Gå til innhold

Synes du også at jul i oktober er noe tull?

Anbefalte innlegg

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

28

• Lillemus

12

• morsan

11

• pekkaline

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sånn generell julepynting irriterer meg. Og julemarsipan og mandariner kan holde seg unna leeenge for min del.

Men i midten av måneden skal jeg på Ikea-ekspedisjon, og jeg gleeeeder meg til juleutstillingene :)

Mandariner forbinder jeg ikke med jul. Det er noe som kommer på senhøsten. Det er nå de smaker godt, nærmere jul er de som oftest fulle av stein.

Skrevet

Ja, jeg er helt enig i at julestyret starter for tidlig - men i fjor begynte jeg å forstå årsaken.. i tillegg til at handelsstanden skal melke mest mulig penger selvsagt.. ;-)

For når man har barn, store familier, mange gaver som skal kjøpes inn, og samtidig hus, full jobb, kanskje hund osv.. hvordan i huleste skal man kunne vaske, bake, handle, pakke, og alt som hører med i løpet av 3 uker før jul? *puh*...

Julegaver har jeg alltid begynt tidlig med, men jeg trenger ikke juletrær i butikken for å kjøpe julegaver. :-)

Skrevet

99,9% av befolkningen er antakeligvis enig i at jul i oktober er noe tull. Men når det er sagt, så har jeg ikke sett noe annet enn julemarsipan og julebrus så langt. Ikke noe juleting i butikkene ennå heromkring (bortsett fra IKEA da, har jeg hørt).

Så litt etter adventskalendere på handleturen min i dag, men jeg fant ikke det engang.

Adventskalendere fant de frem i nærbutikken min for noen uker siden.

Skrevet

Mandariner forbinder jeg ikke med jul. Det er noe som kommer på senhøsten. Det er nå de smaker godt, nærmere jul er de som oftest fulle av stein.

Jo - mandariner hører julen til! På samme måte som at appelsiner smaker best ved påsketider! :o)

Skrevet

Jeg har ikke sett så mye jule_pynting_ ennå, men har jo sett noen juleartikler til salgs.

Og det er en uting at dette begynner så tidlig. Det eneste som er "lov" å selge tidlig av juleting, er håndarbeidsmateriale, for man skal jo rekke å bli ferdig;-)

En fordel med Thanksgivings i USA, har jeg latt meg fortelle, er at den fører til at det ikke julepyntes før etter det. Etter Halloween pynter butikkene til Thanksgivings, og når det er ferdig i slutten av november starter juledekorasjonene.

''Og det er en uting at dette begynner så tidlig. Det eneste som er "lov" å selge tidlig av juleting, er håndarbeidsmateriale, for man skal jo rekke å bli ferdig;-)''

Da skal man helst begynne i juni. :-)

''En fordel med Thanksgivings i USA, har jeg latt meg fortelle, er at den fører til at det ikke julepyntes før etter det. Etter Halloween pynter butikkene til Thanksgivings, og når det er ferdig i slutten av november starter juledekorasjonene.''

Det høres fantastisk ut. Jeg lurer ellers på når vis skal begynne med Thanksgiving i Europa, det må da bli det neste.

Skrevet

Jo - mandariner hører julen til! På samme måte som at appelsiner smaker best ved påsketider! :o)

Jeg synes også mandariner hører julen til, men det hører ikke bare julen til. :-)

Appelsiner synes jeg også hører julen til, jeg synes de smaker godt da også.

Kizza1365380506
Skrevet

Jul i oktober blir feil for min del. Butikkene kunne ventet til julegatene åpner og julegranen i byen tennes.

Jeg er glad i julen men liker advent best. Da koser vi oss hele familien, unger, mann, nieser, nevøer, tanter og onkler med å lage julepynt og bake. Julepynting kan vente til Lille julaften. (Vel litt kommer frem før)

Skrevet

Jeg liker ikke julepynting i oktober, nei!

Men jeg må innrømme at jeg drakk et stort glass med julebrus i dag da vi var i bursdagsselskap til vår niese :-)

Jeg kunne nok også falt for den fristelsen hvis jeg ble servert.

Skrevet

Jul i oktober blir feil for min del. Butikkene kunne ventet til julegatene åpner og julegranen i byen tennes.

Jeg er glad i julen men liker advent best. Da koser vi oss hele familien, unger, mann, nieser, nevøer, tanter og onkler med å lage julepynt og bake. Julepynting kan vente til Lille julaften. (Vel litt kommer frem før)

''Julepynting kan vente til Lille julaften. (Vel litt kommer frem før)''

Vi pynter til første søndag i advent og så tar vi frem noen nisser og ungene får pynte litt. Vi er nemlig ikke hjemme i jula og i år drar ungene til faren alt 17. desember (jeg har dem en dag mellom der og jul da) så om de skal få med seg litt julestemning i heimen hos meg så må vi begynne i god tid. Men vi liker det vi da. :o)

Kizza1365380506
Skrevet

''Julepynting kan vente til Lille julaften. (Vel litt kommer frem før)''

Vi pynter til første søndag i advent og så tar vi frem noen nisser og ungene får pynte litt. Vi er nemlig ikke hjemme i jula og i år drar ungene til faren alt 17. desember (jeg har dem en dag mellom der og jul da) så om de skal få med seg litt julestemning i heimen hos meg så må vi begynne i god tid. Men vi liker det vi da. :o)

Det blir selvfølgelig litt anderledes. Når vi reiste til bestemor, da hun levde og ble der i julen, pyntet vi og litt før.

