Gjest Sliten og oppgitt mamma Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Har en ungdom som er totalt likegyldig til skolen. Han går i 1 klasse på videregående.Han har 2 i alle fag og bruker ca 15 min pr dag på lekser.Det er ikke det at han ikke trives sosialt på skolen, men faglig er det en katastrofe.Lærerne sier det ikke er så mye å gjøre.Skal vi bare sitte å se på at han sannsynligvis ikke kommer seg videre etter vgs pga av karakterer ? Vi har pratet og pratet med han om dette så det er nytteløst å fortsette.Hva er vitsen å gå 3 år på skolen og gå ut med kun 2 ere ? Han kommer jo ikke inn på noen skole da.Han har ingen plane reller ambisjoner, alt flyter i livet hans. 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Det høres ut til å være en skolelei ungdom du har ja. Hva med å tenke yrkesvalg? Jeg mener å ha hørt at det finnes mulighet for å gå rett i lære for så å ta skoledelen etter læretiden? Hør med nav/skolekontoret om hva mulighetene er. Hvordan er han ellers i fritiden? 0 Siter
henrikke71 Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 La være med kun og se på karakterene hans, sønnen din har sikkert mange kvaliteter utover dem som man kan vise i skolen. Hvilke interesser har han? Personlighet og interesser har også mye og si i dag når man søker arbeide. Noen av de mest interessante mennesker jeg har mødt i livet, har ikke vært med på det karakterracet som preger skolen, men har funnet egne måter å komme ut i arbeide på. Min bror hadde ingen interesse i skolen i det hele tatt. Han gikk dermed endel kurs i militæret, herfra kom interesse for film, og i dag er han en filmprodusent som elsker jobben sin og gjør det godt. 0 Siter
Sofline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 ''Hva er vitsen å gå 3 år på skolen og gå ut med kun 2 ere ? Han kommer jo ikke inn på noen skole da.'' Joda, det gjør han. Mange utdannelser, spesielt på universitetet, er åpne, dvs. alle kommer inn uansett karakterer. Andre utdannelser er det flere plasser enn antall søkere til, og alle kommer derfor inn. Lege blir han ikke, men det er det mange av oss som strevde og fikk et høyt gjennomsnitt som heller ikke kan bli. Du har forresten beskrevet svært mange jeg gikk på videregående sammen med, især gutter. De har klart seg allikevel. Når det er sagt, skal dere selvsagt ikke la det bare skure og gå. Mange skjerper seg også i de høyere klassene. Hvis han er totalt skolelei, kan kanskje et års pause og for eksempel folkehøyskole være en idé. For noen teite lærere som ikke gidder engasjere seg i elevene sine. Finn en annen lærer å snakke med, rådgiver eller lignende. 0 Siter
Orio Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Det er ingen katastrofe om han ikke får gode karakterer. Og heller ingen katastrofe om han ikke fortsetter utdannelsen etter videregående. Det er faktisk en del som ikke gjør det, og likevel får et godt liv. Og hvis han får lyst til å ta høyere utdannelse senere kan han ta opp fag, det er ganske vanlig å gjøre det også. Det høres ut som sønnen din er lei av skolen. Da tror jeg ikke det kommer noe godt ut av å presse ham til bedre innsats. Det kommer bare til å gjøre ham enda mer lei. Ta heller en prat med han om hva han kan tenke seg å gjøre fremover. Har han i det hele tatt lyst til å gå på skolen? Er han enig i at det kan være fornuftig? Hvilke alternativer ser han for seg? Og hva ønsker han å gjøre om fem år? Om ti år? Er det noe han trenger utdannelse til?(Hjelp han å finne ut av hva som kreves.) I så fall kan det være med på å motivere han til å gjøre en bedre innsats. 0 Siter
