Gjest Undrende bruker2 Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Hvorfor har lærere så lav yrkesstatus ? De gjør jo en viktig jobb for samfunnet. Likevel ser folk ned på dem. 0 Siter
TorneROSA1365380904 Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Dette kunne jeg ikke vært mer enig med deg i!! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg kjenner ingen som ser ned på lærere. Jeg synes mange av dem gjør en utrolig god jobb med barna våre. Hvis jeg ikke liker noen går det mer på personlighet enn yrke. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg føler vel egentlig ikke at jeg blir sett ned på som lærer, selv om jeg stadig vekk må forsvare de lange feriene som rett og slett er kombinasjoner av ferie og avspasering. Lærere er kanskje den eneste yrkesgruppen vi alle har vært i befatning med på en eller annen måte - og vi alle kjenner både dårlige og gode lærere ;-) Jeg er igrunnen ikke veldig misfornøyd med lønna mi, men ser at vi trolig vil stå overfor lærerkrise om noen år, dersom ingenting blir gjort. Jeg tror det er nødvendig å øke lærerlønna betraktelig for å få økt statusen til yrket. Dette vil komme alle til gode, men det ser ikke ut som alle helt forstår det 0 Siter
mrxx Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Men har lærere dårligere yrkesstatus enn andre vanlige yrker da? Det har ikke jeg inntrykk av. Jeg har inntrykk av at det ligger på det gjennomsnittelig. Men for meg kunne de gjerne ha hatt høyere status, men på en annen side er det mange andre også som gjør en viktig jobb, det gjelder forresten alle yrker. 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler. Det bare slo meg. Blir på linje med vaskekjerring som nå er renholdsbetjent, om du forstår hva jeg mener? Ikke at de yrkene kan sammeliknes altså, men som eksempel. (og ikke har jeg imot renholdsbetjenter heller, de gjør jobben sin bra de også ) Jeg ser opp til og er takknemlig for lærerene vi har. De fleste er ok. Tenk hvilken tålmodighet de må ha. Men har de så lav yrkesstatus da? 0 Siter
nick Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler. Det bare slo meg. Blir på linje med vaskekjerring som nå er renholdsbetjent, om du forstår hva jeg mener? Ikke at de yrkene kan sammeliknes altså, men som eksempel. (og ikke har jeg imot renholdsbetjenter heller, de gjør jobben sin bra de også ) Jeg ser opp til og er takknemlig for lærerene vi har. De fleste er ok. Tenk hvilken tålmodighet de må ha. Men har de så lav yrkesstatus da? Undervisningsbetjent? 0 Siter
Bookworm Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler. Det bare slo meg. Blir på linje med vaskekjerring som nå er renholdsbetjent, om du forstår hva jeg mener? Ikke at de yrkene kan sammeliknes altså, men som eksempel. (og ikke har jeg imot renholdsbetjenter heller, de gjør jobben sin bra de også ) Jeg ser opp til og er takknemlig for lærerene vi har. De fleste er ok. Tenk hvilken tålmodighet de må ha. Men har de så lav yrkesstatus da? Kunnskapskonsulent? :-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Undervisningsbetjent? Nja, kanskje?hehe Men ser du hva jeg mener? Egentlig så har det endret seg veldig fra tidligere. Eks de straffet elevene med linjalslag mm Nå straffes lærerene med urolige elever. Før aktet man lærerene, nå skal lærerene akte elevene. Flere endringer i læremetoder også, men flotte teknikker. Noen holder mål, andre må endres igjen. Det er store forandringer i skolen, men ikke i tittel. Kom med flere forslag da 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Eg tror ikkje folk flest ser ned på lærerne. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Eg tror ikkje folk flest ser ned på lærerne. Enig! 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Kunnskapskonsulent? :-) Mulig mulig Hva med Livsklargjører? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler. Det bare slo meg. Blir på linje med vaskekjerring som nå er renholdsbetjent, om du forstår hva jeg mener? Ikke at de yrkene kan sammeliknes altså, men som eksempel. (og ikke har jeg imot renholdsbetjenter heller, de gjør jobben sin bra de også ) Jeg ser opp til og er takknemlig for lærerene vi har. De fleste er ok. Tenk hvilken tålmodighet de må ha. Men har de så lav yrkesstatus da? ''Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler.'' Ka med feierne, rørleggerne og taxisjåførene da ska skulle vi ha kallt de? Pipekonsulentene, sanitæroperatørene og persontransportørene ? 0 Siter
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 ''Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler.'' Ka med feierne, rørleggerne og taxisjåførene da ska skulle vi ha kallt de? Pipekonsulentene, sanitæroperatørene og persontransportørene ? Tusen hjertelig takk Geir, du er meg en god en *LOL* 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Tusen hjertelig takk Geir, du er meg en god en *LOL* Bare hyggelig. :-) 0 Siter
Cilien Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Lærere...Ordet burde oppdateres det også som alle andre titler. Det bare slo meg. Blir på linje med vaskekjerring som nå er renholdsbetjent, om du forstår hva jeg mener? Ikke at de yrkene kan sammeliknes altså, men som eksempel. (og ikke har jeg imot renholdsbetjenter heller, de gjør jobben sin bra de også ) Jeg ser opp til og er takknemlig for lærerene vi har. De fleste er ok. Tenk hvilken tålmodighet de må ha. Men har de så lav yrkesstatus da? "Lærer" er vel en slags samlebetegnelse. Vi har jo lektorer, adjunkter, allmennlærere, førskolelærere.... Jeg sier 90% av tiden at jeg er lærer, men noen ganger forbauser jeg elevene med å si at vi som er lektorer faktisk har minst 7 års utdannelse....få av dem som har fått med seg det gitt;) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Hvor har du det fra at folk ser ned på lærere? Jeg kjenner ingen som ser ned på lærere eller læreryrket. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg kjenner ingen som ser ned på lærere. Snarere tvert i mot - mange beundrer dem for at de orker den tøffe jobben, til tross for lav lønn og status. Men klart yrket kunne hatt høyere status - da ville vi nok fått bedre lærere. Klar det finnes mange flinke lærere i dag også, men dessverre også mange dårlige som helst burde funnet på noe annet. Det burde vært lettere å få byttet ut lærere som fungere dårlig, men det er omtrent umulig. Kjenner til enkelte eksempler på at engasjerte foreldre har klart å få byttet ut dårlige kontaktlærere, men året etter har samme lærer fått ny klasse/gruppe. For noen år siden var lærerhøyskolen den høyere utdannelsen som var lettest å komme inn på, det gjorde jo ikke statusen høyere. Men dette blir omtrent en høna-eller-egget-problemstilling. 0 Siter
Jølsen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ser ned på og ser ned på. Jeg ser ikke ned på dem, men jeg må si at kvaliteten på norske lærere ikke akkurat er av verdensklasse. Dessuten er det jo noe riv ruskende galt når elever går til angrep på medelever og lærere. Kan ha noe med norske barns oppdragelse å gjøre også, samt at lærerne ikke har lov til å ta igjen med elevene. 0 Siter
Jølsen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Mulig mulig Hva med Livsklargjører? Mange som kunne vært livsklargjørere da! En mor, en livsklargjører. En barnepleier/jordmor, en livsklargjører En spermdonator, en livsklargjører! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.