Gå til innhold

Er det noen som er gode i svensk her? Haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr de svenske ordene "innebörden" og "förförståelse" på norsk?

Skrevet

"innebörden" har samme opprinnelse som det norske "innebære", men det er et substantiv. En innebörden er noe som blir innebåret - betydningen av noe, hva det medfører.

förförståelse er en forhåndsoppfatning - på ikke-akademisk språk er det omtrent det samme som en fordom, men ikke nødvendigvis i negativ betydning.

Skrevet

"innebörden" har samme opprinnelse som det norske "innebære", men det er et substantiv. En innebörden er noe som blir innebåret - betydningen av noe, hva det medfører.

förförståelse er en forhåndsoppfatning - på ikke-akademisk språk er det omtrent det samme som en fordom, men ikke nødvendigvis i negativ betydning.

Hei Mallet!

Tusen takk for raskt og oppklarende svar! :-)

Skrevet

Herved lagret i mine favoritter, trenger slikt av og til i jobben. Takk! :o)

Ja, samme her. Ikke så ofte, da, men av og til sitter jeg der og undrer meg på hva det svenske ordet betyr, og da er en slik ordbok veldig nyttig:-)

Gjest Tidligere "svensk"
Skrevet

Förförståelse: Forståelse

Innebörden: Hensikt

Gjest forforståelse
Skrevet

Förförståelse: Forståelse

Innebörden: Hensikt

'' Förförståelse: Forståelse ''

Nå er ikke jeg svensk, og har aldri vært det, men er du sikker på at det er riktig? Jeg ville tenkt at svensk Förförståelse var det samme som norsk forforståelse (som jo ikke er det samme som forståelse)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...