Gå til innhold

Hvordan dusjer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida... det gjør han jo ikke. Men det er nok sånn at han har lært av sin far å gjøre ting på en spesiell måte. Det som er problemet med autister, er jo blant annet at de ikke vurderer det de lærer, er lite fleksible og vanskelige å få av "sporet" når de først har lært en ting. Så hvis hans far har vært så dum å si at det er lurt å vaske tærne i dusjen...... Huff

Det er ikke det verste han kan lære. :-)

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

8

• candyqueen_83

6

• morsan

3

• Mary Poppins

3

Skrevet

Neida... det gjør han jo ikke. Men det er nok sånn at han har lært av sin far å gjøre ting på en spesiell måte. Det som er problemet med autister, er jo blant annet at de ikke vurderer det de lærer, er lite fleksible og vanskelige å få av "sporet" når de først har lært en ting. Så hvis hans far har vært så dum å si at det er lurt å vaske tærne i dusjen...... Huff

Hvorfor er det så dumt å vaske tærne i dusjen?

Gjest Skvippers
Skrevet

Hvorfor er det så dumt å vaske tærne i dusjen?

Det er ikke dumt å vaske tærne i dusjen - i seg selv. Men det er dumt for en som har autist-trekk å lære seg til for mye ritualer. Vi som ikke er autister klarer å gjøre jobben unna på kort tid, sønnen vår klarer ikke det, så jo flere etapper det er i denne dusjingen, jo værre blir det. Forøvrig ikke noe galt i å holde seg ren. Og man kan jo innvende at det er positivt i seg selv at han i alle fall dusjer.

Skrevet

Jeg ante ikke at det var så mange forskjellige måter å dusje på

;-)

Jeg starter øverst, og vasker nedover. Er jeg klissblaut av svette, såpes hele kroppen. Vanlig dusjing; såpe på strategiske steder + føttene. Rene tær er deilig - gjerne med skrubb.

Skrevet

Skjønner godt problemet ditt med sønnen. Jeg har ei datter med autisme, og det er ikke enkelt å avlære. Jeg syns vel ikke at det å vaske tærne er så "ille", men hvis det alene tar fem minutter, så blir det jo det. Er det noen andre deler av dusjingen dere kan prøve å redusere?

Min datter ville ikke skjønt noe rundt det om ting er vanlig eller ikke, men hvis sønnen din gjør det, så kan du så klart si at det ikke er vanlig å vaske tærne i dusjen hver dag.

Jeg er "avhengig" av å dusje hver dag, men kan ikke huske sist jeg _vasket_ føttene.

Lykke til.

Skrevet

Jeg vasker overkroppen med såpe i dusjen hver dag. Og underlivet med intimsåpe, innimellom bare vann. Vasker ikke lårene og føyyene med såpe hver dag. Såpa renner jo nedover :P

Føler meg renslig for det :o)

Jeg gjør akkurat som deg.

Gjest Astroide
Skrevet

Dusjer hver dag. Og tørker over hele kroppen med såpe. Nøye med håret, ansiktet, under armene, underlivet og føttene.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg gjør akkurat som deg.

Vasker ikke du heller føyyene? :o) Så ikke før nå at jeg hadde skrevet feil :o)

Skrevet

Huden skal ikke ha for mye såpe, så jeg vasker hår, under armer og underliv, og skrubber hele kroppen en gang iblant. Såper ikke inn føttene spesifikt, de står jo og tråkker i såpe hele tida. :-)

Skrevet

Jeg dusjer hver 2.-3. dag - begynner med håret og vasker det, bruker sjampoen som renner nedover til å såpe meg inn - kjapt på og under armene, i skrittet og rompa, og av og til føttene - ikke mellom tærne. Hvis jeg har Asan tilgjengelig bruker jeg den i underlivet.

Bruker vel maks 5 minutter i dusjen, tenker jeg - men jeg elsker å ta lange bad i badekaret - men det er kanskje bare 1-2 ganger i måneden.

bruker du shampo i underlivet? Ville jeg ikke gjort, altfor høy pH. Kun Asan, Lactacyd el.l. Ellers kan du lett få sopp. (Om jeg ikke misforsto deg!)

Gjest Elextra
Skrevet

Gjør omtrent som deg, men pleier å vaske føttene med såpe også, dog ikke nøye mellom alle tærne.

Skrevet

bruker du shampo i underlivet? Ville jeg ikke gjort, altfor høy pH. Kun Asan, Lactacyd el.l. Ellers kan du lett få sopp. (Om jeg ikke misforsto deg!)

Ja, dere må unnskylde at jeg blander meg i deres private dusjeseanser, men jeg fikk behov for å si at jeg ikke bruker såpe på kroppen, annet enn lactasyd nedentil. Og faktisk hadde jeg en god virkning av å bruke lactasyd i håret en periode også. Men her er jeg ellers nødt til å kjøpe de dyre sjampoene hos frisøren, tåler ikke pantene og elseve og alt det der, håret faller bare av...