Gjest Sliten og oppgitt mamma Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Det er ingen katastrofe om han ikke får gode karakterer. Og heller ingen katastrofe om han ikke fortsetter utdannelsen etter videregående. Det er faktisk en del som ikke gjør det, og likevel får et godt liv. Og hvis han får lyst til å ta høyere utdannelse senere kan han ta opp fag, det er ganske vanlig å gjøre det også. Det høres ut som sønnen din er lei av skolen. Da tror jeg ikke det kommer noe godt ut av å presse ham til bedre innsats. Det kommer bare til å gjøre ham enda mer lei. Ta heller en prat med han om hva han kan tenke seg å gjøre fremover. Har han i det hele tatt lyst til å gå på skolen? Er han enig i at det kan være fornuftig? Hvilke alternativer ser han for seg? Og hva ønsker han å gjøre om fem år? Om ti år? Er det noe han trenger utdannelse til?(Hjelp han å finne ut av hva som kreves.) I så fall kan det være med på å motivere han til å gjøre en bedre innsats. I dag så er det vel et minstemål å ha studiekompetanse ? Hva slags jobb får han uten det ? 0 Siter
Orio Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 I dag så er det vel et minstemål å ha studiekompetanse ? Hva slags jobb får han uten det ? Jeg er helt enig med deg i at han bør fortsette skolen, og med mer innsats enn det virker som han har nå. Men jeg tror at hvis han skal gjøre det må han finne sin egen grunn, ikke gjøre det fordi det er noe du venter/krever. Få ham til å tenke gjennom alternativene. Du kan ev. hjelpe han med å ta kontakt med nav så han kan drøfte med noen andre muligheter han har dette året. Eller så er det vel en rådgiver på skolen. Om han velger å utsette vidergående et år er det ingen katastrofe. Sammenfatning: la ham selv komme til den konklusjonen at det er lurt å fortsette på skolen. Ev. at det er lurt å vente et år og begynne på en annen studieretning. Hjelp ham med å finne ut av hvilke muligheter han har. Hvis han velger å kutte ut/utsette, skolen krev at han finner noe annet å gjøre på dagtid. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 I dag så er det vel et minstemål å ha studiekompetanse ? Hva slags jobb får han uten det ? Kanskje yrkesskole er et riktigere valg? Man trenger ikke studiekompetanse for å bli en dyktig snekker, barne- og ungdomsarbeider, lydtekniker eller en hel del andre yrker. Teori ligger ikke for alle, og det bør heller ikke være noe mål. 0 Siter
laban Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Er han på riktig studieretning / linje, da? Alle trenger ikke gå på studieforberedende. Mange synes det blir altfor likt ungdomsskolen med bare teori. Er det noen yrkeslinje som kunne være noe for ham? I så fall kan han ta fagbrev først, og evt. påbygning senere dersom han blir mer moden og vil ha studiekompetanse. 0 Siter
Gjest Sliten og oppgitt mamma Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Er han på riktig studieretning / linje, da? Alle trenger ikke gå på studieforberedende. Mange synes det blir altfor likt ungdomsskolen med bare teori. Er det noen yrkeslinje som kunne være noe for ham? I så fall kan han ta fagbrev først, og evt. påbygning senere dersom han blir mer moden og vil ha studiekompetanse. Jeg tror han er på helt feil linje. Problemet er bare at han ikke har funnet noen annen linje her i byen som appelerer til hans interesser.Han søkte idrett men kom ikke inn for han hadde for dårlige karakterer. Men på allmenn kom han inn sammen med en hel haug med andre lite motiverte ungdommer :(Han søkte også media og kommunikasjon, men kom ikke inn der heller. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg tror han er på helt feil linje. Problemet er bare at han ikke har funnet noen annen linje her i byen som appelerer til hans interesser.Han søkte idrett men kom ikke inn for han hadde for dårlige karakterer. Men på allmenn kom han inn sammen med en hel haug med andre lite motiverte ungdommer :(Han søkte også media og kommunikasjon, men kom ikke inn der heller. Idrett er kun noe man skal gå på hvis man er svært interessert i idrett inklusiv idrettsteori, noe de har mye av.... De idrettsklasser jeg kjenner til er fyllt av enda mer umotiverte elever enn på allmenn som trodde de skulle gå almenn med mer gym og mindre teoretiske fag. Sånn er det ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.