Gå til innhold

Husmorråd ønskes! Ny vaskemaskin! :-D

Anbefalte innlegg

Aliza1365380759
Skrevet

Ja, nå har jeg endelig kjøpt vaskemaskin, jeg gadd ikke å drasse klærne på vaskeriet lenger.. I den forbindelse har jeg et spørsmål (foreløpig): Kan jeg vaske klærne i den "med en gang", eller må den kjøres på kokevask uten klær i en gang først f.eks? Noen andre ting jeg må tenke på nå som jeg har ny vaskemaskin..?

Skulle spurt i butikken, men betjeningen var mer opptatt av å forsøke å overbevise meg om at jeg "måtte" har forsikring på 500 kr, fordi "ungdom alltid ødelegger maskinen ved å ha ting i lommene som ramler ut og havner i maskineriet og ikke gidder de å vatre den riktig heller"...

AneM1365380603
Skrevet

Det er lurt å lese instruksjonsboka. Det er kjedelig, men så absolutt verdt det. Jeg kan ikke huske at jeg kjørte tom maskin første gangen.

Skrevet

Klart du kan vaske klær i den?!

Men du må fjerne eventuelle "transportskruer" o.l., så må du bruke vater for å få maskina i lodd, dessuten må alle fire beina være godt planta i gulvet.

Avløpsslangen skal være 60-90 cm. over gulvnivå.

Gjest Elextra
Skrevet

Det fulgte vel med en bruksanvisning? Der pleier det å være et kapittel med ting du må gjøre før du starter maskinen. Blant annet må maskinen vatres opp, om den ikke står helt rett varer den ikke lenge. Kanskje er det annet du må gjøre også.

Lurt å lese instruksjonsboka! :)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

De skal følge med bruksanvisning. Hvis du ikke finner den så ligger den sikkert på nett. Ihvertfall har jeg funnet alt av bruksanvisninger på mine greier hos produsenten.

Skrevet

Det pleier å stå i bruksanvisningen, "før maskinen tas i bruk" eller noe sånt. Jeg tror jeg kjørte en tom maskin med såpe første gangen, men tror ikke det var kokvask.

Skrevet

Bare vask i vei du :)

Og ta ut ting fra lommene. Vask BH med spiler i egen vaskepose. Ikke bruk skyllemiddel når du vasker ting som har elastikk i seg (f.eks. BH'er og klær med stretch), da blir plaggene fortere stygge.

Lykke til og gratulerer med vaskemaskin :D

Skrevet

Klart du kan vaske klær i den?!

Men du må fjerne eventuelle "transportskruer" o.l., så må du bruke vater for å få maskina i lodd, dessuten må alle fire beina være godt planta i gulvet.

Avløpsslangen skal være 60-90 cm. over gulvnivå.

''så må du bruke vater for å få maskina i lodd, dessuten må alle fire beina være godt planta i gulvet.''

Min maskin ordner det der selv. :o) Når den blir satt ned så vatrer den opp seg selv ved å justere føttene på egenhånd! Det er helt sant! Og utrolig praktisk!

Skrevet

''så må du bruke vater for å få maskina i lodd, dessuten må alle fire beina være godt planta i gulvet.''

Min maskin ordner det der selv. :o) Når den blir satt ned så vatrer den opp seg selv ved å justere føttene på egenhånd! Det er helt sant! Og utrolig praktisk!

Den var nok ikkje billig?

Skrevet

Den var nok ikkje billig?

Ikke av de dyreste, men ikke av de billigste heller. AEG, straks 5 år gammel, kostet ca. 7500,- ny. Har aldri hatt problemer med den - kjempemaskin!