Skrevet

''Og det er en uting at dette begynner så tidlig. Det eneste som er "lov" å selge tidlig av juleting, er håndarbeidsmateriale, for man skal jo rekke å bli ferdig;-)''

Da skal man helst begynne i juni. :-)

''En fordel med Thanksgivings i USA, har jeg latt meg fortelle, er at den fører til at det ikke julepyntes før etter det. Etter Halloween pynter butikkene til Thanksgivings, og når det er ferdig i slutten av november starter juledekorasjonene.''

Det høres fantastisk ut. Jeg lurer ellers på når vis skal begynne med Thanksgiving i Europa, det må da bli det neste.

Jeg feirer Thanksgivings hvert år jeg! :-) Det har sine absolutte fordeler å ha amerikanske venner;-)

Og INGEN lager så god kalkun med så godt tilbehør som amerikanere - spesielt stuffingen! Den mer " norske" varianten med svisker og epler kan bare gå hjem og legge seg;-)

Skrevet

Jeg feirer Thanksgivings hvert år jeg! :-) Det har sine absolutte fordeler å ha amerikanske venner;-)

Og INGEN lager så god kalkun med så godt tilbehør som amerikanere - spesielt stuffingen! Den mer " norske" varianten med svisker og epler kan bare gå hjem og legge seg;-)

Ja, god kalkun smaker godt. Den amerikanske versjonen har jeg ikke smakt, men den er sikkert kjempegod. *skaffe seg amerikanske venner*

Kizza1365380506
Skrevet

99,9% av befolkningen er antakeligvis enig i at jul i oktober er noe tull. Men når det er sagt, så har jeg ikke sett noe annet enn julemarsipan og julebrus så langt. Ikke noe juleting i butikkene ennå heromkring (bortsett fra IKEA da, har jeg hørt).

Så litt etter adventskalendere på handleturen min i dag, men jeg fant ikke det engang.

Var innom Nill og Til Bords idag. Begge butikkene selger juleting men de har ikke pyntet ennå. Det er jo greit å begynne å kjøpe julepresanger nå for å spre det på tre lønninger. Derfor synes jeg det er greit at slike butikker setter julepynt til salgs frem tidlig. Men oktober er litt vel tidlig. Vel vi er jo strengt tatt i november nå da ;o)

Skrevet

Ja, god kalkun smaker godt. Den amerikanske versjonen har jeg ikke smakt, men den er sikkert kjempegod. *skaffe seg amerikanske venner*

*S* Den stuffingen som mine venner lager, er veldig brødbasert. Opprinnelig var meningen med stuffingen å drøye maten, men vi alle synes den er så god i seg selv at det blir et viktig tilbehør.

Jeg kan ikke oppskriften, men det er altså en del brød som rives opp, og så er det selleri, løk, sopp, rødvin og krydder, og sikkert mer som jeg ikke vet om. Dette "knas" sammen for hånd og stappes inn i kalkunen.

Dette gjør at stekingen tar dobbelt så lang tid omtrent. Men den blir veldig saftig, og stuffingen får kjempegod smak av kjøttsaftene. De bruker også en "turkey baster" til å dynke kalkunen veldig ofte. Den ser ut som en kjempepipette.

Og så er det masse godt tilbehør, da, som hjemmelaget potetmos, saus og grønnsaker, og mitt bidrag til festen er at jeg lager Sweet Popato Pie - fant oppskriften på nettet.

Nå får jeg helt vann i minnen her:-)

Skrevet

*S* Den stuffingen som mine venner lager, er veldig brødbasert. Opprinnelig var meningen med stuffingen å drøye maten, men vi alle synes den er så god i seg selv at det blir et viktig tilbehør.

Jeg kan ikke oppskriften, men det er altså en del brød som rives opp, og så er det selleri, løk, sopp, rødvin og krydder, og sikkert mer som jeg ikke vet om. Dette "knas" sammen for hånd og stappes inn i kalkunen.

Dette gjør at stekingen tar dobbelt så lang tid omtrent. Men den blir veldig saftig, og stuffingen får kjempegod smak av kjøttsaftene. De bruker også en "turkey baster" til å dynke kalkunen veldig ofte. Den ser ut som en kjempepipette.

Og så er det masse godt tilbehør, da, som hjemmelaget potetmos, saus og grønnsaker, og mitt bidrag til festen er at jeg lager Sweet Popato Pie - fant oppskriften på nettet.

*Sikle*

Skrevet

*Sikle*

Ja, jeg har nedtelling her nå:-)

Våre venner var bortreist til Thanksgivings i fjor, så nå er det to år siden vi har smakt herligheten:-)

Skrevet

''Nå får jeg helt vann i minnen her:-)''

Samme her... Men kalkun er ikke akkurat aktuel middag til en person.

Skrevet

''Nå får jeg helt vann i minnen her:-)''

Samme her... Men kalkun er ikke akkurat aktuel middag til en person.

Nei - det er knapt nok aktuell middag for en familie på bare tre;-)

Skrevet

Nei - det er knapt nok aktuell middag for en familie på bare tre;-)

Vi hadde kalkun til middag i fjor på julaften og vi var 7 voksne og fremdeles ligger det kjøtt i fryseren!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...