Skrevet

Vasker håret med sjampo, armhuler og evt. føtter med dusjsåpe. Underlivet med rent vann. Dusjer over (skyller) resten.

Hvis jeg ikke er uvanlig skitten, da :o)

Skrevet

Vasker håret, armhuler, underliv og føtter(tær) Såper som regel inn hele kroppen.

Skrevet

Det er ikke dumt å vaske tærne i dusjen - i seg selv. Men det er dumt for en som har autist-trekk å lære seg til for mye ritualer. Vi som ikke er autister klarer å gjøre jobben unna på kort tid, sønnen vår klarer ikke det, så jo flere etapper det er i denne dusjingen, jo værre blir det. Forøvrig ikke noe galt i å holde seg ren. Og man kan jo innvende at det er positivt i seg selv at han i alle fall dusjer.

Jeg skjønner det med ritualer. Da blir det gjerne gjort mer omstendelig enn det ellers ville gjort, og noe som normalt skulle tatt fem minutter tar plutselig en halv time. Det kan fort bli et problem travle morgener.

Skrevet

Jeg vet det - jeg bruker Asan hvis vi har, men det hender jo det er tomt for den, og da bruker jeg bare shampo.

Det jeg har funnet ut i forhold til sopp (er faktisk veldig plaget av det til tider) er at vanlige OB-tamponger gir meg sopp - men Ellen-tamponger (de på apoteket med melkesyrebakterier i) forhindrer sopp. Så jeg prøver å ha en pakke Ellen tilgjengelig når jeg skal ha mensen. Det hadde jeg ikke denne helga da jeg fikk mensen (bare vanlige OB), så nå blir jeg ikke overrasket hvis det begynner å klø snart....

Men altså - hvis Asan-flaske står i dusjen, tar jeg den. Hvis den står borte ved vasken eller badekaret, og jeg må gå ut av dusjen for å hente den, gidder jeg ikke!

Skrevet

Jeg vet det - jeg bruker Asan hvis vi har, men det hender jo det er tomt for den, og da bruker jeg bare shampo.

Det jeg har funnet ut i forhold til sopp (er faktisk veldig plaget av det til tider) er at vanlige OB-tamponger gir meg sopp - men Ellen-tamponger (de på apoteket med melkesyrebakterier i) forhindrer sopp. Så jeg prøver å ha en pakke Ellen tilgjengelig når jeg skal ha mensen. Det hadde jeg ikke denne helga da jeg fikk mensen (bare vanlige OB), så nå blir jeg ikke overrasket hvis det begynner å klø snart....

Men altså - hvis Asan-flaske står i dusjen, tar jeg den. Hvis den står borte ved vasken eller badekaret, og jeg må gå ut av dusjen for å hente den, gidder jeg ikke!

Hmmm, interessant. Jeg har hatt sopp to ganger, en gang etter en kraftig antibiotikakur som tok knekken på litt mer enn forventet, gang nr 2 etter for meg, unormalt stort forbruk av OB. Så Ellen-tamponger noteres herved. Takk! :) Hva med andre merker?

En annen ting: ved soppinfeksjon - må du alltid bruke vagitorie + krem, eller kan det holde med kun krem? Jeg har nemlig lagt merke til at krem selges separat også, og jeg kan særdeles lite om sånt.

Skrevet

Vasker ikke du heller føyyene? :o) Så ikke før nå at jeg hadde skrevet feil :o)

Hehe jeg la faktisk ikke merke til det engang :)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225654824' post='4003540]

Hmmm, interessant. Jeg har hatt sopp to ganger, en gang etter en kraftig antibiotikakur som tok knekken på litt mer enn forventet, gang nr 2 etter for meg, unormalt stort forbruk av OB. Så Ellen-tamponger noteres herved. Takk! :) Hva med andre merker?

En annen ting: ved soppinfeksjon - må du alltid bruke vagitorie + krem, eller kan det holde med kun krem? Jeg har nemlig lagt merke til at krem selges separat også, og jeg kan særdeles lite om sånt.

Jeg har brukt Canesten-kur utallige ganger, både med stikkpille + krem og bare krem. Pevaryl er vel den kuren som har virket best på meg (stikkpille + krem), men det har veldig ofte kommet igjen etter kort tid - helt til jeg i fjor fant ut det med Ellen-tampongene. Har også prøvd egen kur med melkesyrebakterier (stikkpiller) som tas i et par uker mellom menspeiodene, men det virket også bare en stund.

Nå virker det som om de melkesyrebakteriene i Ellen-tampongene virker såpass bra forebyggende at det holder seg lenge :-) Vet ikke om andre tamponger som har sånne bakterier. De er jo en del dyrere enn OB, men Canesten osv er jammen dyrt det, og, og jeg vil heller gjøre noe forebyggende enn etterpå!

candyqueen_83
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225654824' post='4003540]

Det er mer virkningsfullt med kombinasjonspakningene. Vagitorien gjør at behandlingen starter "lenger inn" :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...