Speak Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Noen gode tips til varm mat til 25 pers. Maks 2 timer har jeg til rådighet (inkl. forberedelser) Noen som har noen gode tips her? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg hadde selskap for en stund siden med roastbiff. Det ble utrolig vellykket og jeg lagde alt ferdig på forhånd så det var bare å sette fatene på bordet. 0 Siter
Helmi Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Lakse- eller annen fiskesuppe med litt luksuriøst innhold, skalldyr og annet Alle slags gryteretter. Alt dette kan lages ferdig på forhånd og varmes opp før servering. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 En god gryte med ordentlig kjøtt. Helst fra bunnen av. Den kan gjøres klar på forhånd, og bare varmes opp. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. oktober 2008 Skrevet 27. oktober 2008 Med totalt to timer til rådighet ville jeg utvilsomt valgt noe der grovarbeidet kunne gjøres på forhånd. F.eks. en god gryterett, der kun de friskeste ingrediensene trengs å ha i samme dag. Roastbeef, som Gulla nevner, kan jo også stekes på forhånd og serveres kald, evt. med varme poteter, saus og grønnsaker eller salat til. 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Nå? Pinnekjøtt Den tør jeg meg ikke på. Klarer ikke helt å like dette, og da frykter jeg at andre også kan ha litt problemer her.... Men takk for tips:-) 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Med totalt to timer til rådighet ville jeg utvilsomt valgt noe der grovarbeidet kunne gjøres på forhånd. F.eks. en god gryterett, der kun de friskeste ingrediensene trengs å ha i samme dag. Roastbeef, som Gulla nevner, kan jo også stekes på forhånd og serveres kald, evt. med varme poteter, saus og grønnsaker eller salat til. Har tenkt på gryterett, men det er litt vanskelig å lage noe som er skikkelig godt her. Skal tenke litt mer gjennom den muligheten. 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Lakse- eller annen fiskesuppe med litt luksuriøst innhold, skalldyr og annet Alle slags gryteretter. Alt dette kan lages ferdig på forhånd og varmes opp før servering. Skulle ønske jeg kunne lage fiskesuppe, men der er jeg dårlig... Gryteretter er jo en mulighet. Men ofte er disse ganske kjedelige. Jeg får legge hjernen litt i bløtt her.... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Skikkelig suppe, slik som grønnsakssuppe med kjøtt i, eller sodd (Inderøysodd, ikke slik rævvamat man kjøper på boks!) eller ei ordentlig fiskesuppe. Serveres med varmt brød og godt drikke. Mmmmm! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Har tenkt på gryterett, men det er litt vanskelig å lage noe som er skikkelig godt her. Skal tenke litt mer gjennom den muligheten. Gryterett trenger ikke å være noe triste 70-tallsgreier; en gryte med godt kjøtt, gode grønnsaker og kanskje sopp, samt en saus med en del rødvin blir gjerne knallgodt! Kanskje noe inspirert av boeuf bourgignon? Et eksempel på oppskrift finner du her: http://www.matnyttig.no/oppskrifter/boeuf-bourguignon-020102.html Men du kan godt lage din egen forenklede utgave, det har jeg gjort et par ganger, det blir sikkert også godt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Har tenkt på gryterett, men det er litt vanskelig å lage noe som er skikkelig godt her. Skal tenke litt mer gjennom den muligheten. ... og server gjerne potetbåter stekt i ovn til :-). Skjær poteter i fire "på langs", stek i ovn med urter, hvitløk, salt, pepper og godt med olivenolje (kan være enklest å fordele oljen og urtene ved å ha olje- og krydderblandingen i en plastpose, ha potetbåtene oppi, og lukk posen med strikk, mens du lar oljen renne rundt og bli fordelt). Stekes på knappe 200 grader i 40 minutter, vend et par ganger på potetene underveis. Til så mange bør du nok ha to langpanner som stekes samtidig. 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Skikkelig suppe, slik som grønnsakssuppe med kjøtt i, eller sodd (Inderøysodd, ikke slik rævvamat man kjøper på boks!) eller ei ordentlig fiskesuppe. Serveres med varmt brød og godt drikke. Mmmmm! Har tenkt denne tanken, men da måtte jeg nok brukt myyyye mer tid for å skjære opp alle grønnsakene til så mange:-) 0 Siter
