Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En liten statusrapport herfra. Vekta går ikke ned men så har jeg heller ikke vært så flink. Har det så hektisk om dagen at jeg ikke får konsentrert meg om mat, nok måltider, trening , ja rett og slett fokus på kost og aktivitet. Forsøker å ha med matpakke hvis jeg har lange møter eller er steder hvor det er langt mellom måltidene, har også med frukt og yoghurt for å holde blodsukkeret stabilt. For meg hjelper det med små og hyppige måltider for å unngå overspising og tilgang på masse frukt og grønnsaker. Er ved godt mot og skal ikke gi meg selv om dette tar sin tid!

Lykke til for andre som sliter med å gå ned og som skal ned mye! Vi klarer det...stå på! Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316906-noen-som-skal-ned-25-kilo-status/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg bare bryr nesen min litt her jeg :-)

Kanskje du får bedre resultat hvis du bytter ut frukten med bare grønnsaker en stund? Og gjerne også bytter yoghurten med noen nøtter feks isteden. Dette stabiliserer blodsukkeret ditt enda mer og gjør deg lengre mett også :-)

Gjest surikatt

Det er bra du er ved godt mot puppola. Det er det viktigste. mister man motivasjonen er det mye værre.

Selv har jeg gått ned 700 gram siste uke og er kjempefornøyd. Jeg spiser 1400 kcal pr dag og det ser ut til å fungere bra.

Har ikke fått veid meg denne uka, er på jobb.

Kommer sterkere tilbake neste uke.

Annonse

Jeg bare bryr nesen min litt her jeg :-)

Kanskje du får bedre resultat hvis du bytter ut frukten med bare grønnsaker en stund? Og gjerne også bytter yoghurten med noen nøtter feks isteden. Dette stabiliserer blodsukkeret ditt enda mer og gjør deg lengre mett også :-)

Ja det er sikkert lurt men blir jeg mett av nøtter da?..hva slags nøtter og hvor mye kan jeg ta?

Har så problem sånn fra lunsj til middag, da blir jeg så sulten at jeg blir helt vill, og etter middag og frem til leggetid....må få gode råd for hvordan holde ut og ikke gå berskjerk i godteriet!

God helg til dere flinke folk!

Gjest vil ikke røpe vekta

Du er jo kjempeflink. Ikke nok med at du ikke går opp men det går sakte men sikkert ned.

Jeg vil egentlig ikke gå ned, ikke foreløbig. Men i så rolig tempo som dette kan jeg godta det, det er vel omtrent som å holde vekta stabil. Har hele livet levd med en vekt som enten går opp eller ned, har ikke klart å holde den stabil over tid. Har ikke hatt problemer med å gå ned mange kilo, men jeg går like fort opp igjen, gjerne litt mer enn jeg gikk ned. Helt typisk. Nå er målet å klare å holde vekta rimelig stabil (ev. en veldig rolig nedgang), og så håper jeg det blir et godt utgangspunkt for fremtidige slankekurer, at jeg da slipper å gå opp igjen. Eller, hvis jeg fortsetter å gå bittelitt nedover kan jeg kanskje bare fortsette som nå, i stedet for å starte en ny slankekur. Det er slitsomt med en evig varierende vekt, kan variere med 20 kilo fra tyngste til "letteste" i løpet av året. Men til mitt forsvar må jeg si at jeg for noen år siden veide enda mer enn jeg gjør nå, men jeg vet ikke hvor mye. Da vekta nådde 136 kilo sluttet jeg å veie meg.

Ja det er sikkert lurt men blir jeg mett av nøtter da?..hva slags nøtter og hvor mye kan jeg ta?

Har så problem sånn fra lunsj til middag, da blir jeg så sulten at jeg blir helt vill, og etter middag og frem til leggetid....må få gode råd for hvordan holde ut og ikke gå berskjerk i godteriet!

Du må legge inn et mellommåltid mellom lunsj og middag og gjerne mellom middag og lunsj også.

For meg hjelper det veldig godt med noen mandler for å holde ut til jeg kan spise litt mer. En 5-10 stk skal være nok til å holde deg i grei form en halvtimes tid. Om du spiser en gulrot samtidig, blir det et helt greit mellommåltid.

