Gå til innhold

Jeg fikk "bakoversveis"

Anbefalte innlegg

Gjest huldrine
Skrevet

Besøkte ei dame på sykehjemmet. Satt og drakk kaffe sammen med flere pasienter på stua.

Plutselig kommer noen kjørende forbi med ei likkiste!!! Så at flere av de eldre holdt på å miste gebisset og matlysten sank en del hakk... må da gå an å skjerme sånne ting vel?

Onsdag1365380628
Skrevet

Hvordan kjørende forbi? På gata utenfor eller bortover i korridoren? Er enig med deg at sånt er unødvendig ja, men på en annen måte er vel ikke dette så unormalt på et aldershjem. Og de døde skal jo også behandles med respekt heter det.

Jeg vet en gammel mann som døde på et trangt kvisværelse og det var ikke mulighet for begravelsesbyrået å komme til med verken båre eller noe for å frakte mannen ut. Løsningen ble å binde den døde fast i en stol og bære han ut slik..selvsagt med et laken over men likevel..

Gjest huldrine
Skrevet

Hvordan kjørende forbi? På gata utenfor eller bortover i korridoren? Er enig med deg at sånt er unødvendig ja, men på en annen måte er vel ikke dette så unormalt på et aldershjem. Og de døde skal jo også behandles med respekt heter det.

Jeg vet en gammel mann som døde på et trangt kvisværelse og det var ikke mulighet for begravelsesbyrået å komme til med verken båre eller noe for å frakte mannen ut. Løsningen ble å binde den døde fast i en stol og bære han ut slik..selvsagt med et laken over men likevel..

Kom kjørende i korridoren rett utenfor stua ja. Ja, de døde skal behandles med respekt, men det skal vel de som lever også? Hadde du likt at noen kom med en likkiste mens du satt på stua de og drakk kaffe?

Når jeg så på reaksjonen på de eldre som satt der, er jeg ikke sikker på at dette var riktig. Det kom ganske brått på kan du si.

AneM1365380603
Skrevet

Da jeg arbeidet på sykehuset så jeg likbil og likkister ukentlig. En gang kom en trailer som var stappet med likkister. Det er nå bare sånn, at likkister trengs her og der. Jeg har også sett døde personer bli trillet forbi meg. Jeg kan ikke forstå at en skal snike seg rundt med likkister.

*Herdet*

Skrevet

Døden er faktisk en av de aller naturligste delene av livet. På et aldershjem tror jeg ikke jeg hadde reagert på det engang.

Skrevet

Jeg forstår reaksjonen din, lite hyggelig også for de eldre der. Likkister er aldri greit å se, men det er livets gang. Uansett ekkelt.

Skrevet

På et sykehjem, de gamle dør - hvordan skal man få de ut da mener du? Gjennom vinduet, så ingen ser dem?

Gjest huldrine
Skrevet

På et sykehjem, de gamle dør - hvordan skal man få de ut da mener du? Gjennom vinduet, så ingen ser dem?

Kanskje tatt det i middagshvila eller noe? Jeg vet jo at dette skjer, men jeg så også hvordan de på stua reagerte på dette. Med tanke på at dødsfall skjer ganske ofte på sykehjem så får de jo sånne opplevelser ganske ofte, og en påminnelse på at de lever i "dødens forgård" selv.

Men er enig i at det selvsagt er vanskelig å løse sånn praktisk sett.

Skrevet

Etter klokka 1800, når de gamle har lagt seg kanskje?

Skrevet

Forstår godt reaksjonen til beboerne.

På "mitt" sykehjem holder vi vakt i korridoren når noen forlater oss på denne måten, sørger for å kjøre ut i en passende annledning.

Medpasienter får alltid beskjed når naboen dør og vi tar oss tid til å snakke med dem som ønsker det.

Men de kan få slippe å se liktralla ja!!

Skrevet

Da jeg arbeidet på sykehuset så jeg likbil og likkister ukentlig. En gang kom en trailer som var stappet med likkister. Det er nå bare sånn, at likkister trengs her og der. Jeg har også sett døde personer bli trillet forbi meg. Jeg kan ikke forstå at en skal snike seg rundt med likkister.

*Herdet*

Når en sitter der på aldershjemmet og vet at det neste transportmiddelet sitt ut er nettopp likkista, så kan det hende en føler det annerledes..

Skrevet

Virker utrolig lite sensitivt.. de gamle skulle slippe å bli minnet på at de er oppholder seg på siste stasjon og eneste transportmiddel ut er likkista... Huff, fikk helt vondt av dem jeg nå. Helt unødvendig å gjøre det slik.

AneM1365380603
Skrevet

Når en sitter der på aldershjemmet og vet at det neste transportmiddelet sitt ut er nettopp likkista, så kan det hende en føler det annerledes..

Det mest ideelle ville selvsagt være å skåne beboerne for dette, men av praktiske årsaker er det ikke alltid så enkelt. Det er mange hensyn å ta. F eks pårørende som skal hente sine.

Skrevet

Det mest ideelle ville selvsagt være å skåne beboerne for dette, men av praktiske årsaker er det ikke alltid så enkelt. Det er mange hensyn å ta. F eks pårørende som skal hente sine.

joda, men du snakket bare om hvor herdet *du* er. Virket ikke så forståelsesfullt.

AneM1365380603
Skrevet

joda, men du snakket bare om hvor herdet *du* er. Virket ikke så forståelsesfullt.

Du har egentlig rett. Jeg uttalte meg på bakgrunn av hva jeg er vant med, men glemte hvordan jeg reagerte til å begynne med.

Gjest Sørøst for Oslo
Skrevet

Vi bor med andre ord i samme kommune.

Jeg bare nekter å tro at dette kan være vanlig flere steder - og det er slik de gjør det her.

Skrevet

Burde ha ventet til sene kvelden eller i middagshvilen med dette.

De som skal se avdøde kan jo få komme på rommet.

Skrevet

Det var sannsynligvis begravelsesbyrået som trillet ut kisten. Vet ikke hva som er vanlig på sykehjemmene rundt omkring, men jeg var i en periode mye på et sted hvor noen døde flere ganger i uka, og da ble kistene trillet ut på det tidspunkt hvor det passet i forhold til pårørende samt begravelsesbyrået.

Jeg tror det er viktigere at dette skjer på en respektfull måte enn at det skjules for øvrige beboere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...