Gå til innhold

Fryst gryteklart pinnekjøtt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt fryste pakker med pinnekjøtt som det står gryteklart på, hva betyr det??

Tenkte jeg skulle ta de ut av fryseren på lørdag (er middag til søndag). Men hvordan skal jeg da tilberede de? De er vel ikke ferdig kokt tro?? Jeg regner med at det kanskje betyr at de er ferdige til å putte i gryten, at de er saltet og sånt som vi egentlig gjør en dag i forveien når vi kjøper ferskt pinnekjøtt til jul, da står de jo i saltvann over natten... Trenger ikke det med disse da sikkert???

Ble sånn i tvil jeg nå, og jeg er ingen stoooor kokke for å si det mildt:o)

Skrevet

Det betyr at det er ferdig utvannet og klart til koking.

Jeg har forresten aldri hørt om pinnekjøtt som ligger i saltvann før koking. Trodde det var om og gjøre å vanne ut så det ikke er ramsalt når man skal spise det.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har forresten aldri hørt om pinnekjøtt som ligger i saltvann før koking. Trodde det var om og gjøre å vanne ut så det ikke er ramsalt når man skal spise det.

Trodde også pinnekjøttet skal vannes ut om det ikke er gryteklart. Ikke saltes mer.

Gjest høstløv
Skrevet

"PSST:

Pinnekjøtt er saltet og tørket/speket og må vannes ut før bruk. Kjøttet får tilbake sin naturlige væskebalanse og saltmengden reduseres. Utvanningstiden varierer litt etter hvor mye kjøttet er tørket, tykkelsen på kjøttstykkene og temperatur på vannet. Lunkent vann gir raskere utvanning.

For uvannet pinnekjøtt beregnes 400 g pr pers, og 500 g for storspisere. For ferdig vannet beregnes 530 g pr pers og 650 g for storspisere."

Jeg sakset dette fra:

http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=7776

Det er slik vi gjør det, og mannen min er fra Vestlandet.

Skrevet

Dere har selvfølgelig rett, det skal selvfølgelig ikke ligge i saltvann, men i vann så det ikke skal bli salt... Herreguuud, det visste jeg egentlig:o)

Men da betyr det altså at det er ferdig utvannet da, og bare legge i gryta.

Hehe, jammen godt jeg spurte her, så slapp vi å spise en veeeeldig salt middag:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...