Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hadde rørlegger her for 3-4 uker siden og han skiftet ut alle rør i kjøkkenbenken bl.a. Han byttet bl.a. ut et kobling til oppvaskmaskina med en sikkerhetsventil som skulle slå seg inn i tilfelle oversvømmelse. Det funket bra i 2 uker så sto maskina i sju stein. Måtte tilkalle reparatør som straks han åpnet benkeskapet skjønte hva som hadde skjedd. Ventilen hadde slått inn og blokkerte for vanninntaket. Det tok ham 3 min å skru den av. Det viste seg at maskina mi alt har en slik ventil i koblingen så de to ventilene sto tett inntil hverandre og den nye hadde altså slått seg på uten grunn. Dette kostet meg den nette sum av 837,50 (!) (+224,- i drosje ettersom bilen sto på verksted og jeg ikke kunne skulke halve arbeidsdagen ved å ta buss hjem...). Kan jeg kreve at det første rørleggerfirmaet dekker denne regningen tro? For dette er sure kroner altså! 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Ja det mener jeg.Håper du har tatt vare på kvitteringen. Drosjeregningen tror jeg ikke du kan kreve dekket. 0 Siter
Tinkebøtta Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Sure penger, ja det er jeg enig i.... Hvis jeg forstår deg rett så har du altså brukt to ulike rørleggerfirma. Hva du burde ha gjort var å tilkalle det første når noe gikk galt i etterkant av jobben de utførte. Jeg tror ikke at du i henhold til forbrukerloven kan kreve at de dekker regningen fra et konkurrerende firma når de ikke har fått en sjanse til å rette feilen/mangelen engang På den annen side skader det jo ikke å ringe dem og høre hvordan de stiller seg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Ja det mener jeg.Håper du har tatt vare på kvitteringen. Drosjeregningen tror jeg ikke du kan kreve dekket. Drosjeregninga driter jeg i, den andre regninga fikk jeg i dag så jeg har ikke betalt den ennå. ) Skal sende en mail til firmaet i kveld tenker jeg. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 For meg høres det logisk ut at den som har forårsaket regning nr 2 skal betale den, altså rørlegger nr 1. På den annen side hadde det vel vært rimelig at samme firmaIrørlegger som gjorde feilen hadde fått sjans til å utbedre den også? 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Drosjeregninga driter jeg i, den andre regninga fikk jeg i dag så jeg har ikke betalt den ennå. ) Skal sende en mail til firmaet i kveld tenker jeg. Men det er nok som Tinkebøtta sier. Du skulle ha henvendt deg til det første rørerleggerfirmaet. Dette var en raklamasjonssak som de burde fått sjangsen til å rette opp selv. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Du kan spørre rørlegger 1, men de kan gjerne nekte siden du ikke tok kontakt med dem igjen når ting gikk galt. Dessverre... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 De vil nok si at om du hadde kontaktet de, hadde de dekket det. Men såå lenge du kontaktet noen andre, tviler jeg på de dekker det.... Så sure penger ja..... :0/ :0) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hadde kontaktet rørleggeren. Det var en reparatør av hvitevarer som fikset dette, ikke en ny rørlegger, sant?! 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Sure penger, ja det er jeg enig i.... Hvis jeg forstår deg rett så har du altså brukt to ulike rørleggerfirma. Hva du burde ha gjort var å tilkalle det første når noe gikk galt i etterkant av jobben de utførte. Jeg tror ikke at du i henhold til forbrukerloven kan kreve at de dekker regningen fra et konkurrerende firma når de ikke har fått en sjanse til å rette feilen/mangelen engang På den annen side skader det jo ikke å ringe dem og høre hvordan de stiller seg. Jeg trodde det var oppvaskmaskina det var noe galt med og for evt. å få dekket det av garantien måtte jeg jo bruke de som solgte meg maskina. Og det var et helt annet firma enn rørleggerfirmaet jeg brukte. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 For meg høres det logisk ut at den som har forårsaket regning nr 2 skal betale den, altså rørlegger nr 1. På den annen side hadde det vel vært rimelig at samme firmaIrørlegger som gjorde feilen hadde fått sjans til å utbedre den også? Jeg kunne jo ikke ringe et byggfirma med rørleggeravdeling når det var noe galt med oppvaskmaskina? Nå viste det seg at det ikke var maskina heldigvis, men det kunne jo ikke jeg vite. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 De vil nok si at om du hadde kontaktet de, hadde de dekket det. Men såå lenge du kontaktet noen andre, tviler jeg på de dekker det.... Så sure penger ja..... :0/ :0) Men firma1 har jo ingen spesialkompetanse på oppvaskmaskiner! De er et rent rørleggerfirma og når oppvaskmaskina streiker før garantien har gått ut kontakter man jo det firmaet som har med den å gjøre. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1225392723' post='4000305] Jeg hadde kontaktet rørleggeren. Det var en reparatør av hvitevarer som fikset dette, ikke en ny rørlegger, sant?! Ja, har jeg ordlagt meg klønete igjen nå? ;o) Firma1 = rørleggerfirma, firma2 = reparatør av hvitevarer, jeg gikk jo gjennom butikken jeg kjøpte maskina i og fikk tak i reparatør fra deres "merkeverksted". 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Du kan spørre rørlegger 1, men de kan gjerne nekte siden du ikke tok kontakt med dem igjen når ting gikk galt. Dessverre... Men firma1 = rent rørleggerfirma uten spesialkompetanse på oppvaskmaskiner. Firma2 = merkeverkstedet til oppvaskmaskinmerket, jeg ble henvist dit fra butikken. Man ringer jo ikke en vanlig rørlegger når oppvaskmaskina streiker?! Jeg har ingen kompetanse for å finne ut hva som var galt! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Men firma1 = rent rørleggerfirma uten spesialkompetanse på oppvaskmaskiner. Firma2 = merkeverkstedet til oppvaskmaskinmerket, jeg ble henvist dit fra butikken. Man ringer jo ikke en vanlig rørlegger når oppvaskmaskina streiker?! Jeg har ingen kompetanse for å finne ut hva som var galt! Da blir det litt annerledes, ja. Da ville jeg nok ha bedt om at rørlegger 1 tok regninga. Jeg forsto ikke dette fra ditt første innlegg, jeg da. Det man kan stille spørsmål ved, er om de som kom for å reparere maskina skulle utføre reparasjonen når det var en feil fra rørlegger 1. Høl i hue å ikke gjøre det, ja, men det kan kanskje rørlegger 1 lage bråk om. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Men firma1 har jo ingen spesialkompetanse på oppvaskmaskiner! De er et rent rørleggerfirma og når oppvaskmaskina streiker før garantien har gått ut kontakter man jo det firmaet som har med den å gjøre. Får håpe det går i orden..Men det er vel en standar unnskyldning de bruker.... Lykke til hvertfall, du får bare ikke gi det med det første :0) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg kunne jo ikke ringe et byggfirma med rørleggeravdeling når det var noe galt med oppvaskmaskina? Nå viste det seg at det ikke var maskina heldigvis, men det kunne jo ikke jeg vite. Meget mulig, men hadde noen installert noe hos meg og et eller annet hadde slutta å fungere innen kort tid hadde nok jeg hørt med det firmaet før jeg hadde kontaktet noen andre. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Skrevet 30. oktober 2008 Da blir det litt annerledes, ja. Da ville jeg nok ha bedt om at rørlegger 1 tok regninga. Jeg forsto ikke dette fra ditt første innlegg, jeg da. Det man kan stille spørsmål ved, er om de som kom for å reparere maskina skulle utføre reparasjonen når det var en feil fra rørlegger 1. Høl i hue å ikke gjøre det, ja, men det kan kanskje rørlegger 1 lage bråk om. Det hadde kostet meg nøyaktig like mye om han ikke hadde skrudd av ventilen er jeg redd... 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 30. oktober 2008 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg kunne jo ikke ringe et byggfirma med rørleggeravdeling når det var noe galt med oppvaskmaskina? Nå viste det seg at det ikke var maskina heldigvis, men det kunne jo ikke jeg vite. Da mener jeg du har rett til å få det dekket. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.