Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 La oss si mannen deres fikk tilbud om en jobb i Qatar. Kunne dere ha tenkt dere å søkt permisjon fra egen jobb, ta ungene ut av skolen og la de gå på norsk skole i et norskt miljø i Qatar for en periode på 2 år? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Nei, aldri i verden. Jeg er for glad i likestillingen vi har i Norge til å kunne innordne meg under et slikt kvinnefiendtlig regime, det er i et muslimsk land. Men så har jeg også lest en del bøker i de siste om hvilket kvinnesyn, som menn i muslimske land har. Jeg synes at det er så grusomt for kvinnene å måtte leve et slikt liv, som de blir nødt til å leve i disse landene. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det høres utrolig spennende ut!! Jeg måtte visst litt mer om landet og om hvor trygt det er der før jeg hadde sagt ja, men i utgangspuktet hadde jeg blitt kjempegira 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Nei, aldri i verden. Jeg er for glad i likestillingen vi har i Norge til å kunne innordne meg under et slikt kvinnefiendtlig regime, det er i et muslimsk land. Men så har jeg også lest en del bøker i de siste om hvilket kvinnesyn, som menn i muslimske land har. Jeg synes at det er så grusomt for kvinnene å måtte leve et slikt liv, som de blir nødt til å leve i disse landene. Vi skal i så fall bo i et norskt miljø. Det blir nesten som å bi i Norge, men med et annet klima da selvfølgelig:-) 0 Siter
Gjest Ja takk til et eventyr! Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ja, her jeg bor er det mange som bor i Quatar for en periode, alt fra 3 mnd, til flere år, hadde ikke grudd meg i det hele tatt, er fullt av trivelige nordmenn der! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Vi skal i så fall bo i et norskt miljø. Det blir nesten som å bi i Norge, men med et annet klima da selvfølgelig:-) Vi bodde i Spania en tid, og hadde veldig mange skandinaviske venner, men vi bodde jo ikke i en enklave, vennene våre bodde spredt omkring og det var naturlig for oss å ferdes der hvor spaniolene og andre utlendinge ferdes. Det var ikke noe problem i Spania. Men hadde det vært i et muslimsk land. da ville jeg ha hatt store problemer, for de har et helt annet syn, oppfatninger og meninger, som utlendinger må ta hensyn til, og det er vanskelig, for det er for oss ukjente regler, som mennene mener at vi bør oppføre oss etter og så har muslimene så mange andre slags og oppfatninger, som en må ta hensyn til. Kvinnene er også oppdratt på en helt annen måte ukjent måte for oss, og det vil også være en utfordring, for hele tenkemåten er så totalt annerledes enn det vi er vant med. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Vi bodde i Spania en tid, og hadde veldig mange skandinaviske venner, men vi bodde jo ikke i en enklave, vennene våre bodde spredt omkring og det var naturlig for oss å ferdes der hvor spaniolene og andre utlendinge ferdes. Det var ikke noe problem i Spania. Men hadde det vært i et muslimsk land. da ville jeg ha hatt store problemer, for de har et helt annet syn, oppfatninger og meninger, som utlendinger må ta hensyn til, og det er vanskelig, for det er for oss ukjente regler, som mennene mener at vi bør oppføre oss etter og så har muslimene så mange andre slags og oppfatninger, som en må ta hensyn til. Kvinnene er også oppdratt på en helt annen måte ukjent måte for oss, og det vil også være en utfordring, for hele tenkemåten er så totalt annerledes enn det vi er vant med. Jeg tror jeg ville sett på det som en fin mulighet til å utvide horisonten min Jeg ville selvsagt ikke vært enig i alt de gjorde, men jeg ville trolig fått et litt annet syn på endel ting? 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jepp, det hadde vært høyst aktuelt for min/vår del! Nå er vel sjansen større for at det var jeg som var tilbudt jobb der, men jeg hadde ikke nølt! :-) Samboeren min derimot.. Hehe.. Men så har jeg en plan om å bo i Iran i 2-3 år om fem-seks års tid for å lære meg persisk ;-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jepp, det hadde vært høyst aktuelt for min/vår del! Nå er vel sjansen større for at det var jeg som var tilbudt jobb der, men jeg hadde ikke nølt! :-) Samboeren min derimot.. Hehe.. Men så har jeg en plan om å bo i Iran i 2-3 år om fem-seks års tid for å lære meg persisk ;-) Persisk er jo fint å kunne ja. 