Gå til innhold

ME vs fibromyalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen sammenheng mellom disse sykdommene?

Jeg har FM, men denne høsten har jeg vært mye mer utmattet og konstant trøtt en det jeg vanligvis er om høsten. Det kan jo også kanskje skyldes en ryggprolaps som ikke gir seg.

Akupunktøren jeg går hos lurte på om jeg kan ha fått ME i tillegg siden nålene hans ikke hadde samme effekt som tidligere.

Utleukker FM ME eller kan man ha begge samtidig?

Gjest høstløv
Skrevet

"Akupunktøren jeg går hos lurte på om jeg kan ha fått ME i tillegg "

Det var et lite utsagn for å underbygge en slik kompleks og alvorlig diagnose.

Skrevet

Jeg vet ikke svaret, men jeg vet at en akupunktør ikke har lov til å si noe om at du har andre/kan ha sykdommer. H*n skal henvise deg til legen slik at lege kan fastslå dette.Bestill en time du.

''Utleukker FM ME eller kan man ha begge samtidig?'' Hvilke syptomer er det du har på ME? Jeg tror en kan få begge deler.

Skrevet

Den ene sykdommen utelukker ikke den andre, men det er forbundet stor utmattelse med FM. Jeg selv blir like mye slått ut av utmattelse som av smertene.

Denne høsten har også jeg (og flere jeg har snakket med) også opplevd med utmattelse enn tidligere.

Når det gjelder kommentarene lenger nede i tråden, verdiger jeg dem ikke et svar en gang. Uvitende mennesker kan få fortsette å leve i uvitenhet etter min mening.

Gjest imzedimze
Skrevet

venninna mi hadde ME og fibromyalgi, og på henne gjorde nålene susen, hun er blitt nærmest frisk. :)

Skrevet

Jeg vet ikke svaret, men jeg vet at en akupunktør ikke har lov til å si noe om at du har andre/kan ha sykdommer. H*n skal henvise deg til legen slik at lege kan fastslå dette.Bestill en time du.

''Utleukker FM ME eller kan man ha begge samtidig?'' Hvilke syptomer er det du har på ME? Jeg tror en kan få begge deler.

Jeg vet egentlig ikke hvilke symptomer som ikke er FM. Men denne høsten har jeg vært usedvanlig sliten og trøtt av selv den minste ting. Bare det å komme seg ut av døra og gå en tur hver dag er et ork, det å være med å se at ungene splller fotball- eller hånballkamp er slitsomt. Kort sagt det meste.

Det er på bakgrunn av dette at akupunktøren lurer på om jeg kan ha fått ME, men jeg vil presisere at han ikke har stilt noen daignose.

Skrevet

Enig! Bra skrevet. Heldigvis diverse hjelp for FM også, men ikke alltid det hjelper. Letter litt innimellom om ikke annet. Vi får være positive, gjøre det beste ut av de dårlige periodene og nyte de gode:-) Ikke bry oss om hva andre tror om oss, vi ser jo ikke syke ut, men vet hva vi står for. Jeg for min del er glad jeg fikk uføretrygd og kan styre dagene i eget tempo selv om jeg gjerne ville vært i jobb. Hadde ingen problemer med å få uføretrygd heller, ble trodd for mine plager hele veien av alle jeg snakket med innen trygdekontor og leger. Ønsker DEG lykke til videre.

Jeg har ikke fått noen av diagnosene selv, men har venner med henholdsvis FM og ME. Og har sett hva dette har gjort med dem. Trist. Lykke til til deg også ;-)

Skrevet

Jeg er også lat og dum,så vi må nok slå oss sammen.

Gjest huff, ikke i dag!
Skrevet

Huff, jeg blir så lei meg når jeg leser alle de dumme svarene nedover her, syns bare det er så ufattelig trist...

Jeg har nettopp fått diagnosen FM, men har ikke sagt ddet til en sjel, jeg jobber fullt og sliter STORT med det, har ingen liv etter jobben og har konstante smerter.

Denne diagnosen er så "ødelagt" at det er flaut å få den, jeg håpet i det lengste at det var noe annet med meg...

Hadde nesten vært bedre og få en eller annen alvorlig diagnose, da hadde man fått forståelse OG en mulighet for å bli BRA, nå får man bare flåsete kommentarer og ingen mulighet for å bli bra!!

