Gå til innhold

dødsfall

Anbefalte innlegg

Gjest trist i dag
Skrevet

Svigerfar døde av en uventet tilstand i går.

Han hadde liten familie 2 barn og 2 barnebarn og en svigerdatter.

Er det grunn til sykmelding for å hjelpe til? Eller ser arbeidsgiver/kollegaer på svigerdatter for langt vekk i slektskapet?

Fortsetter under...

Skrevet

Tviler vel på at du får sykmelding på det grunnlaget. Du er jo ikke syk.

I bedriften jeg jobber i får man permisjon med lønn opp til 2 dager når nær familie dør. (opp til fungerer vanligvis slik at det gis en dag hvis det er i byen og 2 dager hvis man må reise bort) Svigermor er nær familie sånn sett, så sjekk om firmaet ditt har en sånn ordning.

Ellers blir det vel ferie eller fridager uten lønn.

Lykke til!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kondolerer.

Tror ikke du får sykemelding for å "hjelpe til". Til det må du ta feriedager etc.

Noe annet er det om du er så nedbrutt av sorg at du ikke klarer konsentrere deg. Da kan det hende du får noen dager sykemelding.

Skrevet

Sykemelding får du ikke, men muligens velferdspermisjon.

Skrevet

Kondolerer.

For å få sykmelding må du være syk, du får ikke det for å hjelpe til i forbindelse med begravelse osv. Da må du bruke feriedager/søke om velferdspermisjon.

En annen sak er at ikke alle fastleger praktiserer regelverket så strengt som de burde.

Gjest leisegidag
Skrevet

Ser de fleste her skriver at du ikke får sykemelding. Vel, jeg kjenner mange mange som har blitt sykemeldte i forbindelse med et dødsfall, ikke for å hjelpe til, men fordi de sørger, og ikke helt klarer å tenke jobb.

Annonse

Gjest Ikke lett, skjønner det
Skrevet

Som de andre sier, det ligger i ordet SYKEmelding. Det får man når man er syk. Å være nedbrutt i sorg en periode er også å være syk.

Skal du ha fri for å hjelpe til så kan du søke permisjoner etc. Evnt. om du har noen feriedager eller avspaseringer til gode.

Kondolere

Skrevet

Har nettopp vært oppe i det. Da var det min mor som døde. Det er ikke automatikk i å få sykemelding pga dødsfall, det vil si at det er ikke grunnlag for å få det. Legen min skrev ut sykemelding med søvnproblemer som grunnlag.

candyqueen_83
Skrevet

Du kan få sykmelding pga sorgreaksjon.

Mente ikke at du skal få det på grunnlag av å skulle hjelpe til da. Men hva arbeidsgiver/kollegaer mener er vel likegyldig? det er legen du får sykemelding av.

Skrevet

Kondolerer!

Svigerfar døde i vinter, og jeg fikk tre dager velferdspermisjon med lønn i forbindelse med begravelsen (lang reisevei).

Mannen min fikk bare én dag permisjon med lønn....

Skrevet

Det var trist å høre. *Klem*

Man kan få sykemelding ved dødsfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...