Helmi Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Skulle ønske jeg kunne lage fiskesuppe, men der er jeg dårlig... Gryteretter er jo en mulighet. Men ofte er disse ganske kjedelige. Jeg får legge hjernen litt i bløtt her.... Fiskesuppe er faktisk svært enkelt å lage Du kan gjøre alt klart og tilsette fisken før servering, den bruker ikke mange minutter på å bli serveringsklar. Varme rundstykker til og -vips!- du har et festmåltid klar http://dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Fisk-og-skalldyr/Russisk-laksesuppe http://www.aperitif.no/index.db2?id=43726 http://www.godfisk.no/page?id=2626&key=20907 ...og masse mer er å finne på nettet skriver du "laksesuppe" som søkeord 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Har tenkt denne tanken, men da måtte jeg nok brukt myyyye mer tid for å skjære opp alle grønnsakene til så mange:-) Ja, det tar litt tid, men det kan godt gjøres dagen før. Ser du skriver at du har 2 timer på deg, men jeg trodde det var _den_ dagen, og bare 2 timer er jo snaut hva matlaging til såvidt mange angår. Lykke til! 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Ja, det tar litt tid, men det kan godt gjøres dagen før. Ser du skriver at du har 2 timer på deg, men jeg trodde det var _den_ dagen, og bare 2 timer er jo snaut hva matlaging til såvidt mange angår. Lykke til! 2 timer totalt. Det er lunsj på jobben, så da er det begrenset med tid vi får bruke. Men det hadde vært kult å finne på noe nå da kantinedama er på ferie:-) 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Fiskesuppe er faktisk svært enkelt å lage Du kan gjøre alt klart og tilsette fisken før servering, den bruker ikke mange minutter på å bli serveringsklar. Varme rundstykker til og -vips!- du har et festmåltid klar http://dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Supper/Fisk-og-skalldyr/Russisk-laksesuppe http://www.aperitif.no/index.db2?id=43726 http://www.godfisk.no/page?id=2626&key=20907 ...og masse mer er å finne på nettet skriver du "laksesuppe" som søkeord Den nederste så knallgod ut. Skal i hvertfall testen den ut hjemme. Får prøve den uten hvitvin ettersom jeg aldri har det i huset. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 2 timer totalt. Det er lunsj på jobben, så da er det begrenset med tid vi får bruke. Men det hadde vært kult å finne på noe nå da kantinedama er på ferie:-) Da stemmer jeg fortsatt for suppe, gjør ferdig mesteparten hjemme kvelden før, ta med i diiiger kjele og varm opp. :-) 0 Siter
Speak Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Skrevet 28. oktober 2008 Da stemmer jeg fortsatt for suppe, gjør ferdig mesteparten hjemme kvelden før, ta med i diiiger kjele og varm opp. :-) Joda, men gidder ikke bruke fritiden min til dette:-) Skal bake Halloweenkake til snuppa på torsdag (til skolen). Det holder. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Den nederste så knallgod ut. Skal i hvertfall testen den ut hjemme. Får prøve den uten hvitvin ettersom jeg aldri har det i huset. En enkel og kjempegod fiskesuppe til hverdags kan gjøres slik. En pose bergensk fiskesuppe (evt Lofoten eller etter smak), kokes opp med halvparten av væsken. Tilsett en boks gode hermetiserte tomater som kokes litt med suppen. Tilsett en boks creme fraiche, en fiskebuljongterning, og en pakke frosne wokgrønnsaker. Salt og pepper. Laksefileter skåret i terninger tilsettes til slutt, og la det trekke. Kan spises "bar", eller med brød ved siden av. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.