Gå til innhold

Salg av bolig og skattefri gevinst.

Anbefalte innlegg

Gjest solgt kåk
Skrevet

Hvis man har bodd i leiligheten det siste året eller at man har vært hindret fra å bo der, så slipper man visst å skatte av salget.

Nå har jeg ikke fått bodd i leiligheten pga brukshinder, og da den endelig ble beboelig så har jo ting skjedd, jeg har f.eks. fått barn, så å flytte tilbake til den knøtlille leiligheten er jo ikke mulig nå. Derfor har jeg solgt leiligheten.

Nå har jeg dokumentasjon på brukshindringen.

Hva skal jeg gjøre med den. Skal jeg vente med å gjøre noe til jeg skal levere ligningen og sende den som vedlegg, og skrive noe på ligningen? Skal jeg da skrive hva jeg solgte leiligheten for? Jeg er ikke sikker på hva reell gevinst er, jeg kjøpte den for en pris, så ble det prisstigning, så var det det jeg måtte betale i avgifter til staten da jeg kjøpte, så meglerhonorar osv da jeg solgte. Dette skal visstnok trekkes fra? Så hadde jeg betalt ned litt på lånet og... Skal jeg føre opp noe beløp - og i så fall hva?

Gjest selvangivelsen
Skrevet

Du trenger ikke å foreta deg noe før enn i selvangivelsen.

Det viktigste i forbindelse med selvangivelsen er at du passer på at du ikke holder tilbake viktig informasjon. Dette fordi dersom skattekontoret finner at du likevel ikke oppfyller reglene for skattefritak, slik at du må skatte av gevinsten, så kan de også ilegge tilleggskatt (typisk 30% påslag på skatten på gevinsten) dersom de kommer til at du har gitt "ufullstendige eller uriktige opplysninger".

Men dette er ikke nødvendigvis det samme som at du må si "alt", altså om kjøpspris osv.

Benytt enten merknadsfeltet på side 2, eller legg ved eget ark (husk navn og personnummer), og skriv at du i 2008 har solgt denne eiendommen, og at du påberoper deg at gevinsten ikke er skattepliktig pga brukshindring. Skriv opp tidsperiodene og tidspunktene for kjøp og salg, den tiden du bodde der samt tiden brukshindringen varte.

Legg ved dokumentasjon på brukshindringen, og skriv at dersom skattekontoret ønsker mer informasjon om eiendommens inngangsverdi og utgangsverdi, ber du om å bli kontaktet.

Skrevet

Alle utgifter du har ved salget må du legge ved selvangivelsen, i tillegg til begunnelsen for brukshinder. Det første er viktig hvis de ikke godtar skattefritaket.

Ellers så gjør du som "selvangivelsen" sier i sitt innlegg.

Hvor mye du har betalt ned på lånet er ikke interessant i denne sammenhengen.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Alle utgifter du har ved salget må du legge ved selvangivelsen, i tillegg til begunnelsen for brukshinder. Det første er viktig hvis de ikke godtar skattefritaket.

Ellers så gjør du som "selvangivelsen" sier i sitt innlegg.

Hvor mye du har betalt ned på lånet er ikke interessant i denne sammenhengen.

Kan jeg da bruke det overslaget som jeg fikk fra eiendomsmegleren da, der står det hva de enkelte ting kostet og hva jeg fikk utbetalt etter nedbetaling på lån.

Skrevet

Kan jeg da bruke det overslaget som jeg fikk fra eiendomsmegleren da, der står det hva de enkelte ting kostet og hva jeg fikk utbetalt etter nedbetaling på lån.

Ja, det kan du bruke. Har du andre utgifter som kan utgiftsføres i.f.b. med salget, så skriver du opp det også.

Gjest høstløv
Skrevet

Send brev til ligningskontoret og få en forhåndsbindende uttalelse om at brukshinderet, blir godtatt, slik du slipper å betale skatt av fortjenesten.

Gjest selvangivelsen
Skrevet

Send brev til ligningskontoret og få en forhåndsbindende uttalelse om at brukshinderet, blir godtatt, slik du slipper å betale skatt av fortjenesten.

