gått opp for meg at det er destruktivt å tenke negativt, man kan alltid finne noe positivt ved tilværelsen om ikke annet skaffe seg noen positive mål å jobbe etter. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316526-%C3%A5-tenke-positivt-fremfor-negativt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Hadde det enda vært så godt at jeg hadde kontroll over tankene mine!!!

Fyll hjernen din med noe positivt, det er med på få tankene dine over i et positivt spor.

Les noen positive bøker med gode opplevelser eller fine reiseskildringer. Unngå kriminalromaner og spøkelseshistorier.

Les noen gode vitser. Eks. http://humorbua.no/, google på humor, og du vil finne flere hjemmesider.

Jeg gjorde stort sett alltid det før - tenke positivt altså. Og jeg hadde det mye bedre med det.

Kansje handler det om å finne en viss balanse også. Det vet jeg ikke enda. Men man har det iallefall bedre med positiv tankegang kontra negativ tankegang, min efaring.

Finnes det noen måter du kan få kontroll over dem på?

Får høre jeg er en storgrubler, jeg - men du er jo verre enn meg ;o)

Prøv å fyll hodet med nyttige tanker; som feks studiene dine. Prøv å bruk energien på å gruble over det du skal lære?

Annonse

ink1365380698

Positiv tenkning har positiv innflytelse på helsen.

En gammel kinesisk vismann uttrykte det slik:

"Du har det ikke bedre enn du tillater deg selv å ha det!"

Hadde jeg enda greid å tenke positivt. Da skulle jeg meldt meg på Lightning process også. For min utmattelse. Men jeg er så katastrofetenker. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å snu.

noen som har noen gode tips?

Gjest lysivente

Hadde jeg enda greid å tenke positivt. Da skulle jeg meldt meg på Lightning process også. For min utmattelse. Men jeg er så katastrofetenker. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å snu.

Jeg leser en amerika-seri når jeg begynner på grublerier og negative tanker. Den serien er bare helt fantastisk og lett å lese.

Historien er 1850 tallet og utover, og handler om utvandringen fra Norge og hvordan de bygger opp livet i et nytt land. God blanding av trivelige beretninger, triste skjebner, spenning og hvordan de løser alle livets utfordringer. Det er en annen tid enn vår, men veldig lærerik og avslappende. Jeg blir i hvertfall litt glad av å lese den.

De dagene det er tungt å ut blant folk, finne glede i tilværelsen er det greit å finne noe som er "enkelt" å gjøre for å få frem noen gode tanker, slik at du blir i stand til å skritt for skritt fylle på med mer og mer som er positivt.

Gjør man ikke det er det lett det går den andre veien og tilværelsen, tankene og handlingene blir bare mer og mer negativ.

Det handler om å "overstyre" tankene sine eller snakke fornuft med seg selv å si at man får det bedre med å tenke positivt fremfor negativt. Jeg leser en del selvhjelpsbøker hvor det gang på gang blir påpekt hvor viktig det er å se det positive fremfor deg negative og å leve i nuet. Det virker nesten som om dette er "lykkeformelen" og oppskriften på det gode liv.

Helvete, jeg klarer ikke la være å tenke så mye på psyken min og det som har med den å gjøre... klarer ikke la være å bruke så mye tid til å kommunisere med folk på nettet...

Klarer ikke prioritere studiene. Nå føler jeg at det er på tur ned!!! Nå har det liksom hopet seg opp med arbeid av vanskeligste sort, og hva gjør jeg? Tidsfordriv på internett!!!

Jeg er svak, så svak...

Vil du være et offer eller en som jobber med seg selv. Det er behagelig å forbli i offerrollen, verre å jobbe seg ut.

Realitetstesting. Hvor realistisk er din katatrofetenkning? Hender det at det ikke går så ille som du hadde tenkt deg eller at det rett og slett skjer noe positivt?

Gjest visualisering og fysisk handling

Se for deg at katastrofetankene dine er på din venstre skulder. Hver gang den kommer så knipser du den bort.

Annonse

Det er kjempestor forskjell på personer som tenker positivt kontra negativt! Å ha et positivt syn på livet gjør at man faktisk får en mye mer positiv tilværelse :)

Når mine barn forteller om negative ting, som f.eks. "mamma, vet du hva som er dumt? Jo, at vi har så kort gymtime!"

Jeg pleier da å svare noe slikt:"Synes du det?! Det er jammen flott at du synes gymtimene er så morsomme!" Da vinkler vi det negative inn på noe positivt og jeg ser at det påvirker ungenes måter å tenke på.

Jeg orker bare ikke folk som hele tiden skal fokusere på negative ting. Det er klart at man må kunne ta opp negative saker også, men det bør være en klar overvekt av postive saker ;-)

Så flott at du tar tak i tingene :)

Det gjelder å styre tankene sine riktig vei.