Valnøtter er også supre som mellommåltid.

Som mellommåltid kan du ta et fiberknekkebrød med noe proteinrikt pålegg på, f.eks.

Gjest baremei

Et tips: benytt hver lille anledning til å øke den fysiske aktiviteten. Gjør noen styrkeøvelser foran kveldsnyhetene på tv, gå/sykle til jobb, eller ta en liten spasertur i lunsjpausen. Ta småpauser med litt bøy og tøy hvis du sitter lenge i strekk. (Det er jo også så viktig for rygg/nakke). Be venner/familie med på en tur eller en aktivitet(Bowling? Mimeleken? Gå i svømmehallen?) i stedet for stillesittende kaffebesøk.

Fint at du passer på å ha med deg matpakke/mellommåltider rundt omkring!! En banan og en liten kartong lettmelk er også et mettende og kjapt minimåltid, i tillegg til nøttene som er nevnt her. (bare pass på at det ikke blir for mange, nøtter er veldig kaloririkt. 10 stk. holder!)

Gjest m-attilde

Jeg vil egentlig ikke gå ned, ikke foreløbig. Men i så rolig tempo som dette kan jeg godta det, det er vel omtrent som å holde vekta stabil. Har hele livet levd med en vekt som enten går opp eller ned, har ikke klart å holde den stabil over tid. Har ikke hatt problemer med å gå ned mange kilo, men jeg går like fort opp igjen, gjerne litt mer enn jeg gikk ned. Helt typisk. Nå er målet å klare å holde vekta rimelig stabil (ev. en veldig rolig nedgang), og så håper jeg det blir et godt utgangspunkt for fremtidige slankekurer, at jeg da slipper å gå opp igjen. Eller, hvis jeg fortsetter å gå bittelitt nedover kan jeg kanskje bare fortsette som nå, i stedet for å starte en ny slankekur. Det er slitsomt med en evig varierende vekt, kan variere med 20 kilo fra tyngste til "letteste" i løpet av året. Men til mitt forsvar må jeg si at jeg for noen år siden veide enda mer enn jeg gjør nå, men jeg vet ikke hvor mye. Da vekta nådde 136 kilo sluttet jeg å veie meg.

Jeg vet at det anbefales mennesker som har en høy vekt og har vært jojoslanker å ikke gå fort ned. Jeg synes det du gjør her er veldig fornuftig. Og jeg tror at en veldig svak reduksjon er veldig bra. At det umerkelig kniper seg litt ned men i et veldig, veldig rolig tempo. Det er noe med kroppsgrenser og opplevelsen av å ha kontakt med sin egen kropp og omkrets som blir så forstyrret når en går raskt ned og opp.

Jeg tror også det er slik at når du stabiliserer vil du gli ned. Når det er balanse i dette, går vekten naturlig ned. Jeg vil ønske deg lykke til, og tenker at du med denne tenkningen og holdningen har kommet et veldig langt steg på vei.

Jeg kjøpte meg fullt regntøy i går. Været skal ikke få være en unnskyldning for ikke å komme seg ut.

Gjest Gulla Wiltersen

Høres ut som du bør få et meget bedre liv med mer protein tidligere på dagen - fra frokost av. Ca 20-25 gram per måltid.

Jeg husker ikke i farta hvilket kostopplegg du følger - det er sterkt avgjørende for hvor mye nøtter du kan spise. Hvis du teller kalorier så må du spise ganske lite nøtter siden de er kaloririke, hvis du teller karbohydrater så tåler du en god del. Nøtter er jo fulle av sunt fett også - så det er en genial matvare :-)

Hvis mer protein tidligere på dagen ikke tar knekken på suget ditt så kan du i en overgangsperiode bruke tilskudd av kanel. Sleng innpå et par kapsler kanel en time eller to etter lunsj - litt før du pleier å få sug, så stabiliserer det blodsukkeret ditt og pleier å ha som effekt at suget forsvinner fullstendig.

Man kan ikke leve årevis på så mye kanel, men i en overgangsperiode er det ikke noe problem ifølge legen min ihvertfall.

Gjest Gulla Wiltersen

Dy har en veldig fornuftig innstilling :-)

Og du har jo plukket vekk 16 kilo også - det er mye det :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...