Aliza1365380759
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Maskinen er nå i vater, har sånne gummidingser under for å hindre for mye vibrasjon mot gulvet, og har satt i gang 95gradersvask på tom maskin! Og instruksjonsboka har jeg lest, i tillegg til at den ligger oppå maskinen slik at jeg kan lese den hvis jeg blir usikker på noe. I morgen blir det klesvask ja! :-D

Aliza1365380759
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Maskinen er nå i vater, har sånne gummidingser under for å hindre for mye vibrasjon mot gulvet, og har satt i gang 95gradersvask på tom maskin! Og instruksjonsboka har jeg lest, i tillegg til at den ligger oppå maskinen slik at jeg kan lese den hvis jeg blir usikker på noe. I morgen blir det klesvask ja! :-D

Nei, det ble visst ikke klesvask i dag heller nei... Maskinen står bare der og durer, uten at noe som helst skjer?! Hjeeelp? Den funket fint på 95-gradersprogrammet i går....

Skrevet

Jeg kjøpte meg ny maskin for få uker siden. Masse tull, og servicemann to ganger så langt. Han tok vekk de gummeføttene (som de anbefalte så varmt på butikken). Han sier at maskinen står MYE mer stødig uten, og at de gummidingsene kun er egnet å ha tørketrommelen om denne står oppå vaskemaskinen. Etter at de ble fjernet er alt fryd og gammen her :)

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg kjøpte meg ny maskin for få uker siden. Masse tull, og servicemann to ganger så langt. Han tok vekk de gummeføttene (som de anbefalte så varmt på butikken). Han sier at maskinen står MYE mer stødig uten, og at de gummidingsene kun er egnet å ha tørketrommelen om denne står oppå vaskemaskinen. Etter at de ble fjernet er alt fryd og gammen her :)

*banne* Enn om maskinen nå er ødelagt på grunn av de *** gummidingsene man "måtte" ha hvis maskinen skulle stå på fliselagt gulv?!

Skrevet

*banne* Enn om maskinen nå er ødelagt på grunn av de *** gummidingsene man "måtte" ha hvis maskinen skulle stå på fliselagt gulv?!

Isåfall hadde jeg klaget kraftig!

Servicemannen som var her sier at det er en utbredt misforståelse hva de dingsene skal brukes til, og at det bare et forsøk på mersalg for ivrige butikkansatte. Mange butikker har interne konkurranser om hvem som klarer å ha flest "mersalg".

Aliza1365380759
Skrevet

Isåfall hadde jeg klaget kraftig!

Servicemannen som var her sier at det er en utbredt misforståelse hva de dingsene skal brukes til, og at det bare et forsøk på mersalg for ivrige butikkansatte. Mange butikker har interne konkurranser om hvem som klarer å ha flest "mersalg".

Så jeg skal bare ta de vekk, selv om den står på fliser? *nervøs førstegangseier av vaskemaskin*

Skrevet

Så jeg skal bare ta de vekk, selv om den står på fliser? *nervøs førstegangseier av vaskemaskin*

Jeg vil tro at før de dingsene ble "oppfunnet" så stod vaskemaskinene støtt, også på fliser. Men om du er i tvil så ring til en sånn service-verksted og spør de vel?

Lykke til

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg vil tro at før de dingsene ble "oppfunnet" så stod vaskemaskinene støtt, også på fliser. Men om du er i tvil så ring til en sånn service-verksted og spør de vel?

Lykke til

Ja, fjernet de i dag, og vatret maskinen på nytt. Har satt på et vaskeprogram nå, og den har ikke protestert foreløpig i alle fall Får se hva som skjer når den kommer til sentrifugeringen, om den bråker mye mer, eller kanskje den til og med bråker mindre? Jeg er spent! :-)

Skrevet

Ja, fjernet de i dag, og vatret maskinen på nytt. Har satt på et vaskeprogram nå, og den har ikke protestert foreløpig i alle fall Får se hva som skjer når den kommer til sentrifugeringen, om den bråker mye mer, eller kanskje den til og med bråker mindre? Jeg er spent! :-)

Hvordan gikk det?? :D

Spent hilse fra meg.

Aliza1365380759
Skrevet

Hvordan gikk det?? :D

Spent hilse fra meg.

Det gikk helt supert! Jeg har en vaskemaskin som det ikke er noe galt med! :-D Tusen takk for tipset om de gummigreiene, det virker som at det var det som gjorde hele forskjellen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...