Ikke tillat deg selv å ha negative tanker, så med det samme du kjenner negativiteten tar overhånd, så må du ha en positiv tanke i bakånd. Evt. kan du forsøke å vinkle det negative til noe positivt.

Eks.: Du våkner om morgenen og din første tanke er at du ikke orker å stå opp. Du er altfor sliten!

Her har du to muligheter:

1) Du har gjort klar kaffitrakteren kvelden før og kan bare stå opp og slå den på, så er kaffien klar om et øyeblikk. Du har lagt ei god bok på nattbordet og gir deg selv lov til å lese i 10 min før du står opp. Du har liggende et godt og ferdiglaget smørbrød eller en salat i kjøleskapet fra kvelden før - og nå skal du kose deg med dette.

2) Du lar deg kjenne på at du er sliten, men fokuserer på at detnå skal bli godt å stå opp og at du gleder deg til ...... (noe som skal skje senere idag eller en annen dag).

Ofte tenker jeg at det er viktig at man hele tiden har noe å glede seg til. Akkurat nå fokuserer jeg på at jeg gleder meg til å bli ferdig med soverommet (oppussing), bli ferdig å vaske ned huset før jul (ikke på at jeg gruer meg til å vaske ned ;-)), adventstida, juletida, Spaniaturen til sommeren etc. Jeg har alltid noe å glede meg til :)

Helvete, jeg klarer ikke la være å tenke så mye på psyken min og det som har med den å gjøre... klarer ikke la være å bruke så mye tid til å kommunisere med folk på nettet...

Klarer ikke prioritere studiene. Nå føler jeg at det er på tur ned!!! Nå har det liksom hopet seg opp med arbeid av vanskeligste sort, og hva gjør jeg? Tidsfordriv på internett!!!

Jeg er svak, så svak...

Nei, du er ikke svak (ikke fokuser på det!!!). Du bare synes det er hyggelig å prate med folk på nettet fordi du er av den sosiale typen :) Klokka 14.00 skal du ta deg en spasertur. Når du kommer hjem skal du spise god og sunn mat og klokka 15.30 skal du bruke minst to timer på studiene. Tenk så deilig følelse du sitter igjen med i kveld da :) Da kan du slappe av og gjøre akkurat det du har lyst til :)

Klarer du det? ;)

Det gjelder å styre tankene sine riktig vei.

Ikke tillat deg selv å ha negative tanker, så med det samme du kjenner negativiteten tar overhånd, så må du ha en positiv tanke i bakånd. Evt. kan du forsøke å vinkle det negative til noe positivt.

Eks.: Du våkner om morgenen og din første tanke er at du ikke orker å stå opp. Du er altfor sliten!

Her har du to muligheter:

1) Du har gjort klar kaffitrakteren kvelden før og kan bare stå opp og slå den på, så er kaffien klar om et øyeblikk. Du har lagt ei god bok på nattbordet og gir deg selv lov til å lese i 10 min før du står opp. Du har liggende et godt og ferdiglaget smørbrød eller en salat i kjøleskapet fra kvelden før - og nå skal du kose deg med dette.

2) Du lar deg kjenne på at du er sliten, men fokuserer på at detnå skal bli godt å stå opp og at du gleder deg til ...... (noe som skal skje senere idag eller en annen dag).

Ofte tenker jeg at det er viktig at man hele tiden har noe å glede seg til. Akkurat nå fokuserer jeg på at jeg gleder meg til å bli ferdig med soverommet (oppussing), bli ferdig å vaske ned huset før jul (ikke på at jeg gruer meg til å vaske ned ;-)), adventstida, juletida, Spaniaturen til sommeren etc. Jeg har alltid noe å glede meg til :)

Joda, det er klart det er viktig å prøve å tenke positivt. Men nå vet jeg ikke om du har en psykisk lidelse, men for de som har det, så er ting litt mer "strevsomt" om du skjønner noe som drar mye krefter og levner lite igjen til å ha det overskuddet som mange psykisk friske har..dermed må vi kjempe mer..om du forstår?

Joda, det er klart det er viktig å prøve å tenke positivt. Men nå vet jeg ikke om du har en psykisk lidelse, men for de som har det, så er ting litt mer "strevsomt" om du skjønner noe som drar mye krefter og levner lite igjen til å ha det overskuddet som mange psykisk friske har..dermed må vi kjempe mer..om du forstår?

Det forstår jeg... Jeg har familiemedlemmer som er psykisk syke. Det er helt klart mye tøffere for folk med psykiske vansker å klare å tenke positivt, men jeg tror man langt på vei vil tjene på å prøve så godt man kan :)

Det forstår jeg... Jeg har familiemedlemmer som er psykisk syke. Det er helt klart mye tøffere for folk med psykiske vansker å klare å tenke positivt, men jeg tror man langt på vei vil tjene på å prøve så godt man kan :)

Ja, det er klart;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...