Gå til innhold

Hvordan dusjer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det - jeg bruker Asan hvis vi har, men det hender jo det er tomt for den, og da bruker jeg bare shampo.

Det jeg har funnet ut i forhold til sopp (er faktisk veldig plaget av det til tider) er at vanlige OB-tamponger gir meg sopp - men Ellen-tamponger (de på apoteket med melkesyrebakterier i) forhindrer sopp. Så jeg prøver å ha en pakke Ellen tilgjengelig når jeg skal ha mensen. Det hadde jeg ikke denne helga da jeg fikk mensen (bare vanlige OB), så nå blir jeg ikke overrasket hvis det begynner å klø snart....

Men altså - hvis Asan-flaske står i dusjen, tar jeg den. Hvis den står borte ved vasken eller badekaret, og jeg må gå ut av dusjen for å hente den, gidder jeg ikke!

Bare til info.. det er _veldig_ mye bedre å vaske seg med bare vann i underlivet enn med shampoo - så de gangene asan ikke er i nærheten burde du vaske med bare vann.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

8

• candyqueen_83

6

• morsan

3

• Mary Poppins

3

Skrevet

Bare til info.. det er _veldig_ mye bedre å vaske seg med bare vann i underlivet enn med shampoo - så de gangene asan ikke er i nærheten burde du vaske med bare vann.

Joda, jeg vet det... Men det er jo veldig uttynnet sjampo da, som har rent nedover kroppen min fra håret... Jeg tar ikke en ny klæsj når jeg skal vaske meg der nede.

Men - som jeg sa her, så er jeg mye mindre plaget med sopp etter at jeg begynte med Ellen-tamponger.

Skrevet

Jeg har brukt Canesten-kur utallige ganger, både med stikkpille + krem og bare krem. Pevaryl er vel den kuren som har virket best på meg (stikkpille + krem), men det har veldig ofte kommet igjen etter kort tid - helt til jeg i fjor fant ut det med Ellen-tampongene. Har også prøvd egen kur med melkesyrebakterier (stikkpiller) som tas i et par uker mellom menspeiodene, men det virket også bare en stund.

Nå virker det som om de melkesyrebakteriene i Ellen-tampongene virker såpass bra forebyggende at det holder seg lenge :-) Vet ikke om andre tamponger som har sånne bakterier. De er jo en del dyrere enn OB, men Canesten osv er jammen dyrt det, og, og jeg vil heller gjøre noe forebyggende enn etterpå!

Ok. Bra å høre andres erfaringer. Jeg har jo ikke vært så veldig plaget med dette, men en kan jo klø seg til blods av mindre! ;o)

Skrevet

Det er mer virkningsfullt med kombinasjonspakningene. Vagitorien gjør at behandlingen starter "lenger inn" :o)

Joda, den skjønner jeg. Men det jeg lurer på, er vel mer om en salve kan være nok til å bukte problemet? Det klør jo aldri inni der..? ..av sopp, mener jeg, hehe!

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225656723' post='4003571]

Joda, den skjønner jeg. Men det jeg lurer på, er vel mer om en salve kan være nok til å bukte problemet? Det klør jo aldri inni der..? ..av sopp, mener jeg, hehe!

Jo, men jeg tror nok at en vagitatorie må til for å få bukt med en mer 'alvorlig' infeksjon. Kanskje salva holder hvis du begynner i tide?

Ellers antar jeg at man selger salve ved siden av fordi menn kan bruke den, samt at jeg tror legemiddelet har andre bruksområder. Jeg har et vagt minne om at barn- og ungdommens familiehun en gang ble behandlet med canesten salve mot noe utslett.

candyqueen_83
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225656723' post='4003571]

Det kan fort klø inni der og. Det kan gå over av bare salve også, men tror det hjelper fortere med begge deler?

candyqueen_83
Skrevet

Jo, men jeg tror nok at en vagitatorie må til for å få bukt med en mer 'alvorlig' infeksjon. Kanskje salva holder hvis du begynner i tide?

Ellers antar jeg at man selger salve ved siden av fordi menn kan bruke den, samt at jeg tror legemiddelet har andre bruksområder. Jeg har et vagt minne om at barn- og ungdommens familiehun en gang ble behandlet med canesten salve mot noe utslett.

Den kan visst brukes mot fotsopp også.

Skrevet

Aha. Er mannfolk plaget av sopp? Bør medpulere behandles samtidig? ;oI

Skrevet

Det kan fort klø inni der og. Det kan gå over av bare salve også, men tror det hjelper fortere med begge deler?

