Gjest Dårlig vane Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Hei Det hender jeg snuser. Hvordan vet jeg om jeg har blitt avhengig? Dvs hva er symptomene på det? Jeg føler meg noe psykisk avhengig, men ikke fysis. Dvs jeg får ikke hetta eller noe dersom jeg ikke har snus. Ikke hjertebank, hodepine el.l. Men jeg liker jo å snuse, da....det er jo en dårlig vane. Jeg snuser kanskje 3 ganger pr dag. 0 Siter
pekkaline Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Du er farlig nære. Test det ut med å la være to- tre dager, så ser du hva som skjer.... Rastløs, kort lunte og dårlig konstentrasjon vil jeg tro er symptomer du kan se etter. 0 Siter
Speak Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Gå en mnd. uten snus. Er det greit? Om ikke så er du nok litt avhenging. Det er veldig lett å bli avhengig av snus, og veldig vanskelig å slutte. Så all ros til gubben som slutta i sommer:-) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Du er avhengig av nikotin leeenge før du får hjertebank og blir desperat. Min mening er at du merker det på at du bagatelliserer skadevirkninger og at det er dyrt/stygt, og at andre kan se det er negativt for deg, men ikke du. Hvis du holder deg unna snusen og ender opp med å sitte på en stol og tenke hardt på at du ikke skal snuse - da er du avhengig :-) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 De FYSISKE abstinensene på nikotin-avhengighet er egetlig helt bagatellmessige! Virkningen av nikotinen er raskt forbigående. Og allerede 15-20 minutter etter nikotin-inntak er virkningen borte, og "abstinensene," altså det fysiske behovet for nytt påfyll av stoffet, setter inn. I teorien må man altså tilføre kroppen nikotin hvert 20 min døgnet rundt for å opprettholde kroppens fysiske behov. En nikotinavhengig har derfor i realiteten abstinenser flere ganger i døgnet - uten engang å være klar over det! Nikotin avhengighet er hovedsakelig psykisk. Og symptomer som rastløshet, stress og humørsvingninger skyldes ikke kroppens behov for stoffet, men først og fremst at personen som prøver å slutte føler seg nedstemt og frarøvet et stimuli de er vant til å ty til. Kroppen kvitter seg med nikotin på 3 uker. Og etter dette er den fysiske avhengigheten helt borte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.