Gå til innhold

"fisken du enten elsker eller hater"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså det dreier seg om lutefisk.

Liker du lutefisk?

Hva smaker det egentlig?

Lukter det vondt?

Er det umulig å like, hvis du egentlig ikke liker det?

Takknemlig for svar, må finne ut dette litt fort!

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

18

• morsan

11

• candyqueen_83

4

• AneM1365380603

4

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603
Skrevet

Ja, jeg liker lutefisk. Det er veldig godt, men lukta er litt spesiell. Jeg skjønner godt at noen er skeptisk til å smake denne skjelvende fisken, og at de som våger seg i det har en svært negativ innstilling.

Skrevet

Ja, jeg liker lutefisk. Det er veldig godt, men lukta er litt spesiell. Jeg skjønner godt at noen er skeptisk til å smake denne skjelvende fisken, og at de som våger seg i det har en svært negativ innstilling.

''skjelvende '' Hvordan skjelvende? Er den rå som sushi?

AneM1365380603
Skrevet

''skjelvende '' Hvordan skjelvende? Er den rå som sushi?

Den er nesten litt gele der den ligger på tallerkenet. Den har mistet sin vanlige fiskekonsistens.

Skrevet

Den er nesten litt gele der den ligger på tallerkenet. Den har mistet sin vanlige fiskekonsistens.

Får man tilbehør som man kan svelge den ned med? Jeg liker ikke akevitt, så det hjelper ikke! Jeg har klart ...hva heter det igjen... ikke rakfisk, tror jeg, men noe lignende, som ikke er like 'skummelt'.

AneM1365380603
Skrevet

Får man tilbehør som man kan svelge den ned med? Jeg liker ikke akevitt, så det hjelper ikke! Jeg har klart ...hva heter det igjen... ikke rakfisk, tror jeg, men noe lignende, som ikke er like 'skummelt'.

Du kan godt mose den med poteter og smelta margarin. Ta bare litt fisk på tallerkenet :)

Skrevet

Lutefisk er helt ok. Lukta er verre enn smaken. Det smaker bare fisk. Jeg pleier å anbefale nybegynnere å starte med de fasteste stykkene, for konsistensen skremmer noen.

Mye forskjellig tilbehør kan anbefales - selv holder jeg meg til bacon, ertestuing og rotmos. Brunost og sirup holder jeg meg unna.

Om du blir budt lutefisk, så smak. Det er ingen ekstrem smak i det hele tatt, og kan faktisk bli en god opplevelse. Spiste super lutefisk i Tromsø forrige uke. Mmmm.

candyqueen_83
Skrevet

Ja jeg liker lutefisk. Vet ikke hva jeg skal si det smaker. Tilbehøret smaker mest egentlig. Lutefisk lukter ikke noe spesielt egentlig.

Skrevet

Lutefisk er nydelig, men det er tilbehøret _sammen_ med fisken som gjør at det er godt. Lutefisk smaker ...hm.... litt fisk? ;)

Jeg MÅ ha bacon, poteter og ertestuing til!

Skrevet

Jeg har smakt de to ganger - først en gang hos svigermor, da jeg var "ny" i familien, for omtrent 15-16 år siden. Syntes det smakte vondt.

Så prøvde jeg igjen for fem-seks år siden, for å se om jeg hadde endret meg. Konklusjon: jeg hadde ikke endret meg!

Jeg liker nesten all salgs fisk - men ikke lutefisk!

Skrevet

''Den er nesten litt gele der den ligger på tallerkenet. Den har mistet sin vanlige fiskekonsistens.''

Litt sånn larve-konsistens mener du?

*erte - erte*

Skrevet

Jeg spiser det definitivt ikke. Ekkel konsistens, guffen lukt, lite smak. Bah.

AneM1365380603
Skrevet

''Den er nesten litt gele der den ligger på tallerkenet. Den har mistet sin vanlige fiskekonsistens.''

Litt sånn larve-konsistens mener du?