Det gjør det sikkert. En får ta hintet om at man ikke er tilstrekkelig behandlet, hvis det lukter får-i-kål eller noe der nede! ;o)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225657052' post='4003583]

Aha. Er mannfolk plaget av sopp? Bør medpulere behandles samtidig? ;oI

Jeg husker at legen anbefalte partnerbehandling den første gangen jeg fikk resept (!) på Canesten.

Skrevet

Den kan visst brukes mot fotsopp også.

Har ikke tenkt på det før, men det høres jo plausibelt ut.

Skrevet

Jeg husker at legen anbefalte partnerbehandling den første gangen jeg fikk resept (!) på Canesten.

Ok...

Skrevet

Morsom tråd :)

Jeg vasker håret først, så smører overkroppen inn med såpe og intimsåpe i underlivet :) Alt dette renner nedover og jeg gnir lår og legger. Ikke hver gang jeg gnir over føttene nei, men som oftest er jeg nedenom dem også :)

Når man dusjer daglig så skal det ikke være nødvendig å gnukke å gni hver gang.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1225654824' post='4003540]

Hmmm, interessant. Jeg har hatt sopp to ganger, en gang etter en kraftig antibiotikakur som tok knekken på litt mer enn forventet, gang nr 2 etter for meg, unormalt stort forbruk av OB. Så Ellen-tamponger noteres herved. Takk! :) Hva med andre merker?

En annen ting: ved soppinfeksjon - må du alltid bruke vagitorie + krem, eller kan det holde med kun krem? Jeg har nemlig lagt merke til at krem selges separat også, og jeg kan særdeles lite om sånt.

Ellen-tampongene er sinnsykt dyre...... :-(

Skrevet

Ja, det er de - men jeg bruker dem de to første dagene (2 pr dag), og så OB den tredje dagen 1 stk + bind siste dagen - og dermed holde de i to mens-perioder (tror det er 8 stk i dem).

Skrevet

Jeg har brukt Canesten-kur utallige ganger, både med stikkpille + krem og bare krem. Pevaryl er vel den kuren som har virket best på meg (stikkpille + krem), men det har veldig ofte kommet igjen etter kort tid - helt til jeg i fjor fant ut det med Ellen-tampongene. Har også prøvd egen kur med melkesyrebakterier (stikkpiller) som tas i et par uker mellom menspeiodene, men det virket også bare en stund.

Nå virker det som om de melkesyrebakteriene i Ellen-tampongene virker såpass bra forebyggende at det holder seg lenge :-) Vet ikke om andre tamponger som har sånne bakterier. De er jo en del dyrere enn OB, men Canesten osv er jammen dyrt det, og, og jeg vil heller gjøre noe forebyggende enn etterpå!

Har også hatt mye sopp, særlig etter å ha fått barn.

Funka bra på meg med den Moon-cup-saken, så lenge jeg orket å styre med den.. da fikk jeg ikke sopp. Men det ble for mye griseri med den koppen, fikk den ikke til å holde helt tett.

Det er også viktig å tenke på å ikke bruke for kraftig tampong i forhold til blødningsmengden. Jeg velger heller en litt for liten tampong og supplerer med et tynt bind eller truseinnlegg, slik at den ikke suger opp hele slimhinnen i tillegg.. :-)

Skrevet

Ja, det er de - men jeg bruker dem de to første dagene (2 pr dag), og så OB den tredje dagen 1 stk + bind siste dagen - og dermed holde de i to mens-perioder (tror det er 8 stk i dem).

Jeg ville heller brukt dem i slutten av perioden når det blør minst tror jeg, det er jo da man er i fare for å tørke ut slimhinnen?

Skrevet

Ja, dere må unnskylde at jeg blander meg i deres private dusjeseanser, men jeg fikk behov for å si at jeg ikke bruker såpe på kroppen, annet enn lactasyd nedentil. Og faktisk hadde jeg en god virkning av å bruke lactasyd i håret en periode også. Men her er jeg ellers nødt til å kjøpe de dyre sjampoene hos frisøren, tåler ikke pantene og elseve og alt det der, håret faller bare av...

Var det innlegget til meg..? :-)

Skrevet

Dusjer hver dag. Og tørker over hele kroppen med såpe. Nøye med håret, ansiktet, under armene, underlivet og føttene.

''tørker over hele kroppen med såpe'' Hva betyr det, at du 'tørker' inn med såpe?

Skrevet

Ok, og det vil si?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...