Gjest Gode bøker om Pc? Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg har hatt PC hjemme i mange år, men har ikke hatt jobb der en trenger å kunne så mye ut over de interne programmene vi bruker på jobb. Så mitt forhold til pc begrenser seg til litt oppgaveskriving, internettsurfing, bestille bilder på nettet, nettbank. Jeg er ikke god til å finne igjen dokument som "plutselig blir borte", skrive formelle brev, kan ingen hurtigtaster osv. Nå er saken at jeg absolutt ikke har råd til å gå på kurs for å ta datakortet. Blir jeg god hvis jeg låner datakort bøker på biblioteket? Evt kom med forslag på gode bøker. Jeg trenger å lære meg elementære ting raskt, alle jobbene jeg søker krever gode PC kunnskaper. 0 Siter
ekte nick Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Bokhandler, og ofte postkontor, selger de heftene som hører med til datakortet, samt mange andre hefter (AF-format) for forskjellige emner innen data. Skulle ikke være så vanskelig å lære deg dette på egen hånd. Gøy også! 0 Siter
Gjest Noen tips på vegen Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Her er noen hurtigtaster: Ctr S = lagre Ctr P = print Ctr F eller Ctr B (avh. av om det er engelsk eller norsk wordversjon) betyr fet skrift Ctr K = kursiv skrift (skrå) Ctr C = kopier Ctr V = Lim inn Ctr Alt Del = her kommer du inn i windows sikkerhetsvinduet, her kan du velge å logge av pcn, oppgavebehandling - avslutte et program eller en windowsside som henger, restarte osv - denne knappen er veldig bra å ha. Ctr 5 = linjeavstand 1 1/2 Ctr 2 = linjeavstand 2 (dobbel linjeavstand) Ctr 1 = linjeavstand 1 I standard skriving er 12 skriftstørrelse og Times New Roman den foretrukne, i brev som oftest linjeavstand 1 (enkel linjeavstand). Øverst skal avsenders adresse stå, siste linjen i adressefeltet skal du hoppe til markør 9.2 (tror jeg d var), her skriver du datoen, gjerne da sted, dato (f.eks. Hammerfest, 20.11.2009 Så hopper du fire linjeskift ned og skriver adressen til mottaker Trine Olsen Olsenbandevegen 33 2200 MOSS Hopp så til linje 16 her skriver du overskrift hopp over en linje og begynn med teksten. Begynn gjerne med å vise til. Jeg viser til stillingsannonse i Drammens Tidende av 20.09.2009 og tillater meg med dette å søke på stillingen. Jeg er en blid og allsidig mann med erfaring innen bygg og anlegg; se vedlagte CV. Bla bla bla. For hvert avsnitt hopper du over en linje. Hopp så over en linje og skriv Vennlig hilsen (eller Med vennlig hilsen) Hopp over 4 linjer så det blir plass til din håndskrevne signatur og skriv navnet ditt her med maskinskrift. Vennlig hilsen Trine Olsen Skriver du brev for en bedrift og du jobber der kan du skrive din jobbtittel under navnet ditt her. Dette var et hurtigkurs Lurt også å lære seg å kunne seg med printere, scannere, kopimaskiner og fakser. Har du ikke kopimaskin eller faksmaskin selv - lån en på biblioteket, de tar noen få kroner betalt per kopi. De kan vise deg hvordan den funker. Så kan du låne bøker på biblioteket ang. alt som har med data å gjøre. Excel er et program som er lurt å kunne i mange jobber. Word er ganske lett å lære seg, men lån gjerne en bok om det og. Under hjelpmenyen står det ofte en del tips i disse programmene. En ting du bør kunne er å lime inn adressefelt - fletting, slik at du kan sende samme brevet til hundreogørten personer 0 Siter
adelie Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Her er noen hurtigtaster: Ctr S = lagre Ctr P = print Ctr F eller Ctr B (avh. av om det er engelsk eller norsk wordversjon) betyr fet skrift Ctr K = kursiv skrift (skrå) Ctr C = kopier Ctr V = Lim inn Ctr Alt Del = her kommer du inn i windows sikkerhetsvinduet, her kan du velge å logge av pcn, oppgavebehandling - avslutte et program eller en windowsside som henger, restarte osv - denne knappen er veldig bra å ha. Ctr 5 = linjeavstand 1 1/2 Ctr 2 = linjeavstand 2 (dobbel linjeavstand) Ctr 1 = linjeavstand 1 I standard skriving er 12 skriftstørrelse og Times New Roman den foretrukne, i brev som oftest linjeavstand 1 (enkel linjeavstand). Øverst skal avsenders adresse stå, siste linjen i adressefeltet skal du hoppe til markør 9.2 (tror jeg d var), her skriver du datoen, gjerne da sted, dato (f.eks. Hammerfest, 20.11.2009 Så hopper du fire linjeskift ned og skriver adressen til mottaker Trine Olsen Olsenbandevegen 33 2200 MOSS Hopp så til linje 16 her skriver du overskrift hopp over en linje og begynn med teksten. Begynn gjerne med å vise til. Jeg viser til stillingsannonse i Drammens Tidende av 20.09.2009 og tillater meg med dette å søke på stillingen. Jeg er en blid og allsidig mann med erfaring innen bygg og anlegg; se vedlagte CV. Bla bla bla. For hvert avsnitt hopper du over en linje. Hopp så over en linje og skriv Vennlig hilsen (eller Med vennlig hilsen) Hopp over 4 linjer så det blir plass til din håndskrevne signatur og skriv navnet ditt her med maskinskrift. Vennlig hilsen Trine Olsen Skriver du brev for en bedrift og du jobber der kan du skrive din jobbtittel under navnet ditt her. Dette var et hurtigkurs Lurt også å lære seg å kunne seg med printere, scannere, kopimaskiner og fakser. Har du ikke kopimaskin eller faksmaskin selv - lån en på biblioteket, de tar noen få kroner betalt per kopi. De kan vise deg hvordan den funker. Så kan du låne bøker på biblioteket ang. alt som har med data å gjøre. Excel er et program som er lurt å kunne i mange jobber. Word er ganske lett å lære seg, men lån gjerne en bok om det og. Under hjelpmenyen står det ofte en del tips i disse programmene. En ting du bør kunne er å lime inn adressefelt - fletting, slik at du kan sende samme brevet til hundreogørten personer Hei, jeg leste innlegget ditt. Og så lurer jeg på dette med linjehenvisninger. Nå har jeg office 2007, og ser ikke noe om hvor jeg er hen. Bruker du 2003-versjon? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.