*erte - erte*

''Litt sånn larve-konsistens mener du?

*erte - erte*''

Dette er altså payback fra i går :(

Skrevet

''Litt sånn larve-konsistens mener du?

*erte - erte*''

Dette er altså payback fra i går :(

Ja!!!

Fant forresten ingen skrivefeil, jeg, men nå husker jeg ikke helt hvilke innlegg jeg skrev i går kveld.....

Verre var det kanskje at jeg samtidig satt med jobbmailen, og skrev noen jobb-mail med litt vin i kroppen!

Skrevet

Jeg elsker lutefisk, syns det smaker godt sammen med bacon, (er litt saltoman), smør og poteter og så er det en rett jeg forbinder med familiehygge, da vi spiser det i julen. I tillegg har jeg alltid kunnet spise det med god samvittighet fordi det visstnok inneholder bortimot 0 kcal. Da kan man godt spise bacon til;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dette er noe jeg selv ofte er opptatt av. :-)

''Liker du lutefisk?''

Kan jeg overhodet ikke forestille meg, nei.

''Hva smaker det egentlig?''

Gudene vet, jeg er sikkert eneste nordlenning som aldri har kommet lengre enn til lukta.

''Lukter det vondt?''

Ja, helt klart. Jeg blir kvalm av lukta, kan ikke være i samme hus på timer etter at folk har laga og gafla i seg denne ... denne ... matretten? For ikke å snakke om hvordan lutefisken ser ut, da. Fysj være!

''Er det umulig å like, hvis du egentlig ikke liker det?''

Kan jeg overhodet ikke forestille meg!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har smakt de to ganger - først en gang hos svigermor, da jeg var "ny" i familien, for omtrent 15-16 år siden. Syntes det smakte vondt.

Så prøvde jeg igjen for fem-seks år siden, for å se om jeg hadde endret meg. Konklusjon: jeg hadde ikke endret meg!

Jeg liker nesten all salgs fisk - men ikke lutefisk!

''Jeg har smakt de to ganger - først en gang hos svigermor, da jeg var "ny" i familien, for omtrent 15-16 år siden. Syntes det smakte vondt.

Så prøvde jeg igjen for fem-seks år siden, for å se om jeg hadde endret meg. Konklusjon: jeg hadde ikke endret meg!''

Dumme deg! ;-) Hadde det ikke vært nok med en gang?

Som en norsk-amerikaner en gang sa til meg: I have tasted lutefisk twice, the first and the last time. :-)

Skrevet

Det er det aldri noen som har bydd meg og jeg lager ikke det for å smake altså for det ser ikke godt ut.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja jeg liker lutefisk. Vet ikke hva jeg skal si det smaker. Tilbehøret smaker mest egentlig. Lutefisk lukter ikke noe spesielt egentlig.

''Lutefisk lukter ikke noe spesielt egentlig.''

Høh? Gjør det ikke? Det er en så ekkel og utrolig guffen lukt at det finnes knapt ord som beskriver det!

Skrevet

''Jeg har smakt de to ganger - først en gang hos svigermor, da jeg var "ny" i familien, for omtrent 15-16 år siden. Syntes det smakte vondt.

Så prøvde jeg igjen for fem-seks år siden, for å se om jeg hadde endret meg. Konklusjon: jeg hadde ikke endret meg!''

Dumme deg! ;-) Hadde det ikke vært nok med en gang?

Som en norsk-amerikaner en gang sa til meg: I have tasted lutefisk twice, the first and the last time. :-)

Jeg er egentlig veldig optimistisk av natur, og vi gjerne at ting skal være bra/godt osv. Så derfor prøvde jeg det en gang til!

Det var forresten to veldig ulike konsistenser. Svigermors var fast, omtrent som vanlig kokt torsk, men fæl lutsmak på den.

Den på restauranten den gangen (bestilte ikke selv altså, smakte bare en bit hos sidemannen) var som gelé....;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...