Gå til innhold

Halloween

Gjest Halloweenfeber

Anbefalte innlegg

Gjest Halloweenfeber
Skrevet

I dag eller i går?

Jeg er litt i tvil jeg, når går ungene rundt og samler godteri?

Det kom noen i går kveld, men de hadde ikke kledd seg ut og vi hadde glemt av hele greiene. Men så mener noen jeg kjenner at det er i dag de skal gå rundt og kle seg ut og tigge godteri, så jeg er litt i tvil. For sikkerhetsskyld kjøpte jeg litt godteri nå da, kommer det ingen så spiser vi mer enn gjerne godteriet selv ;-)

Er det en fast dato det er halloween på eller varierer dette?

Skrevet

Ja, det er fast dato, og den var i går. Det er alltid 31. oktober, uansett hvilken ukedag den faller på.

Men skulle ikke forundre meg om noen kommer i dag (også).

Skrevet

Ja, det er fast dato, og den var i går. Det er alltid 31. oktober, uansett hvilken ukedag den faller på.

Men skulle ikke forundre meg om noen kommer i dag (også).

Husker det kom et par jenter i 13-14 årsalderen en gang Halloween var midt i uka og de kom lørdagen før. Jeg sa bare at de ikke fikk noe når de ikke kom på riktig dag og de ble dritsure og slengte appelsinskall utover trappa...

Skrevet

Husker det kom et par jenter i 13-14 årsalderen en gang Halloween var midt i uka og de kom lørdagen før. Jeg sa bare at de ikke fikk noe når de ikke kom på riktig dag og de ble dritsure og slengte appelsinskall utover trappa...

De var jo både litt for store og mer enn litt for uoppdragne.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Det som gjør at Halloween etterhvert blir en bedre og bedre tradisjon også her til lands, skyldes de foreldrene som aktivt benytter muligheten til å følge opp barna: Snakke med dem om oppførsel, hvilke dører eller ikke man skal ringe på, følge dem rundt (dette har også betydning som litt "natteravn" og demper eventuell dårlig oppførsel fra unger uten følge av foreldre) osv.

De siste årene har jeg ikke sett tegn til dårlig oppførsel eller sure miner blant dem som går rundt her, og det tror jeg har noe å gjøre med at dagens Halloweenere har vokst opp med dette og blitt "oppdratt" underveis. For 5-6 år siden var dette noe annerledes, og da skyldtes det ofte litt for store barn som kanskje gikk for første gang, ihvertfall uten foreldre, og som hadde feilaktig oppfatning av dette med pøbelstreker.

For jeg har vært mye ute på Halloween - har alltid fulgt barna (eget + andres), også i år.

Lar man barna fra de er små ha en styrt og forsiktig og veloppdragen Halloweenfeiring med litt spennende trick&treat i mørket med voksent følge og veiledning, tror jeg at man kraftig reduserer faren for at de plutselig som 13-åringer føler at de har "gått glipp" av noe som de skal "ta igjen" - og da helt uten foreldrekontroll og påvirkning.

Gjest ChiengMai
Skrevet

31. oktober er Halloween, altså i går. Noen pleier visst ha party lørdagen før eller etter alt ettersom hva som er nærmest rette dagen, men det er juks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...