Jeg er 30 år, og full av smerter, er det virkelig noen som tror at man velger å ha det slik, det ene året jeg gikk hjemme og var sykemeldt holdt jeg på å gå fra vettet, jeg vil jo helst jobbe 100%. Og være tilstede for barna mine 100%. Jeg har stort sett alltid jobbet 120% og hatt mye overskudd til alt annet, men så skjedde det noe traumatisk i vår familie og jeg gikk rett i kjelleren, der har jeg vært siden, og har ingen håp om å komme meg opp igjen...

Slike svar som noen av dere her presterer og komme med er så utrolig lite gjennomtenkt og veldig sårende, sånt syns jeg man skal være for god til!!! Det er tross alt bedre og være lat enn ondskapsfull!!!

Aliza1365380759
Skrevet

Nå har ikke jeg FM eller ME, men jeg har revmatisme av noe slag, og jeg har min verste senhøst/tidlig vinter på 5-6 år, uvisst hvorfor.

Skrevet

Huff, jeg blir så lei meg når jeg leser alle de dumme svarene nedover her, syns bare det er så ufattelig trist...

Jeg har nettopp fått diagnosen FM, men har ikke sagt ddet til en sjel, jeg jobber fullt og sliter STORT med det, har ingen liv etter jobben og har konstante smerter.

Denne diagnosen er så "ødelagt" at det er flaut å få den, jeg håpet i det lengste at det var noe annet med meg...

Hadde nesten vært bedre og få en eller annen alvorlig diagnose, da hadde man fått forståelse OG en mulighet for å bli BRA, nå får man bare flåsete kommentarer og ingen mulighet for å bli bra!!

Jeg er 30 år, og full av smerter, er det virkelig noen som tror at man velger å ha det slik, det ene året jeg gikk hjemme og var sykemeldt holdt jeg på å gå fra vettet, jeg vil jo helst jobbe 100%. Og være tilstede for barna mine 100%. Jeg har stort sett alltid jobbet 120% og hatt mye overskudd til alt annet, men så skjedde det noe traumatisk i vår familie og jeg gikk rett i kjelleren, der har jeg vært siden, og har ingen håp om å komme meg opp igjen...

Slike svar som noen av dere her presterer og komme med er så utrolig lite gjennomtenkt og veldig sårende, sånt syns jeg man skal være for god til!!! Det er tross alt bedre og være lat enn ondskapsfull!!!

Jeg føler så med deg. Vi er like gamle vi to, og vet hva dette dreier seg om. Vi må bare _prøve_ å ikke la oss dra ned av slike personer, selv om det er vanskelig.

Skrevet

Jeg har ei venninne som har hatt fibromyalgi lenge, og fikk også diagnosen ME tidligere i høst.

Gjest imzedimze
Skrevet

venninna mi ble bedre av kostholdsomlegging og akupunktur, hun har for første høst på lenge ikke smerter.

kuttet helt ut svin og brød f.eks slik jeg forsto det.

det er HÅP, selv om kanskje noe annet er det som virker for deg, kan nok være forskjellig...

Skrevet

venninna mi ble bedre av kostholdsomlegging og akupunktur, hun har for første høst på lenge ikke smerter.

kuttet helt ut svin og brød f.eks slik jeg forsto det.

det er HÅP, selv om kanskje noe annet er det som virker for deg, kan nok være forskjellig...

Jeg har også hørt om mange som blir mye bedre av kostomlegging og mosjon. Problemet er at det tar så himla lang tid å finne ut hva som passer for _meg_. Spesielt ved FM, som er et syndrom, sammensatt av mange forskjellige symptomer, hvor ikke alle pasienter har alle, er det vanskelig og langvarig å finne den beste individuelle behandlingen.

Gjest Det er sammenhengen
Skrevet

''Er det noen sammenheng mellom disse sykdommene?''

Tja, kanskje at ingen av dem finnes? (Utenom i hodet på enkelte).

Gjest diagnosa
Skrevet

''Er det noen sammenheng mellom disse sykdommene?''

Tja, kanskje at ingen av dem finnes? (Utenom i hodet på enkelte).

Helt enig!

Forbasket latskap og tull det hele.

Reis dere opp og gjør noe, som resten av befolkingen!

Skrevet

Er det den du også har?

Hadde jeg vært lat, hadde jeg nok ikke kommet dit jeg er i dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...