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Vi bodde i Spania en tid, og hadde veldig mange skandinaviske venner, men vi bodde jo ikke i en enklave, vennene våre bodde spredt omkring og det var naturlig for oss å ferdes der hvor spaniolene og andre utlendinge ferdes. Det var ikke noe problem i Spania. Men hadde det vært i et muslimsk land. da ville jeg ha hatt store problemer, for de har et helt annet syn, oppfatninger og meninger, som utlendinger må ta hensyn til, og det er vanskelig, for det er for oss ukjente regler, som mennene mener at vi bør oppføre oss etter og så har muslimene så mange andre slags og oppfatninger, som en må ta hensyn til. Kvinnene er også oppdratt på en helt annen måte ukjent måte for oss, og det vil også være en utfordring, for hele tenkemåten er så totalt annerledes enn det vi er vant med. Dette blir nok likevel litt annerledes en det du beskriver at det er i Spania. Jeg vet at muslimene har et annet kvinnesyn, men dette er et lukket norskt miljø, hvor man må ha adgangskort for å komme inn dit. Altså ingen muslimer om man da ikke beveger seg utenfor. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Dette blir nok likevel litt annerledes en det du beskriver at det er i Spania. Jeg vet at muslimene har et annet kvinnesyn, men dette er et lukket norskt miljø, hvor man må ha adgangskort for å komme inn dit. Altså ingen muslimer om man da ikke beveger seg utenfor. Jeg tror jeg hadde vært litt skeptisk. Blir det ikke veldig lukket som i en blikkboks da? 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg tror jeg hadde vært litt skeptisk. Blir det ikke veldig lukket som i en blikkboks da? Jeg vet ikke. Vi kan reise på ferie til Maldivene da;o) Nei, for å være helt ærlig er jeg skeptisk jeg også. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg vet ikke. Vi kan reise på ferie til Maldivene da;o) Nei, for å være helt ærlig er jeg skeptisk jeg også. Det er jo bare to år! :-) Hva taler i mot å dra, og hva taler for å dra? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Dette blir nok likevel litt annerledes en det du beskriver at det er i Spania. Jeg vet at muslimene har et annet kvinnesyn, men dette er et lukket norskt miljø, hvor man må ha adgangskort for å komme inn dit. Altså ingen muslimer om man da ikke beveger seg utenfor. Det blir en norsk enklave midt i Qatar? Da kan miljøet rundt bli veldig snevert. Jeg har god erfaring med norsk skole i Spania, så norsk skole i utlandet ser jeg ikke på som noe problem. Det som jeg opplevde med Spania, var at det var så få jeg kunne snakke med, selv om vi var mange skandinaver som holdt sammen. Skulle jeg ha bodd der lengre, så ville jeg ha lært meg spansk. Jeg lengtet hjem. Mannen min vil gjerne at vi skal bo i Spania om vinteren, men jeg vil helst bo her i Norge. 0 Siter
Atene Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg har venner som har gjort det. De trivdes godt, og snakker om å ta en periode til hvis anledningen byr seg. 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det er jo bare to år! :-) Hva taler i mot å dra, og hva taler for å dra? Nå har jeg foresten funnet ut at det er uaktuelt. De har barne og ungdomskole, men ingen videregående slik jeg kan se. Den eldste kunne sikkert bodd hos besteforeldrene det siste året på videregående og reist til oss i feriene, men neste år begynner mellomstemann på videregående også. Han er for ung til at vi kan reise fra han. Da er det uaktuelt. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Nå har jeg foresten funnet ut at det er uaktuelt. De har barne og ungdomskole, men ingen videregående slik jeg kan se. Den eldste kunne sikkert bodd hos besteforeldrene det siste året på videregående og reist til oss i feriene, men neste år begynner mellomstemann på videregående også. Han er for ung til at vi kan reise fra han. Da er det uaktuelt. Åh, så dumt! Jaja, dere får ta det igjen senere! :-) Godt du fant det ut nå, før dere hadde bestemt dere for å dra! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jepp, det hadde vært høyst aktuelt for min/vår del! Nå er vel sjansen større for at det var jeg som var tilbudt jobb der, men jeg hadde ikke nølt! :-) Samboeren min derimot.. Hehe.. Men så har jeg en plan om å bo i Iran i 2-3 år om fem-seks års tid for å lære meg persisk ;-) Kusinen min bodde i Iran en periode, for å lære seg persisk. Hun måtte bruke chador, når hun ferdes ute, 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.