Det synes jeg er unødvendig, all den tid transaksjonen allerede er gjennomført. Bindende forhåndsuttalelse har først og fremst et poeng der man vil stadfeste de skattemessige konsekvensene før man foretar seg noe. Her er både den brukshindrende perioden omme, og dessuten er boligen solgt.

Trådstarter kan derfor ikke gjøre noe for å endre utfallet av skattespørsmålet, og da er det like greit (og billigere) å bare kreve skattefritak i selvangivelsen og så vente på skatteoppgjøret.

Gjest selvangivelsen
Skrevet

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=63333&epslanguage=NO&mainchapter=63769&chapter=63769

Her er link til Lignings-ABC om realisasjon av bolig.

Omtale om brukshindring står i avsnitt 10.3.2-10.3.3

- - - -

Eventuell skattepliktig gevinst beregnes slik:

Utgangsverdi - inngangsverdi

Link om utgangsverdi:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=69580&epslanguage=NO&mainchapter=69756&chapter=69756

Link om inngangsverdi:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=66231&epslanguage=NO&mainchapter=66280&chapter=66280#x66280

Gjest høstløv
Skrevet

Det synes jeg er unødvendig, all den tid transaksjonen allerede er gjennomført. Bindende forhåndsuttalelse har først og fremst et poeng der man vil stadfeste de skattemessige konsekvensene før man foretar seg noe. Her er både den brukshindrende perioden omme, og dessuten er boligen solgt.

Trådstarter kan derfor ikke gjøre noe for å endre utfallet av skattespørsmålet, og da er det like greit (og billigere) å bare kreve skattefritak i selvangivelsen og så vente på skatteoppgjøret.

Da får han jo svar på spørsmålet om det er skattepliktig inntekt, med en gang, i stedet for å vente opp til et helt år. Samtidig som han får vurdert den konkrete situasjonen.

Ved skatteligningen, kan det gå litt fort i svingene og ligningen blir ikke alltid riktig, i 3 av 4 tilfeller blir det feil, når det er ukurante saker som skal avgjøres.

Hilsen

Gjest selvangivelsen
Skrevet

Da får han jo svar på spørsmålet om det er skattepliktig inntekt, med en gang, i stedet for å vente opp til et helt år. Samtidig som han får vurdert den konkrete situasjonen.

Ved skatteligningen, kan det gå litt fort i svingene og ligningen blir ikke alltid riktig, i 3 av 4 tilfeller blir det feil, når det er ukurante saker som skal avgjøres.

Hilsen

Ja, dette må jo trådstarter selv avgjøre, om h*n ønsker å betale for å få en bindende forhåndsuttalelse for å få klarhet i skattespørsmålet før ligningen foreligger, om h*n synes det er verdt det. Nå er riktignok ikke dette kostbart for vanlige lønnsmottakere, men litt jobb er det jo forbundet med det hele.

I Lignings-ABC sies følgende om ordningen:

''Formålet med ordningen er å gi skattyter større forutsigbarhet i forhold til framtidige disposisjoner.''

I min jobb benytter vi oss svært sjelden av denne muligheten på vegne av klienter.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=63333&epslanguage=NO&mainchapter=63565&chapter=63565

Gjest Trådstarter
Skrevet

Ja det var det jeg og tenkte, jeg har jo alt solgt boligen og har måttet selge boligen uansett om jeg måtte skatte for den eller ei, og da er det ikke vits med forhåndsuttalelse. Forhåndsuttalelse er vel heller noe man tar om man ikke har solgt ennå og er i tvil om det "lønner" seg, om de godtar brukshindringen... men jeg måtte selge leiligheten uansett så...

Gjest Trådstarter
Skrevet

Hilsen

ja men en forhåndsuttalelse koster jo penger, 6-700 har jeg forstått? Og siden jeg egentlig ikke trenger forhåndsuttalelse - da leiligheten jo er solgt, så er da ikke det noen vits i?

Gjest høstløv
Skrevet

ja men en forhåndsuttalelse koster jo penger, 6-700 har jeg forstått? Og siden jeg egentlig ikke trenger forhåndsuttalelse - da leiligheten jo er solgt, så er da ikke det noen vits i?

Det må du jo selv avgjøre, men ellers å du jo sette av penger til en eventuell skatt på gevinsten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...