Gjest Guroen Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Finnes det flere navn på denne retten? ;-) Jeg skal ihvertfall lage komler for første gang neste søndag og lurer på om noen har en god (enkel) oppskrift til meg? Tenkte å koke dem i salt lammekjøtt og ha kålrapistappe og tykke pølser til. Men kom gjerne med andre forslag til tilbehør! Hvor lang tid må jeg beregne sånn ca? 0 Siter
Gjest Trønderab Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Klubb. :-) Resten av spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på. 0 Siter
Gjest Guroen Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Klubb. :-) Resten av spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på. Oj. Trodde virkelig det ikke fantes flere navn. Er det trøndere som sier "klubb? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Stekt bacon i biter og baconfett må til, kokte poteter. 0 Siter
GIN Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Nam - det skal jeg også lage til helga - er guttungens favoritt nr 1. Min grunn-oppskrift: (jeg ganger den opp med 4 stort sett, og fryser eventuelle rester...) 1/2 l rå poteter - som jeg maler i hurtigmikseren og siler litt av 2 1/2 dl kokte, moste poteter 1 ts salt 1 1/2 dl byggmel 1 1/2 dl hvetemel evt baconbiter som "dott" Kjøtt trekkes først i halv til trekvart time, ha deretter komlene oppi, trekkes i ca en time til. Ha grønnsaker i den siste halvtimen eller så. (gulerøtter, kålrabi) Tilbehør: smeltet smør, salt kjøtt, kjøttpølser, kålrabistappe. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Det finnes mel som gir veldig gode komler. http://www.stangeland-molle.no/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=83 Jeg bruker som oftes det nå, og det er like godt som om jeg skulle gjørt det fra bunnen av. Jeg koker svineknoke i ca 2 timer, bruker kraft derifra til å koke komlene. Kan ha det i samme panne, men veldig greitt og ha egen komlepanne. Fyller bare opp panna med knoken etter at jeg har tatt kraft derifra. Knoken skal slippe kjøttet når det er ferdig kokt. Jeg har kålrabistappe til. Grove pølser. Og masse masse bacon og fett. Komlene slipper du oppi med ei stor skjei. Rist i panna forsiktig mens det koker slik at det ikke setter seg fast. De flyter opp når de er ferdige. Står også koketid på melpakken om du velger den. Beregn gode 2 timer. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Raspeballer heter det, eller komler. Du må selvfølgelig ha vossakorv til og du _kan_ ha stekt bacon til også. Kjøttet tar ca. 2-2,5 time før det er mørt og spiselig. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Der mannen min kommer fra, heter det raspekaker. De serveres med røykt svineknoke og røykt sauekjøtt ved siden av (altså ikke inni) og biter av kokt kålrabi kokt gulrot og potet. Her på Sørlandet heter det komper, og her skal det være røykt flesk inni. Vi pleier å ha meierismør oppå så det smelter, og tyttebærsyltetøy til. Og så MÅ jeg ha melk som drikke til!!!!! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Raspeballer heter det, eller komler. Du må selvfølgelig ha vossakorv til og du _kan_ ha stekt bacon til også. Kjøttet tar ca. 2-2,5 time før det er mørt og spiselig. Nei - det heter raspekaker eller komper!!! *kranglete* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Ball er best med kokt kålrot, gulrøtter, poteter og stekt bacon ved siden av! *nam* 0 Siter
cathlin Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg kjøper bare sånne pakker med blanding. Deigen skal svelle noen minutter. Skreller og gulerøtter og kålrabi, koker vann, hiver alt i og lar det stå å trekke den tiden som står på pakken. Veldig godt med vossakorv eller bacon, og sukker. Tar ikke mer en 1 time å lage. 0 Siter
Gjest nammmmm Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Komler er kjempegodt, jeg kaller dem potetball. Pleier å ha stekt bacon til, kanskje kokt svinebog/svineknoke, sauekjøtt osv om jeg har det på lur, og tjukkepølser, samt kålråt som jeg har skjært i tykke skiver og dampet, kanskje litt poteter og, jeg syns poteter til potetball er smør på flesk, men mannen min må ha poteter til Fyller potetballen med bacon og mør. Så har jeg baconfett på som "saus". Mannen min pleier å strø sukker på.... og noen jeg kjenner har sirup på. Hver sin smak. Jeg syns de på poser hvor du tilsetter vann er godt, de smaker mer hjemmelaget om du rasper en potet i. Gidder aldri lage selv ;-) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Nei - det heter raspekaker eller komper!!! *kranglete* Nja, komler! Og jeg kan med stor sikkerthet si at mange fra det områder du har raspekakene fra, sier komla ;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Oj. Trodde virkelig det ikke fantes flere navn. Er det trøndere som sier "klubb? Jepp, i Trøndelag heter det klubb. ) Og den serveres selvfølgelig med flesk, duppe og sirup - kjøpes den på restaurant/kafe så følger det også med ihjelkokt kålrot. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1225230027' post='3998192] Nja, komler! Og jeg kan med stor sikkerthet si at mange fra det områder du har raspekakene fra, sier komla ;o) Det kan du vel ikke mene? Hmmmm - dette må jeg til bunns i. Alle i min manns slekt sier nå raspekaker!!!!! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Raspeballer heter det, eller komler. Du må selvfølgelig ha vossakorv til og du _kan_ ha stekt bacon til også. Kjøttet tar ca. 2-2,5 time før det er mørt og spiselig. Enig med deg i alt, men du glemte kålrabistappen. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Nei - det heter raspekaker eller komper!!! *kranglete* Raspekaker? Det har jeg aldri hørt om. Ser du skriver at kålrabien skal serveres i biter. Jeg liker den best moset, gjerne med kraft fra kjøttet. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Her kaller vi det klubb, og i tillegg til salt fårekjøtt, pølser og kokt kålrot eller kålrotstappe bruker mange stekt bacon ved sida av. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 28. oktober 2008 Skrevet 28. oktober 2008 Det glemte jeg å nevne, det skal være sirup til. :-D 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Raspeballer heter det, eller komler. Du må selvfølgelig ha vossakorv til og du _kan_ ha stekt bacon til også. Kjøttet tar ca. 2-2,5 time før det er mørt og spiselig. Men det hadde "Guroen" huska på, så da trengte ikkje eg å nevne det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.